T-Mobile

T-Mobile: Znaczenie bezpieczeństwa danych w firmie - wyniki badania rynku cyberbezpieczeństwa w Polsce 2017

16.11.2017
Co czwarta firma w Polsce nadal nie wie, jakie zmiany będzie musiała wdrożyć w związku z wejściem Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (GDPR) w maju 2018 roku. Blisko połowa przedsiębiorstw nie zarejestrowało żadnego cyberataku na swoje zasoby. W przypadku odnotowanych zdarzeń firmy najczęściej wskazywały na cyberataki z wykorzystaniem złośliwego oprogramowania. Wynika z raportu podsumowującego Badanie Rynku Cyberbezpieczeństwa w Polsce w Dużych i Średnich firmach przygotowanego na zlecenie T‑Mobile.

Zobacz więcej na T-Mobile.pl.

Stan przygotowań do GDPR

Raport „Badanie rynku cyberbezpieczeństwa w Polsce 2017” powstał w newralgicznym dla przedsiębiorców momencie. W maju 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (GDPR), które będzie dotyczyło wszystkich firm działających na obszarze Unii Europejskiej. Nowe przepisy znacznie rozszerzają odpowiedzialność i obowiązki związane z ochroną danych osobowych oraz raportowaniem związanych z nimi incydentów. To ogromna zmiana w stosunku do dotychczasowych przepisów. Do tej pory takie restrykcyjne podejście obejmowało jedynie wybrane branże, m.in. banki oraz operatorów telekomunikacyjnych. Teraz uchybienia w systemach IT będą musiały zlikwidować wszystkie przedsiębiorstwa, niezależnie od prowadzonej działalności.

Czasu pozostało bardzo mało. Mimo to, ponad połowa firm biorących udział w badaniu nie podjęła jeszcze albo kroków, które oceniłyby wpływ RODO na ich działalność albo działań w celu dostosowania się do regulacji. Przedstawiciel co piątej dużej i średniej firmy działającej w Polsce uważa, że rozporządzenie RODO nie ma wpływu na jego firmę i nie będzie trzeba się do niego dostosowywać. Warto również zaznaczyć, że co czwarta badana firma nie spotkała się nigdy wcześniej z określeniem RODO/GDPR.

Postanowiliśmy, jeszcze przed wejściem RODO w życie, sprawdzić podejście do zagadnień związanych z cyberbezpieczeństwem w polskich firmach. Badanie obejmowało przeprowadzenie niemal 700 wywiadów zarówno w dużych spółkach, jak i średnich firmach. Położyliśmy w nich nacisk na zagrożenia cyberatakami, rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo IT, wydatki ponoszone na budowę i utrzymanie infrastruktury ICT oraz znaczenie firm zewnętrznych i własnych specjalistów w zakresie ochrony zasobów przedsiębiorstwa. Wyniki przeprowadzonego badania stanowią swoistą diagnozę potrzeb firm w obszarze outsourcingu usług cyberbezpieczeństwa. Jako firma od lat specjalizująca się w monitorowaniu ataków i ochronie danych partnerów biznesowych, zwracamy na to szczególną uwagę, przygotowując produkty i usługi dla przedsiębiorców. Obraz, który udało nam się uchwycić, mówi wiele o postrzeganiu cyberbezpieczeństwa przez polskie firmy – mówi we wstępie do raportu Artur Ostrowski, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Rynku Biznesowego w T- Mobile Polska S.A.

 

Poziom cyberbezpieczeństwa musi wejść na wyższy poziom

Obserwacje prowadzone na całym świecie wskazują, że praktycznie każda infrastruktura dostępna w Internecie poddawana jest atakom. Szerokim echem odbiły się ostatnio dwie duże kampanie malware – WannaCry i NotPetya. Ta druga dotknęła polskie firmy współpracujące z Ukrainą i została dobrze zapamiętana przez przedsiębiorców. W wynikach badań potwierdza to wysoki procent ataków na firmy związane z transportem i logistyką. W sumie 48% firm (w tym 51% respondentów z sektora średnich przedsiębiorstw i 45% dużych spółek) zadeklarowało, że nie padło ofiarą cyberataku. Taki wynik może świadczyć o niskiej kondycji cyberbezpieczeństwa w Polsce. Czas wykrycia poważnego incydentu często zajmuje miesiące, a nawet lata. Dane te odzwierciedlają zatem niską jakość stosowanych metod monitorowania i rejestracji incydentów w polskich firmach, które ignorują nadzorowanie stanu bezpieczeństwa swoich zasobów i opóźniają wykrycie udanych ataków cybernetycznych.

Ataki na systemy informatyczne nie są już przedmiotem zainteresowania wyłącznie specjalistów ds. bezpieczeństwa informacji i IT. Ich konsekwencje są odczuwalne zarówno dla zarządów firm i innych interesariuszy, jak również klientów. Przyglądając się opracowanym przez nas materiałom, należy pamiętać, że na funkcjonowanie cyberbezpieczeństwa wpływa także intensywny rozwój cyberzagrożeń, które charakteryzują się coraz wyższym stopniem zaawansowania. Wszyscy możemy więc na co dzień obserwować wpływ tych niebezpiecznych przemian na działalność biznesową wielu firm – 51% firm stało się ofiarami cyberataków, a 93% dużych przedsiębiorstw zostało zaatakowanych tylko w 2016 roku. Straty z tym związane szacowane są łącznie na 200 mld euro w Europie, a w skali świata na 450 mld euro. Cyberbezpieczeństwo stało się zatem koniecznością dla biznesu, a nie jedynie opcją. – mówi w komentarzu do raportu Włodzimierz Nowak, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Prawnych, Bezpieczeństwa i Zarządzania Zgodnością w T‑Mobile Polska S.A.

Mimo rozwoju technologii cyberzabezpieczeń, firmy wciąż ufają rozwiązaniom takim jak firewall i antywirus, które od pewnego czasu uznawane są za niewystarczające. Największą popularnością wśród badanych cieszą się produkty firm Cisco Systems, Fortinet i Eset. Niepokojący jest fakt, że choć poziom zaawansowania cyberataków znacznie wzrósł, to sposoby zabezpieczeń mają się nie zmienić – te same rozwiązania znalazły się na liście priorytetów na najbliższe 1-2 lata. Wynika to z niewielkiej wciąż świadomości cyberzagrożeń w przedsiębiorstwach. Większość przedsiębiorstw nie tworzy oddzielnych stanowisk dla osób, których podstawowym obowiązkiem jest dbanie o bezpieczeństwo. Obowiązki te przydzielane są zazwyczaj pracownikom działu IT – administratorom systemów i/lub sieci. Większość firm inwestuje we własny sprzęt i ludzi (80%), natomiast z outsourcingu ekspertów lub zasobów korzysta co szóste przedsiębiorstwo. Jednak poziom zaufania do zewnętrznych dostawców, w szczególności operatorów usług z zakresu bezpieczeństwa, powinien z każdym rokiem rosnąć. Wynika to przede wszystkim z ograniczonej liczby kompetencji w kwestii cyberbezpieczeństwa na rynku oraz wysokich kosztów zatrudnienia specjalistów pokrywających wszystkie obszary zabezpieczeń środowiska IT.

Choć obraz wyłaniający się z przedstawionych danych może wydawać się niepokojący, warto zaznaczyć, że przeszło 71,5% dużych i średnich firm przeprowadza testy penetracyjne sprawdzające poziom ich zabezpieczenia przed atakami. Wystawianie systemu na próbę jest jednak niewystarczające, by zagwarantować ochronę zasobom przedsiębiorstwa. Pentesty powinny być przeprowadzane regularnie, przez wysoko wykwalifikowanych specjalistów, a zalecenia płynące z diagnozy muszą być wdrożone, by testy odniosły pożądany skutek. Wciąż 87% podmiotów deklaruje także, że nie będzie korzystać z usług operatorów zapewniających profesjonalne wsparcie w zakresie cyberbezpieczeństwa. Dopóki więc firmy nie zaczną stawiać na ekspertów, stan bezpieczeństwa IT w Polsce długo może pozostawiać wiele do życzenia.

Szczegółowy raport z wynikami Badania rynku cyberbezpieczeństwa w Polsce 2017 jest dostępny na stronie: http://bit.ly/badanie_cybersecurity

T-Mobile T‑Mobile Bieg na Piątkę – każdy kilometr ma podwójną wartość

Tradycją stało się, że finał akcji T‑Mobile Pomoc Mierzona Kilometrami, odbywa się podczas wyjątkowego wydarzenia, gromadzącego biegaczy oraz amatorów zdrowego trybu życia. Tym wydarzeniem jest PZU Maraton Warszawski oraz towarzyszący mu bieg na 5 km, który w tym roku będzie nosił nazwę T‑Mobile Bieg na Piątkę. Impreza, łącząca siły dwóch największych akcji społecznych - T‑Mobile Pomoc Mierzona Kilometrami oraz #BiegamDobrze - będzie doskonałą okazja do tego żeby pomagać innym… ze zdwojoną siłą. czytaj więcej

T-Mobile Wyniki T-Mobile za 2Q2018: Rośnie liczba klientów i satysfakcja z usług

W ciągu roku T-Mobile pozyskał 358 tysięcy klientów, z czego 100 tysięcy w samym drugim kwartale 2018 r. Dobre wyniki operacyjne firmy wspiera stale rosnąca satysfakcja klientów, co ma swoje odzwierciedlenie w pozytywnym bilansie przenoszenia numerów i najniższym od 2012 roku wskaźniku odejść klientów. czytaj więcej

T-Mobile T-Mobile dostarczy system automatycznego odczytu ciepłomierzy oparty na technologii NB IoT

T‑Mobile Polska we współpracy z firmą ABARO wdraża dla Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej Geotermia Podhalańska S.A kompletny system automatycznego odczytu ciepłomierzy oparty na technologii NB-IoT. Dzięki nowemu rozwiązaniu Geotermia stanie się tym samym pierwszą w Polsce siecią ciepłowniczą w której zdalny odczyt w całości oparty zostanie o najnowocześniejszą technologię transmisji NB IoT. czytaj więcej

T-Mobile T‑Mobile zaprasza klientów do uczestnictwa w otwartych beta-testach nowej aplikacji mobilnej

Od dziś, 24 lipca 2018 r. T‑Mobile udostępnia wersję beta swojej nowej aplikacji Mój T‑Mobile do otwartych testów. W pierwszej kolejności zaprasza do nich swoich klientów abonamentowych, użytkowników systemu Android. czytaj więcej

T-Mobile Światłowód od T‑Mobile – kolejny krok w realizacji strategii oferowania zintegrowanych usług mobilnych i stacjonarnych

Andreas Maierhofer, prezes T‑Mobile Polska podpisał umowę, na mocy której T‑Mobile będzie świadczył usługi na łączach światłowodowych Orange. czytaj więcej

T-Mobile „Jeśli Wiesz Co Chcę Powiedzieć…” w nowej aranżacji sygnowanej T‑Mobile Electronic Beats POWROTY zabrzmi na zamku w Kazimierzu Dolnym

Rok 2018 jest dla T‑Mobile szczególny pod wieloma względami. Firma pomyślnie realizuje kolejne inicjatywy, odzyskuje klientów i cieszy się rosnącym ich zaufaniem. By to uczcić, Operator przygotował szereg działań: jedno z nich – muzyczny projekt „POWROTY” doczekał się właśnie drugiej odsłony. Podjęły przy nim współpracę dwie niezwykłe kobiety i sceniczne osobowości - NOSOWSKA i ZAMILSKA, które wystąpią też na specjalnym koncercie podczas tegorocznego festiwalu Dwa Brzegi w Kazimierzu Dolnym. czytaj więcej

T-Mobile Wakacyjne prace optymalizujące sieć T‑Mobile

Kilka dni temu SpeedTest.pl opublikował wyniki comiesięcznego rankingu prędkości mobilnego Internetu. Po raz kolejny T‑Mobile Polska zajął pierwsze lokaty zarówno dla pomiarów wykonanych w technologii LTE, jak i tych w 3G/LTE. czytaj więcej

News T‑Mobile Pomoc Mierzona Kilometrami zmienia jakość wypoczynku

Od 7 do 15 lipca na plaży w Kołobrzegu oraz od 20 do 22 lipca na plaży w Ustce staną strefy akcji T‑Mobile Pomoc Mierzona Kilometrami. Będą to miejsca, w którym energia uwalniana podczas aktywnego wypoczynku, zamieni się w realną pomoc dla niepełnosprawnych dzieci. czytaj więcej

T-Mobile T‑Mobile uruchamia nowe nadajniki w popularnych lokalizacjach turystycznych w Polsce

Wakacje mają to do siebie, że popularne kurorty w całej Polsce będą pękać w szwach, a stacje bazowe sieci telekomunikacyjnych zanotują wzmożony ruch. Dobrze, gdy w czasie urlopu można odpocząć od świata, ale nie oszukujmy się: instastories z plaży, albo YouTube’owa playlista „Przy ognisku” to jest prawdziwy „must have”. czytaj więcej

T-Mobile Apple Watch Series 3 już od dziś dostępny dla klientów T‑Mobile

Począwszy od dziś, 28 czerwca 2018 r., w ofercie T‑Mobile dostępny będzie Apple Watch Series 3 – wspaniały towarzysz prowadzących zdrowy i aktywny tryb życia. Urządzenie będzie oferowane w zestawach z iPhone’ami 7, 8 i X oraz samodzielnie w wybranych sklepach T‑Mobile. czytaj więcej

T-Mobile T‑Mobile Bieg na Piątkę – każdy kilometr ma podwójną wartość

Tradycją stało się, że finał akcji T‑Mobile Pomoc Mierzona Kilometrami, odbywa się podczas wyjątkowego wydarzenia, gromadzącego biegaczy oraz amatorów zdrowego trybu życia. Tym wydarzeniem jest PZU Maraton Warszawski oraz towarzyszący mu bieg na 5 km, który w tym roku będzie nosił nazwę T‑Mobile Bieg na Piątkę. Impreza, łącząca siły dwóch największych akcji społecznych - T‑Mobile Pomoc Mierzona Kilometrami oraz #BiegamDobrze - będzie doskonałą okazja do tego żeby pomagać innym… ze zdwojoną siłą. czytaj więcej

T-Mobile Wyniki T-Mobile za 2Q2018: Rośnie liczba klientów i satysfakcja z usług

W ciągu roku T-Mobile pozyskał 358 tysięcy klientów, z czego 100 tysięcy w samym drugim kwartale 2018 r. Dobre wyniki operacyjne firmy wspiera stale rosnąca satysfakcja klientów, co ma swoje odzwierciedlenie w pozytywnym bilansie przenoszenia numerów i najniższym od 2012 roku wskaźniku odejść klientów. czytaj więcej

T-Mobile T-Mobile dostarczy system automatycznego odczytu ciepłomierzy oparty na technologii NB IoT

T‑Mobile Polska we współpracy z firmą ABARO wdraża dla Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej Geotermia Podhalańska S.A kompletny system automatycznego odczytu ciepłomierzy oparty na technologii NB-IoT. Dzięki nowemu rozwiązaniu Geotermia stanie się tym samym pierwszą w Polsce siecią ciepłowniczą w której zdalny odczyt w całości oparty zostanie o najnowocześniejszą technologię transmisji NB IoT. czytaj więcej

T-Mobile T‑Mobile zaprasza klientów do uczestnictwa w otwartych beta-testach nowej aplikacji mobilnej

Od dziś, 24 lipca 2018 r. T‑Mobile udostępnia wersję beta swojej nowej aplikacji Mój T‑Mobile do otwartych testów. W pierwszej kolejności zaprasza do nich swoich klientów abonamentowych, użytkowników systemu Android. czytaj więcej

T-Mobile Światłowód od T‑Mobile – kolejny krok w realizacji strategii oferowania zintegrowanych usług mobilnych i stacjonarnych

Andreas Maierhofer, prezes T‑Mobile Polska podpisał umowę, na mocy której T‑Mobile będzie świadczył usługi na łączach światłowodowych Orange. czytaj więcej

T-Mobile „Jeśli Wiesz Co Chcę Powiedzieć…” w nowej aranżacji sygnowanej T‑Mobile Electronic Beats POWROTY zabrzmi na zamku w Kazimierzu Dolnym

Rok 2018 jest dla T‑Mobile szczególny pod wieloma względami. Firma pomyślnie realizuje kolejne inicjatywy, odzyskuje klientów i cieszy się rosnącym ich zaufaniem. By to uczcić, Operator przygotował szereg działań: jedno z nich – muzyczny projekt „POWROTY” doczekał się właśnie drugiej odsłony. Podjęły przy nim współpracę dwie niezwykłe kobiety i sceniczne osobowości - NOSOWSKA i ZAMILSKA, które wystąpią też na specjalnym koncercie podczas tegorocznego festiwalu Dwa Brzegi w Kazimierzu Dolnym. czytaj więcej

T-Mobile Wakacyjne prace optymalizujące sieć T‑Mobile

Kilka dni temu SpeedTest.pl opublikował wyniki comiesięcznego rankingu prędkości mobilnego Internetu. Po raz kolejny T‑Mobile Polska zajął pierwsze lokaty zarówno dla pomiarów wykonanych w technologii LTE, jak i tych w 3G/LTE. czytaj więcej

News T‑Mobile Pomoc Mierzona Kilometrami zmienia jakość wypoczynku

Od 7 do 15 lipca na plaży w Kołobrzegu oraz od 20 do 22 lipca na plaży w Ustce staną strefy akcji T‑Mobile Pomoc Mierzona Kilometrami. Będą to miejsca, w którym energia uwalniana podczas aktywnego wypoczynku, zamieni się w realną pomoc dla niepełnosprawnych dzieci. czytaj więcej

T-Mobile T‑Mobile uruchamia nowe nadajniki w popularnych lokalizacjach turystycznych w Polsce

Wakacje mają to do siebie, że popularne kurorty w całej Polsce będą pękać w szwach, a stacje bazowe sieci telekomunikacyjnych zanotują wzmożony ruch. Dobrze, gdy w czasie urlopu można odpocząć od świata, ale nie oszukujmy się: instastories z plaży, albo YouTube’owa playlista „Przy ognisku” to jest prawdziwy „must have”. czytaj więcej

T-Mobile Apple Watch Series 3 już od dziś dostępny dla klientów T‑Mobile

Począwszy od dziś, 28 czerwca 2018 r., w ofercie T‑Mobile dostępny będzie Apple Watch Series 3 – wspaniały towarzysz prowadzących zdrowy i aktywny tryb życia. Urządzenie będzie oferowane w zestawach z iPhone’ami 7, 8 i X oraz samodzielnie w wybranych sklepach T‑Mobile. czytaj więcej