Zobacz więcej szczegółów dla tej informacji
- W segmencie B2C kontynuujemy pozytywny trend w zakresie liczby usług dostępowych NGA, TV i mobilnych. W kategorii łączy NGA powyżej 30 Mb/s odnotowaliśmy po raz kolejny wzrost, tym razem o 11 tys. usług. - powiedział Tomasz Szopa, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Netia S.A. - Utwierdza nas to w przekonaniu, że modernizacja sieci do standardu światłowodowego, której komercjalizację zaczęliśmy już w marcu - zamiast pierwotnie planowanego sierpnia - przyniesie w przyszłości bardzo zadowalające efekty. - dodał Tomasz Szopa.
Przychody wypracowane przez Netię w I kw. 2017 roku w segmencie B2C wyniosły 175 mln zł (-2 proc. k-d-k). Marża Skorygowanego zysku EBITDA wyniósł 15 proc. (spadek o blisko 7 pp k-d-k) m.in. za sprawą zwiększonych nakładów marketingowych.
Spadek przychodów jest pochodną przede wszystkim zmniejszenia (o ok. 30 tys.) liczby usług świadczonych na sieci obcej, co wynika ze strategicznej decyzji o odejściu od proaktywnego pozyskiwania Klientów na rynku regulowanym. Łącznie liczba świadczonych usług wyniosła 1,58 mln (spadek o 2 proc. k-d-k). Udział usług świadczonych ogółem na sieciach własnych wzrósł na koniec I kw. br. o 2 pp r-d-r do poziomu 48 proc.
Wzrosty w szybkim internecie
Z zakresie usług dostępu do internetu Spółka odnotowała spadki łącznie o 12 tys. do 634 tys. przy jednoczesnym istotnym wzroście liczby usług na własnych łączach NGA. W sumie już 60 proc. klientów usług dostępu do internetu segmentu B2C jest obsługiwanych na sieci własnej (dla całej Spółki wskaźnik ten wynosi 61 proc.)
Wciąż stabilnie rośnie baza użytkowników usług TV. W I kw. 2017 r. przybyło ich w segmencie B2C kolejne 2 tys. Z uwzględnieniem Petrotela Grupa Netia świadczyła na koniec marca br. 184 tys. usług TV. Natomiast liczba świadczonych usług mobilnych wzrosła o 7 tys. W ciągu 12 miesięcy liczba usług mobilnych wzrosła o 31 proc.
Na stabilnym poziomie (56 zł) utrzymywany jest średni przychód na klienta (ARPU). Jednocześnie systematyczny wzrost liczby sprzedanych pakietów usług oraz skuteczna dosprzedaż kolejnych usług obecnym Klientom, sprawiła, że na koniec marca br. średnia liczba usług przypadających jednego klienta wzrosła do 1,59.
B2B: kwartał pod znakiem optymalizacji
Przychody segmentu operacyjnego B2B w I kw. 2017 r. wyniosły 184 mln zł (-1 proc. k-d-k). W segmencie tym Grupa Netia odnotowuje stabilne trendy w obszarze usług szerokopasmowych i zachowuje solidną rentowność na poziomie ok. 37 proc. marży Skorygowanego zysku EBITDA (68 mln zł), pomimo silnej presji konkurencyjnej. W segmencie B2B Spółka odnotowała spadek ARPU, za sprawą usług głosowych i usług transmisji danych, który tylko w części został zrekompensowany wzrostem liczby świadczonych usług. Dodatnio (3 mln zł) na Skorygowany zysk EBITDA wpłynęły efekty inicjatyw optymalizacyjnych, podjęte w trakcie kwartału.
Transformacja w toku
Grupa Netia kontynuowała realizację projektów transformacyjnych: Local Netia i Sieć XXI wieku. W ramach tego ostatniego Spółka planuje modernizację ponad 1,6 mln łączy do standardu światłowodowego do 2020 roku. Zatwierdzony przez Radę Nadzorczą budżet tego projektu to 417 mln zł. Na koniec marca br. zmodernizowanych do standardu światłowodowego zostało 120 tys. łączy, natomiast plan na do końca roku zakłada zmodernizowanie ok. 30 proc. łączy objętych programem. W I kw. br. wydatki na modernizację sieci wyniosły 10 mln zł.
Komfortowa pozycja finansowa
W I kw. 2017 roku wydatki inwestycyjne Grupy sięgnęły ogółem kwoty 48 mln zł, natomiast Skorygowane operacyjne przepływy gotówkowe (OpFCF) wyniosły w tym okresie 49 mln zł (wzrost o 34 proc. kwartał do kwartału). Skorygowany zysk operacyjny EBIT wyniósł blisko 17 mln zł, natomiast zysk netto blisko 12 mln zł.
Zadłużenie netto spadło o 2 proc., do kwoty 200 mln zł. Pozycja finansowa Grupy Netia pozostaje silna, z dźwignią finansową na komfortowym poziomie 0,4x wartości Skorygowanego zysku EBITDA za 2016 rok.