Według, niedawno opublikowanego przez IDC, White Paper można zauważyć stały wzrost w przestrzeni sieci korporacyjnych. Wzrost ten napędzają trendy technologiczne, takie jak rozwój chmury, Internet rzeczy (IoT) i inicjatywy „przede wszystkim bezprzewodowo”. Omawiany raport „The Next Horizon in Campus Network” został przygotowany w ścisłej współpracy z Huawei Enterprise. W ramach badania przeprowadzono ankietę wśród specjalistów z działów IT oraz managerów na seniorskich stanowiskach, od których zależą decyzje dotyczące zakupów sieci dla dużych przedsiębiorstw.
W dzisiejszych czasach cyfrowa transformacja staje się nową rzeczywistością dla przedsiębiorstw na całym świecie. W samych strukturach firmy oznacza to dodatkową presję dla działów IT. Dzieje się tak, ponieważ podstawowa infrastruktura informatyczna i sieciowa musi obecnie obsługiwać nie tylko rosnącą ilość gromadzonych danych, ale również rosnącą liczbę urządzeń, a także migrację danych do chmury – podaje badanie IDC przeprowadzone w okresie kwiecień-maj br.
Transformacja sieci jako kluczowy element transformacji cyfrowej przedsiębiorstw
„Udało nam się wyszczególnić pięć priorytetów inwestycyjnych w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych, które w najbliższej przyszłości będą kluczowe dla firm. Są to: usługi cloud, big data, bezpieczeństwo, aplikacje biznesowe dla urządzeń mobilnych i Internet Rzeczy. Co ciekawe, wybierając usługę, która będzie najistotniejsza dla cyfrowej transformacji ich organizacji w ciągu najbliższych 1–2 lat, kierownictwo IT większości ankietowanych przedsiębiorstw, zarówno w krajach nordyckich, jak i w Europie Środkowo-Wschodniej, wskazało Internet Rzeczy (IoT)” – twierdzi Roz Parkinson, ekspert IDC.
Według badań przeprowadzonych przez IDC, w latach 2018–2023 rynek WLAN dla przedsiębiorstw wykaże skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) w wysokości 6,8% dla regionu CEE oraz 4,5% dla krajów nordyckich. Jednocześnie rynek przełączników w Nordykach odnotuje CAGR na poziomie 4,1%, podczas gdy w Europie Środkowo-Wschodniej wzrost będzie zdecydowanie mniej dynamiczny ze względu na wolniejszą migrację do chmury i wolniejsze wdrażanie nowych technologii. Opisane w raporcie tendencje wzrostowe wskazują na szybszy rozwój technologiczny krajów nordyckich w porównaniu do tych z regionu Europy Środkowo-Wschodniej.
Rozwiązania programowalnej sieci komputerowej (software-defined network) stają się normą
Ponieważ potrzeby przedsiębiorstw gwałtownie rosną, obecne rozwiązania sprzętowe nie gwarantują im niezbędnego poziomu sprawności sieci. W erze nieustających zmian zwyczajne zwiększenie prędkości sieci czy dołożenie dodatkowego sprzętu przestaje być wystarczające.
Dlatego firmy zamiast rozwiązań opartych na hardware coraz częściej wybierają bardziej elastyczne rozwiązania programowe. „Zmiana jest nieunikniona, ponieważ rozwiązania sieciowe typu software-defined zapewniają lepszą widoczność sieci, zarządzanie i koordynację. Jak zauważono w ankiecie IDC, przedsiębiorstwa zarówno w regionie CEE, jak i nordyckim planują zaimplementowanie programowalnych kontrolerów sieciowych. Większość oczekuje, że kluczową korzyścią z tego wdrożenia będzie kompleksowe zarządzanie i kontrola nad siecią również
w scenariuszach mobilnych. Dowodzi to po raz kolejny, że liczba danych, aplikacji i urządzeń, które muszą być obsługiwane, monitorowane i zarządzane w ramach sieci, wciąż rośnie” – dodaje Roz Parkinson z IDC.
Ponieważ przedsiębiorstwa dążą do dalszej poprawy swoich możliwości sieciowych, najbardziej pożądane są takie opcje, jak łączność „zawsze i wszędzie”, gwarancja wysokiej jakości usług cyfrowych i szybkiego usuwania błędów, a także niski poziom opóźnień, aby spełnić wymagania cyfrowych usług produkcyjnych.
Wyzwania dla nowego horyzontu Campus Network
W cyfrowej erze przedsiębiorstwa muszą nie tylko stać się bardziej elastyczne, innowacyjne i sprawne we wprowadzaniu swoich produktów na rynek, ale także dopasować swoją ofertę do potrzeb klientów. Aby to zrobić, firmy muszą odpowiednio dostosować swoje strategie sieciowe.
Na szczęście, jak pokazało badanie IDC, potrzeba innowacji jest silna zarówno w krajach nordyckich, jak i państwach Europy Środkowo-Wschodniej, co z pewnością ułatwi i usprawni proces transformacji. Jednocześnie White Paper IDC podkreśla, że tempo zmian będzie również zależeć od kilku regionalnych różnic takich jak:
- Różnice w rozwoju technologicznym – w ogólnym rozrachunku region nordycki jest znacznie bardziej rozwinięty pod względem technologicznym;
- Cechy charakterystyczne dla poszczególnych krajów nordyckich, w tym różnice struktur branżowych na przestrzeni czterech głównych rynków regionu;
- Różnice w preferencjach dotyczących dostawców – wybór kluczowej technologii, która wesprze transformację cyfrową danego przedsiębiorstwa, różni się w zależności od branży;
- Znaczenie stałej łączności – „zawsze i wszędzie” to, według ankietowanych przedsiębiorstw, najważniejsza opcja jaką powinna oferować sieć;
- Gotowość do przyjęcia nowych technologii – przedsiębiorstwa w Europie Środkowo-Wschodniej są nadal znacznie gorzej przygotowane do wdrażania nowych rozwiązań, w porównaniu do regionu nordyckiego;
- Opcja wielu dostawców – sieci korporacyjne z zasady tworzą raczej złożone ekosystemy dostawców i rozwiązań.
Aby zaspokoić wspomniane potrzeby dotyczące sprawności sieci w środowiskach korporacyjnych na wszystkich rynkach CEE & Nordics, Huawei stworzył własną wizję „sieci napędzanej zamiarem” (ang. Intent-Driven Networks).
Rozwiązanie CloudCampus od Huawei – digital-native network
Mając na uwadze trendy w Europie Środkowo-Wschodniej i krajach nordyckich, przedstawione
w raporcie IDC, Huawei wprowadził rozwiązanie CloudCampus, które zapewnia ultra-szerokopasmową łączność poprzez konwergentną infrastrukturę przewodową i bezprzewodową. Upraszcza także wdrażanie sieci typu campus network, a także zapewnia przejrzysty wgląd w jakość doświadczeń użytkowników i awarie sieci.
Wszystkie te kluczowe czynniki, które później stają się również głównymi powodami zakupu, zostały uwzględnione w wizji Huawei: „Nasze rozwiązanie przypomina to, co IDC opisuje jako ‘digital-native network’. Umożliwia kompleksową opiekę nad użytkownikami oraz kontrolę usług, jak również zapewnia wewnętrznemu personelowi informatycznemu NMS, który obejmuje planowanie i wdrażanie sieci, rutynowe procesy O&M oraz świadomość jakości (tj. monitorowanie jakości na poziomie punktu końcowego lub na poziomie indywidualnego użytkownika). Rozwiązanie zapewnia także możliwość dodawania nowych funkcji i ułatwia integrację z systemami innych producentów” – podkreśla Kenny Tianhua, Solution Director dla regionu CEE&N z Huawei Enterprise.