Wyniki finansowe Netia S.A. za II kw. 2017 r.
Netia

Wyniki finansowe Netia S.A. za II kw. 2017 r.

02.08.2017
Netia zaprezentowała wyniki finansowe za drugi kwartał 2017 roku. Spółka wypracowała w tym okresie przychody w wysokości 361 mln zł i wygenerowała 97 mln zł Skorygowanego zysku EBITDA (marża 27 proc.).

Zobacz więcej szczegółów dla tej informacji

- Osiągnęliśmy solidne wyniki finansowe, pomimo silnej presji ze strony konkurentów w obu segmentach rynku. W stosunku do poprzedniego kwartału – głównie za sprawą spadku liczby świadczonych usług - nie zdołaliśmy obronić poziomu przychodów, jednak poprawiliśmy rentowność, wyrażoną zarówno zyskiem EBITDA, jak i EBIT. W całym półroczu wypracowaliśmy też dwukrotnie wyższy zysk netto niż rok temu – powiedziała Katarzyna Iwuć, pełniąca obowiązki Prezesa Zarządu.

- W pierwszej połowie bieżącego roku na inwestycje wydaliśmy łącznie 125 mln zł, w tym 35 mln zł w ramach programu modernizacji sieci do standardu światłowodowego. Tempo, w jakim realizujemy ten program jest poniżej naszych oczekiwań. Główną tego przyczyną jest, o wiele dłuższy niż pierwotnie przyjęliśmy, czas pozyskiwania zgód od spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych. Podjęliśmy już szereg działań naprawczych, w tym zdecydowanie zwiększyliśmy zakres występowania o zgody, czego efektów można się spodziewać za kilka miesięcy – dodała Katarzyna Iwuć.

Przychody w II kw. 2017 roku wyniosły 361 mln zł, co oznacza 1 proc. spadek w stosunku do I kw. br. (-7 proc. r-d-r). Segment B2C wypracował 170 mln zł (-3% k-d-k oraz -11% r-d-r) natomiast segment B2B 186 mln zł (+1 proc. k-d-k oraz -3 proc. r-d-r). Za spadkiem przychodów Spółki stała w głównej mierze mniejsza o 1,9 proc. (42 tys. sztuk) liczba usług głosowych i dostępu do internetu świadczonych przede wszystkim na sieci obcej w segmencie B2C.  Na koniec czerwca 2017 r. Netia świadczyła łącznie 2 mln 48 tys. usług.

Jednocześnie na stabilnym poziomie utrzymuje się Skorygowany zysk EBITDA, który wyniósł w II kw. br. 97 mln zł i był wyższy niż w poprzednim kwartale o 1 proc. (-15 proc. r-d-r). Skorygowany zysk operacyjny EBIT w II kw. br. wyniósł 18,8 mln zł i był wyższy niż w I kw. br. o ponad 11 proc. Zysk netto za I połowę 2017 roku wyniósł 27,1 mln zł i był o 102 proc. wyższy niż w tym samym okresie 2016 roku.

Realizowany przez Spółkę program inwestycyjny sprawił, że Skorygowane operacyjne wolne przepływy pieniężne (OpFCF) wyniosły w II kw. br. 21 mln zł (spadek o 57 proc. k-d-k i 69 proc. r-d-r). Jednocześnie zadłużenie Spółki spadło na koniec czerwca br. do kwoty 186 mln (-7 k-d-k oraz -38 proc. r-d-r).

Stabilne trendy w B2B

Wyniki osiągane przez Dywizję B2B wskazują, że pomimo silnych trendów rynkowych (np. erozja tradycyjnych usług głosowych) i silnej presji na obniżkę cen usług transmisji danych ze strony konkurencji, Spółka jest w stanie utrzymywać w tych obszarach pod kontrolą zarówno przychody, jak i rentowność. Obszarem, w którym Spółka upatruje przewag strategicznych i intensywnie rozbudowuje infrastrukturę i kompetencje są rozwiązania ICT oraz data center i cloud computing.

B2C silne pakietami z TV i mobile

Na koniec czerwca br. Dywizja B2C świadczyła 620 tys. usług szerokopasmowego dostępu do internetu (spadek o 14 tys.) oraz 626 tys. usług telefonicznych (-24 tys. k-d-k). Topniała przede wszystkim baza na sieci obcej (BSA, WLR). Wzrosła natomiast o 8 tys. liczba usług dostępowych na własnej zmodernizowanej sieci Netii (NGA). Za sprawą odejścia 11 tys. użytkowników na łączach niezmodernizowanych, Spółka odnotowała jednak ujemny bilans usług szerokopasmowych na sieci własnej.

 Z coraz większym powodzeniem lukę wynikającą z odpływu klientów na sieci o gorszych parametrach wypełniają pakietyzowane usługi TV, które Netia konsekwentnie uatrakcyjnia oraz usługi mobilne.

W II kw. Netii przybyło 2 tys. usług TV i na koniec czerwca ich suma sięgnęła182 tys. W tym samym okresie liczba usług mobilnych wzrosła o 10 tys. i wyniosła 125 tys. W ciągu 12 miesięcy liczba usług Netia Mobile wzrosła o 30 proc.

W efekcie średnia liczba usług przypadających na klienta na koniec czerwca br. wyniosła 1,6 a średni przychód na Klienta (ARPU) utrzymuje się na stabilnym poziomie 56 zł.