Zobacz więcej szczegółów dla tej informacji
Na kwotę 343 mln zł przychodów ogółem złożyło się 181 mln zł wypracowane na rynku B2B (-1 proc, k-d-k) oraz 155 mln zł (-3 proc. k-d-k) na rynku B2C a także 7 mln zł przychodów spółki Petrotel. Do 151 mln zł (o 1 mln zł więcej niż w I kw. br.) wzrosły przychody z transmisji danych. Do kwoty 88 mln zł (- 9 mln zł k-d-k) spadły natomiast przychody z usług głosowych. Największy spadek dotyczył – już tradycyjnie – usług głosowych na sieciach obcych (dostęp regulowany na sieci Orange Polska). W Pozostałe przychody, do których zaliczane są m.in. wpływy z usług TV i mobilnych oraz ITC, wzrosły w stosunku do poprzedniego kwartału o 4 mln zł do kwoty 104 mln zł.
Rentowność trzyma się mocno
Skorygowany zysk EBITDA za II kw. br. wyniósł 93 mln zł (wzrost o 3 proc. w stosunku do I kw. br.), co oznacza marżę na poziomie 27,2 proc. Z kolei zysk EBITDA wyniósł w tym okresie 92 mln zł (+1 proc. k-d-k) co oznacza stopę marży w wysokości 26,9 proc. Zysk operacyjny (EBIT) wyniósł w tym okresie 20 mln zł. Zysk netto wyniósł 11,7 mln zł.
W II kw. 2018 r. Spółka osiągnęła dodatnie przepływy wolnych środków pieniężnych na poziomie operacyjnym (OpFCF) w wysokości niespełna 31 mln zł. Zadłużenie Spółki na koniec czerwca br. wyniosło 236 mln zł, co stanowi dźwignię finansową w wysokości 0,60x Skorygowanego zysku EBITDA za rok 2017 w kwocie 392 mln zł.
Szybki internet, TV i ICT stabilizują wyniki
Na rynku B2B Netia konsekwentnie realizuje strategię transformacji i rozwoju zaawansowanych rozwiązań ICT pod marką NetiaNext. W efekcie na rynku B2B Spółka utrzymuje stabilne trendy przychodowe, pomimo silnej konkurencji.
Na rynku B2C pod koniec czerwca br. liczba świadczonych usług wyniosła 1,453 mln, z tego 737 tys. (51 proc.) stanowiły usługi na sieciach własnych. Pomimo wzrostu liczby szybkich dostępów do internetu (NGA) o ok. 7 tys. Spółka odnotowała lekko ujemny bilans (-1 tys. RGU) na sieci własnej oraz spadek liczby dostępów na sieci obcej o 8 tys. RGU. O 20 tys. spadała też liczba usług głosowych, w większości również za sprawą usług regulowanych.
Z drugiej strony Netia niezmiennie odnotowuje wzrosty z zakresie usług TV (+ 4 tys. RGU, do 196 tys.) oraz usług mobilnych (+ 2 tys., do łącznie 146 tys.).
Wskaźnik liczba usług (RGU) na klienta wzrósł do 1,65x, natomiast średni przychód na klienta (ARPU) utrzymuje się na stabilnym poziomie 56 zł czy czym ARPU z usług TV wzrosło w ciągu roku o blisko 7,5 pp. przy jednoczesnym wzroście penetracji do 47 proc.
Już 53 proc. klientów usług szerokopasmowych na sieci własnej Netii korzysta z pakietów z usługami TV tego operatora.
Inwestycje w toku
W pierwszym półroczu 2018 r. nakłady inwestycyjne (CAPEX) wyniosły 111 mln zł. Gros tej kwoty (80 mln zł) stanowiły inwestycje w sieć, w tym 28 mln zł jest przypisane do projektu modernizacji sieci do standardu światłowodowego (Sieć XXI w.). Projekt ten jest obecnie realizowany na szeroką skalę i jego efekty stanowią znaczną część zobowiązań inwestycyjnych, nieujęty w sprawozdaniu finansowym, które na koniec czerwca br. wyniosły nieco ponad 100 mln zł.