Play

Play przedstawił wyniki finansowe i komercyjne za 2017 rok

28.02.2018
Dalszy wzrost przychodów oraz wyniku EBITDA dzięki stałemu wzrostowi bazy klientów abonamentowych oraz wzrostowi zagregowanego ARPU

Zobacz więcej na Play.pl.

Play osiągnął bardzo dobre wyniki operacyjne i finansowe w roku 2017. Dzięki dalszemu zapewnianiu niezmiennie najwyższej jakości usług oferowanych naszym Klientom oraz doskonałym wynikom operacyjnym, zwiększyliśmy bazę abonentów do poziomu 15.2 mln. Spółka w dalszym ciągu zwiększała swoje przychody operacyjne, odnotowując przychody za okres dwunastu miesięcy zakończony w dniu 31 grudnia 2017 r. w kwocie 6 670 mln (+9,0% w porównaniu z rokiem 2016), co przełożyło się na wzrost skorygowanego wyniku EBITDA do kwoty 2 298 mln zł (+12,9% w porównaniu z rokiem 2016), jednocześnie zmniejszając swoje zadłużenie do wskaźnika zadłużenia netto do skorygowanego wyniku EBITDA za okres ostatnich dwunastu miesięcy na poziomie 3,0x.

 

Najważniejsze dane finansowe za rok 2017:

  1. Dalszy sukces komercyjny:
  • Udział w rynku zwiększył się do poziomu 28.8%[1] (+2.5 p.p. r/r), co stanowi 15,2 mln abonentów, podczas gdy udział abonentów kontraktowych wzrósł do poziomu 62.0% z poziomu 58.0% na dzień 31 grudnia 2017 r.
  • W 2017 roku Spółka pozyskała 1 064 tys. abonentów kontraktowych
  • Zagregowany wskaźnik ARPU zwiększył się o 1,9%, do poziomu 32,0 mln zł[2] w porównaniu z rokiem 2016.
  • Wskaźnik odłączeń klientów kontraktowych pozostał na stałym poziomie wynoszącym 0,7%[3] w roku 2017.
  • Dzięki dalszej rozbudowie sieci 4G LTE na dzień 31 grudnia 2017 r. zasięg zwiększył się do 93,4% populacji (+1,3 p.p. r/r), natomiast zasięg sieci 4G LTE Ultra zwiększył się do 80,7% populacji (+1,9 p.p. r/r)

 

  1. Dobre wyniki finansowe:
  • Przychody operacyjne zwiększyły się do poziomu 6 670 mln zł (+9,0% w porównaniu z rokiem 2016) w wyniku znacznego wzrostu bazy klientów kontraktowych
  • Skorygowany wynik EBITDA zwiększył się do poziomu 2 298 mln zł (+12,9% w porównaniu z rokiem 2016) w wyniku dźwigni operacyjnej oraz efektu skali w drugiej połowie 2017 r. na skorygowany wynik EBITDA wpływ miała regulacja RLAH
  • Powyższe przełożyło się na dalszy wzrost skorygowanej marży EBITDA do poziomu 34,4% (+1,2 p.p. w porównaniu z rokiem 2016)
  • Dalszy rozwój sieci na terenie całego kraju – gotówkowe nakłady inwestycyjne[4] wyniosły 650 mln zł (123 mln zł w IV kw. 2017 r.), zgodnie z wytycznymi
  • Skorygowana EBITDA pomniejszona o gotówkowe nakłady inwestycyjne3 zamknęła się kwotą 1 647 mln zł (+6,3% w porównaniu z rokiem 2016)
  • Wolne przepływy pieniężne dla właścicieli kapitału własnego (FCFE, z wyłączeniem płatności leasingowych)[5] zmniejszyły się o 15.1% r/r do poziomu 664 mln zł
  • Zmniejszenie dźwigni finansowej do poziomu 3,0x skorygowanego wyniku EBITDA za okres ostatnich dwunastu miesięcy (w porównaniu z 3,1x na dzień 30 września 2017 r.) dzięki wyższemu poziomowi gotówki i ekwiwalentów gotówki

 

 

Komentarz Prezesa spółki P4 Sp. z o.o. na temat wyników osiągniętych w roku 2017:

„Rok 2017 był udany dla PLAY. Ogólne wyniki handlowe oraz silny wzrost kluczowych wskaźników grupy były zbieżne z planami, które przedstawiliśmy w momencie debiutu giełdowego (IPO). W 2017 r. czerpaliśmy korzyści z efektu skali połączonego ze stałą koncentracją na efektywności kosztowej, co pozwoliło nam osiągnąć imponujący wzrost skorygowanego wskaźnika EBITDA na poziomie 12.9% r/r. Wysoki poziom generowanych przepływów gotówkowych, mający przełożenie na wolne przepływy pieniężne dla właścicieli kapitału własnego zamykające się w kwocie 664 mln zł za rok 2017, w pełni zabezpiecza naszą zdolność do wypłaty dywidendy w kwocie 650 mln zł zgodnie z informacjami przekazanymi w momencie debiutu giełdowego. Patrząc na nasze ogólne wyniki za rok 2017, jesteśmy spokojni o naszą strategię oraz wyniki w 2018 r. pomimo wpływu regulacji RLAH oraz dalszego rozwoju sieci na terenie całego kraju. Z tego względu zamierzamy utrzymać nominalną wartość wypłaty dywidendy w roku 2019 na takim samym poziomie, jak w roku 2018.

W IV kw. 2017 r. podejmowaliśmy dalsze działania w celu spełniania oczekiwań naszych klientów oraz świadczyliśmy usługi o najwyższej jakości, co przełożyło się na dalszy wzrost naszej bazy do poziomu 15.2 mln klientów. W 2017 r. zwiększyliśmy liczbę abonentów kontraktowych o 1 064 tys. Jesteśmy mocno skoncentrowani na realizowaniu naszej strategii, co przekłada się na mocny wzrost wyników handlowych oraz solidne wyniki finansowe. Nasze przychody operacyjne za rok 2017 osiągnęły poziom 6 670 mln zł, co stanowi wzrost o 9.0% w porównaniu do roku 2016, podczas gdy nasza skorygowana marża EBITDA zwiększyła się do poziomu 34,4%, +1,2 p.p. w porównaniu do roku 2016.

Od 15 czerwca 2017 r. jesteśmy zobligowani do stosowania się do regulacji RLAH wprowadzonej przez UE. Regulacja RLAH eliminuje opłaty roamingowe na terenie UE oraz wpływa na branżę telekomunikacyjną w Europie poprzez: 1) zmniejszenie przychodów z roamingu międzynarodowego; oraz 2) zwiększenie kosztów roamingu międzynarodowego (ze względu na ruch realizowany w sieciach operatorów zagranicznych oraz stawki hurtowe). W drugiej połowie 2017 r. negatywna zmiana w zakresie przychodów z roamingu międzynarodowego oraz kosztów roamingu międzynarodowego osiągnęła kwotę ok. 101 mln zł (w III kw. 2017 r. – 57 mln zł r/r, w IV kw. – 43 mln zł r/r), przede wszystkim ze względu na zwiększony ruch generowany przez naszych klientów. We wrześniu 2017 r. złożyliśmy wniosek o dopłaty do roamingu. W dniu 15 stycznia 2018 r. otrzymaliśmy pozytywną decyzję od organu regulacyjnego a z końcem stycznia 2018 r. podjęliśmy decyzję wprowadzenia pewnych zmian względem nowych klientów oraz osób nadużywających roamingu.

W dalszym ciągu realizujemy naszą strategię rozwoju sieci na terenie całego kraju i na koniec 2017 r. posiadaliśmy 5 746 stacji bazowych, co stanowi wzrost o 609 stacji netto oraz 697 stacji brutto w porównaniu z końcem 2016 roku. Ponadto, zasięg naszej własnej sieci 4G osiągnął poziom 93,4% populacji (co stanowi wzrost o 15,4 p.p. w porównaniu z rokiem 2016) podczas gdy zasięg sieci 4G LTE Ultra wyniósł 80,7% populacji (co oznacza wzrost o 4,5 p.p. w porównaniu z końcem roku 2016). Łącznie z roamingiem krajowym, w zasięgu naszej sieci znajduje się ponad 99% populacji kraju. W 2018 r. zamierzamy uruchomić ponad 1 000 stacji bazowych.

W całym roku 2017 wypracowaliśmy solidne wyniki, które są zgodne z informacjami przekazanymi w momencie debiutu giełdowego.”

Jørgen Bang-Jensen

 

[1] na podstawie liczby kard SIM zgodnie z danymi opublikowanymi przez Główny Urząd Statystyczny w Polsce

[2] dane średniomiesięczne przedstawione dla aktywnych abonentów ; szczegółowa definicja znajduje się w Raporcie

[3] dane średniomiesięczne przedstawione dla abonentów raportowanych; szczegółowa definicja znajduje się w Raporcie

[4] Z wyłączeniem wypływów środków pieniężnych w związku z nabyciem rezerwacji na częstotliwości

[5] Podane miary nie są porównywalne z podobnie nazwanymi miarami stosowanymi przez inne spółki. Wskaźnik wolnych przepływów gotówkowych do kapitału własnego (z wyłączeniem płatności leasingowych) nie oddaje wszystkich przeszłych wydatków oraz wypływów środków finansowych oraz nie oddaje przyszłych potrzeb gotówkowych koniecznych do uregulowania znacznych kosztów odsetkowych, podatków dochodowych lub przyszłych potrzeb gotówkowych koniecznych do obsługi odsetek lub spłaty rat kapitałowych w zakresie naszego zadłużenia. Zachęcamy do przejrzenia naszych informacji finansowych w całości i odradzamy opieranie się na pojedynczych miarach finansowych. Wyjaśnienie pewnych ograniczeń w zakresie stosowania tych miar znajduje się w raporcie zatytułowanym „Prezentacja informacji finansowych – miary‑nie występujące w MSSF”

 

Wyniki PLAY za IV kw. 2017 r. cały rok 2017:

Wyniki PLAY za IV kw. 2017 r. cały rok 2017-1

Wyniki PLAY za IV kw. 2017 r. cały rok 2017-2

1 dane średniomiesięczne przedstawione dla abonentów raportowanych; szczegółowa definicja znajduje się w Raporcie;

2 dane średniomiesięczne przedstawione dla aktywnych abonentów w okresie IV kw. 2017 r.; szczegółowa definicja znajduje się w Raporcie;

3 zawierają nakłady jednorazowe m.in. w związku z pierwszą ofertą publiczną (IPO) oraz transakcją refinansującą;

4 z wyłączeniem kosztów jednorazowych;

5 Nakłady gotówkowe oznaczają wypływy gotówkowe na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych w budowie, pomniejszone o przychody ze sprzedaży aktywów trwałych w każdym okresie (z wyłączeniem wypływów gotówkowych w związku z nabyciem rezerwacji częstotliwości);

6 Podane miary nie są porównywalne z podobnie nazwanymi miarami stosowanymi przez inne spółki. Wskaźnik wolnych przepływów gotówkowych do kapitału własnego (z wyłączeniem płatności leasingowych) nie oddaje wszystkich przeszłych wydatków oraz wypływów środków finansowych oraz nie oddaje przyszłych potrzeb gotówkowych koniecznych do uregulowania znacznych kosztów odsetkowych, podatków dochodowych lub przyszłych potrzeb gotówkowych koniecznych do obsługi odsetek lub spłaty rat kapitałowych w zakresie naszego zadłużenia. Zachęcamy do przejrzenia naszych informacji finansowych w całości i odradzamy opieranie się na pojedynczych miarach finansowych. Wyjaśnienie pewnych ograniczeń w zakresie stosowania tych miar znajduje się w raporcie zatytułowanym „Prezentacja informacji finansowych – miary nie występujące w MSSF”

Wiadomości firmowe Prosta integracja widgetów ze stroną internetową: Generowanie leadów za pośrednictwem strony internetowej dzięki aplikacji innovaphone Contact Widgets App

Dla zdecydowanej większości firm ich strona internetowa jest czymś więcej niż tylko wizytówką: jest to centralne centrum prezentacji własnej marki i portfolio produktów oraz nawiązywania kontaktów z klientami. Dzięki nowej aplikacji Contact Widgets App, innovaphone opracował proste i ekonomiczne narzędzie do umieszczania widgetów kontaktowych na stronie internetowej, a tym samym przenoszenia kontaktów i generowania leadów na nowy poziom. czytaj więcej

Wiadomości firmowe Ciągłość komunikacji mimo przerw w dostawie prądu: Nowy whitepaper: Zestaw awaryjny innovaphone dla instytucji publicznych

Przedłużająca się przerwa w dostawie prądu ma niewątpliwie poważne konsekwencje dla funkcjonalności instytucji publicznych. Środki ostrożności można podjąć dzięki szczegółowym koncepcjom awaryjnym i infrastrukturze komunikacyjnej, która nadal funkcjonuje nawet w przypadku przerwy w dostawie prądu. czytaj więcej

UPC Już pół miliona domów i firm w Polsce z modemem Connect Box od UPC

Connect Box pojawił się w ofercie UPC dwa lata temu i od tamtej pory całkowicie zmienił doświadczenie korzystania z Internetu. Modem zyskał uznanie już ponad 500 tys. abonentów spośród ponad milionowej bazy klientów Internetu UPC Polska. To nowoczesne urządzenie, pełniące też funkcję routera, zapewnia szybkie i niezawodne połączenie z Internetem w całym domu. czytaj więcej

Cyfrowy Polsat Wyniki GK Cyfrowy Polsat w 2017 roku - ponad 1,5 mln klientów multiplay i kolejne akwizycje

Dla Grupy Cyfrowy Polsat to kolejny rok bardzo dobrych wyników operacyjnych i finansowych. Wśród najważniejszych wydarzeń 2017 roku były: dalsza skuteczna realizacja strategii multiplay, wdrożenie zasady Roam like at home (RLAH), nabycie praw sportowych do transmisji Ligi Mistrzów i Ligi Europy UEFA oraz strategiczne akwizycje. Grupa po raz kolejny odnotowała wysoki wzrost liczby usług kontraktowych oraz klientów usług zintegrowanych. Osiągnęła wyniki oglądalności zgodne z długoterminową strategią, zajmując czołową pozycję na rynku nadawców, oraz wzrost przychodów reklamowych i udziałów w rynku reklamy TV. Był to także bardzo dobry rok pod względem wyników finansowych – przychody Grupy przekroczyły 9,8 mld zł, wynik EBITDA osiągnął 3,6 mld zł, a zysk netto – ok. 1 mld zł. Ponadto Cyfrowy Polsat regularnie zmniejszał zadłużenie oraz zanotował wysoki poziom wolnych przepływów pieniężnych – 1,7 mld zł. czytaj więcej