Jak sklepy mogą zwiększyć swoje cyberbezpieczeństwo w sezonie świątecznym?
Ryzyko dla sprzedawców detalicznych
Na każdego dolara utraconego w wyniku oszustwa sprzedawcy detaliczni tracą średnio 3,75 dolara. Co więcej — liczba oszustw w handlu detalicznym od 2019 roku wzrosła o 20%.
Cyberprzestępcy chcą uzyskać dane płatnicze, dane osobowe i wszystko inne, co będzie wiązało się dla nich z zarobkiem. Sprzedawcy są prawnie odpowiedzialni za zabezpieczenie tych danych, niestety dla wielu z nich proces ich ochrony jest nadal w toku. Na przykład połączenia IoT są niewątpliwie czynnikiem umożliwiającym nowoczesną gospodarkę detaliczną, a bankomaty, kasy samoobsługowe i płatności mobilne są od nich zależne. Niestety jednak, podczas gdy wielu sprzedawców chętnie skierowało się w kierunku tych udogodnień, nie wszyscy są biegli w ich prawidłowym zabezpieczaniu. Podczas gdy 84% organizacji handlu detalicznego korzysta z urządzeń IoT, mniej niż 50% podjęło poważne środki przeciwko potencjalnym cyberatakom.
Naruszenia danych prowadzą do grzywien i nieufności konsumentów, która, jak pokazują badania, jest często niemożliwa do przezwyciężenia. Niedawne badanie ISACA ujawniło, że prawie jeden na trzech konsumentów zaprzestał korzystania z usług firmy, o której wiadomo, że padła ofiarą naruszenia.
Najbardziej powszechne metody ataków
Rozwiązaniem dla organizacji handlu detalicznego jest, rzecz jasna, zachowanie ostrożności. Oto cztery najczęstsze sposoby ataków:
- Malware
Wykorzystanie złośliwego oprogramowania, w tym ransomware, może nastąpić za pośrednictwem linku phishingowego lub ukierunkowanego exploita poprzez lukę w łańcuchu dostaw. Firmy, które uważają, że są "zbyt małe, by je zhakować", zapominają, że często są jedynie ofiarami ubocznymi. Atakujący biorą za cel niewielkie organizacje, aby dostać się do tych dużych. Po wejściu do środka złodzieje przeszukują strony internetowe i aplikacje w poszukiwaniu cennych danych, podczas gdy oprogramowanie ransomware może doprowadzić do zatrzymania operacji detalicznych. W 2022 r. liczba ataków ransomware w handlu detalicznym wzrosła aż o 67% w porównaniu do 2021 r.
- Ataki botów
O tej porze roku obserwujemy sezonowy wzrost zautomatyzowanych ataków botów, z 50% wzrostem ruchu złych botów i trzykrotnym wzrostem liczby fałszywych kont w tygodniu poprzedzającym Black Friday. Przeprowadzane za pomocą skryptów ataki botów mają na celu wyrządzenie szkód lub wykorzystanie sprzedawców na bardzo dużą skalę, a ukierunkowane są zwykle na witryny i aplikacje e-commerce.
- Phishing
Ataki phishingowe, będące głównym winowajcą, narażają pracowników handlu i ich klientów na większe ryzyko właśnie w okresie świątecznym, gdy wszystkim należy na czasie, przy jednoczesnym spadku ostrożności. Atakujący wysyłają fałszywe linki do pracowników w nadziei na kradzież poświadczeń użytkownika w celu uzyskania łatwego dostępu do systemów. Z kolei konsumenci w pośpiechu klikają, logują się i przekazują hakerom cenne informacje. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji oszustwa te mogą być teraz jeszcze bardziej przekonujące, co skutkuje między innymi i przerażająco spersonalizowanymi wiadomościami phishingowymi.
- Podszywanie się pod marki
Zwiększona obecność marek detalicznych w social mediach ułatwia hakerom gromadzenie i wykorzystywanie znaków towarowych do tworzenia fałszywych stron internetowych i profili. Następnie wabią oni konsumentów fałszywymi kampaniami reklamowymi, postami i wiadomościami. Szybko zmieniający się charakter social mediów oznacza, że tego typu podszywanie się pod markę jest często trudne do wykrycia przez konsumentów, dopóki nie jest za późno. Jest to również kosztowne dla sprzedawców detalicznych pod względem utraty przychodów i nieodwracalnego zniszczenia reputacji marki.
Ponadto w dark webie czai się niezliczona ilość różnorodnych zagrożeń ukierunkowanych na handel detaliczny, takich jak oszustwa związane z kartami podarunkowymi, handel skradzionymi towarami i sprzedaż skradzionych list uwierzytelniających.
Wdrażanie skutecznego cyberbezpieczeństwa w handlu detalicznym
Według raportu Verizon 2022 Data Breach Investigations Report, spośród 629 incydentów cybernetycznych, których doświadczyła branża detaliczna w ubiegłym roku, 241 zakończyło się potwierdzonym naruszeniem danych. To przerażający wskaźnik sukcesu wynoszący 38%. Warto jednak pamiętać, że sprzedawcy nie muszą godzić się z podobnym losem — istnieją skuteczne sposoby na walkę.
Co należy zatem robić?
- Po pierwsze — wdrożyć strategię dogłębnej obrony i zastosować rozwiązania bezpieczeństwa w całej witrynie, aplikacji i sieci. Powinny one być ukierunkowane na wykrywanie i usuwanie luk w zabezpieczeniach systemu, korygowanie błędnych konfiguracji i dostosowywanie się do aktualnych standardów zgodności w handlu.
- Następnie należy zwiększyć świadomość cyberbezpieczeństwa na pierwszej linii frontu poprzez liczne szkolenia z zakresu bezpieczeństwa dla pracowników. Szkolenia powinny odnosić się do aktualnych sytuacji i być prowadzone w zrozumiały dla pracowników sposób.
- Warto również wdrożyć najlepsze praktyki zarządzania ryzykiem stron trzecich, aby złagodzić ataki w łańcuchu dostaw i uzyskać wgląd w zagrożenia zewnętrzne. Jest to możliwe dzięki rozwiązaniom i usługom, które zarówno monitorują, jak i eliminują nieuczciwe działania w cyfrowym śladzie organizacji.
Rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa dla handlu oferowane przez Fortrę mogą umożliwić uniknięcie powszechnych schematów ataków w tym sezonie i łatwe utrzymanie zgodności, zmniejszenie powierzchni zagrożeń, zwiększenie wydajności operacyjnej i obniżenie kosztów.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się z nami!