Telefónica i HUAWEI rozwijają wspólnie technologię na rzecz autonomicznych pojazdów
5G-V2X jest powszechnie uznawane za pierwsze i najważniejsze rozwiązanie, które będzie dostępne dzięki innowacjom związanym z 5G. Test tej technologii jest oparty na najnowszych specyfikacjach standardu 3GPP New Radio (NR), dostępnych od 22 grudnia 2017. Do najbardziej zaawansowanych usług 5G-V2X należą między innymi zintegrowane konwoje (vehicles platooning), rozszerzone czujniki, zaawansowane kierowanie (advanced driving) oraz sterowanie zdalne. Przy czym powszechne otwarcie na self-driving wymaga jeszcze ulepszania systemu 5G NR, w połączeniu z nowym NR Sidelink, co pozwoli ustanowić odpowiednie połączenia między pojazdami.
Co ważne, z uwagi na rygorystyczne wymagania wobec czynników charakteryzujących pojazdy autonomiczne, takie jak niezawodność i szybki czas reakcji, tzw. tryb Ultra-Reliable and Low-Latency Communication (URLLC) dla 5G NR oferuje elastyczną konstrukcję wspierającą działanie z minimalnymi opóźnieniami. Test PoC potwierdził, że URLLC jest w stanie skutecznie wspierać V2X dzięki wyższej pojemności systemu oraz lepszemu zasięgowi. W próbie osiągnięto 99.999% niezawodność, wraz z minimalnym opóźnieniem 1ms. Jest on wymagany dla autonomicznego ruchu pojazdów w typowym makro-komórkowym środowisku zewnętrznym, takim jak gęsta zabudowa, tereny podmiejskie i wiejskie. Udana próba przeprowadzona przez obie firmy kładzie fundament pod testy terenowe na szeroką skalę, wraz z komercyjnym rozwojem bezprzewodowych sieci 5G na całym świecie.
W pilotażowym teście 5G-V2X została wykorzystana nowatorska, odrębna konstrukcja transmisji radiowej, ze stacji bazowej do pojazdu oraz pomiędzy pojazdami. Pozwala ona na znacznie szybszą transmisję informacji zwrotnych oraz minimalne opóźnienia. Elastyczność systemu NR umożliwia wsparcie kilku zaawansowanych funkcji, takich jak kodowanie Polar dla małej korekcji błędów V2X, zoptymalizowana procedura HARQ (Hybrid Automatic Repeat Request) służąca zwiększaniu niezawodności transmisji danych, czy Inactive State odpowiadający za natychmiastowe wysyłanie krótkich komend do manewrowania samochodem. W celu dalszej poprawy efektywności testowana była także inna kluczowa technologia – SCMA-based (Sparse Coded Multiple Access) Grant Free Access. Została ona zaprojektowana, aby uprościć procedury dostępu i tym samym w znaczący sposób ograniczyć opóźnienie transmisji.
– Ten test słuszności koncepcji przeprowadzony przez firmy Telefónica i Huawei to kolejny krok na drodze komercjalizacji 5G oraz w pełni połączonego społeczeństwa. Zamierzamy zacieśnić naszą współpracę poprzez weryfikowanie kluczowych technologii 5G. Liczne nowatorskie zastosowania będą rozwijane oraz dostarczane do naszych klientów – mówi Enrique Blanco, Globalny Dyrektor ds. Technologii w firmie Telefónica.
– Jesteśmy zadowoleni z naszej bliskiej współpracy z firmą Telefónica dotyczącej technologii 5G. Pilotażowa próba 5G-V2X to kolejny wspólny wysiłek na drodze do komercjalizacji 5G oraz fundament do realizacji wizji 5G umożliwiającej autonomiczne kierowanie pojazdami – podkreślił dr Wen Tong, Dyrektor ds. Technologii w Huawei Fellow i Huawei Wireless.
Test 5G-V2X, po wcześniejszej próbie 5G UCNC przeprowadzonej w 2017 roku, to kolejne wspólne przedsięwzięcie obu firm pod kątem rozwoju technologii 5G.