W światowym rankingu polskie miasto uplasowało się na piątej pozycji, za Mexico City, Bangkokiem, Jakartą oraz Chongqing*. Kierowcy z Łodzi mogą spodziewać się wydłużenia czasu podróży średnio o 51%, a podczas wieczornych godzin szczytu nawet o 88% w porównaniu z sytuacją, gdy na drogach nie ma zatorów. Oznacza to, że spędzają w podróży dodatkowe 178 godzin** w skali roku. Złagodzenie zatłoczenia dróg zaobserwowano natomiast w Warszawie. Stolica w zeszłym roku była drugim najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce, w tej edycji raportu znajduje się na czwartym miejscu.
W raporcie TomTom Traffic Index 2017 firma TomTom, wykorzystując dane z 2016 roku, udostępniła informacje dotyczące poziomu zakorkowania 390 miast z 48 krajów i 6 kontynentów. Zestawienie zawiera dane dotyczące 12 polskich miast. TomTom wykorzystuje ok. 19 bilionów pomiarów, które zostały zebrane w ciągu dziewięciu lat. To już szósta edycja raportu TomTom Traffic Index.
W krajowym rankingu na drugim miejscu uplasował się Lublin (40%), następnie Kraków (38%), Warszawa (37%) i Wrocław (35%). Razem z Łodzią, stanowią piątkę najbardziej zakorkowanych miast w Polsce.
Mniejszy poziom zakorkowania w stosunku do zestawienia z 2016 r., odnotowano tylko w trzech aglomeracjach - Łodzi, Warszawie i Szczecinie. Sytuacja nie uległa zmianie we Wrocławiu, Poznaniu i Bydgoszczy. Większe zatłoczenie zarejestrowano natomiast w Lublinie, Krakowie, Trójmieście, Białymstoku, Bielsku-Białej i Katowicach.
Jak radzić sobie z korkami?
Zwykłe planowanie trasy może być praktycznym sposobem na ominięcie niepożądanych zatorów na drodze. Kierowca zapoznając się z aktualną sytuacją na drogach jeszcze przed wyjazdem, ma możliwość zmiany trasy lub nawet środka transportu.
„Urządzenia, które dostarczają bieżące informacje o ruchu drogowym umożliwiają kierowcom szybsze dotarcie do celu podróży. Istotnym elementem jest często zaufanie i poleganie na wskazaniach nawigacji, która wyznacza nam szybszą trasę, a także planowanie drogi przed wyjściem z domu oraz posiadanie informacji na temat nieoczekiwanych zdarzeń. TomTom dostarcza użytkownikom nie tylko aktualne dane trafficowe, ale także urządzenia nawigacyjne, które pełnią funkcję asystentów podróży” - mówi Magdalena Marciniszyn, TomTom CEE & SEE Marketing Manager.
Świadomość tego, co aktualnie dzieje się w ruchu drogowym, pozwala zracjonalizować nasze decyzje i w bardziej opanowany sposób podchodzić do różnych przeciwności losu, takich jak korek. Im więcej mamy informacji o danym zdarzeniu, tym większa jest szansa, że nie będzie ono dla nas zaskakujące i nie wzbudzi naszej frustracji.
„Jeśli kierowcę spotyka jakaś nieoczekiwana sytuacja na drodze i jest ograniczony decyzjami innych użytkowników ruchu, zachowuje się często w sposób nieodpowiedzialny, przejeżdżając poboczem lub chodnikiem. Dojrzałość społeczna oznacza wyzbycie się przekonania, że droga, po której się poruszamy jest naszą własnością i posiadamy większe przywileje od innych” – komentuje Andrzej Markowski, psycholog ruchu drogowego.
Globalny ranking miast
Z danych gromadzonych przez TomTom wynika, że od 2008 roku poziom zakorkowania wzrósł w skali globalnej o 23%. Mexico City po raz kolejny zajmuje pierwsze miejsce w światowym rankingu. Kierowcy w stolicy Meksyku mogą oczekiwać wydłużenia czasu podróży średnio o 66% (7% więcej w porównaniu z poprzednim rokiem), a podczas wieczornych godzin szczytu nawet
o 101% w porównaniu z sytuacją, gdy na drogach nie ma zatorów. Oznacza to, że kierowcy w Mexico City spędzają w podróży dodatkowe 227 godzin w skali roku. Kolejne w światowym rankingu miast powyżej 800 tys. mieszkańców są Bangkok (średni wydłużony czas podróży o 61%), Jakarta (58%), Chongqing (52%) i Bukareszt (50%). W pierwszej piątce najbardziej zakorkowanych miast na świecie, bez względu na zaludnienie, uplasowały się Mexico City, Bangkok, Jakarta, Chongqing oraz Łódź (51%).
Ralf-Peter Schaefer, VP TomTom Traffic, powiedział: „Misją firmy TomTom jest przekształcenie mobilności na całym świecie, tak aby przyczynić się do tworzenia inteligentnych miast przyszłości. Ta transformacja zależy w dużej mierze od pomocy kierowcom w podejmowaniu lepszych decyzji dotyczących przemieszczania się. TomTom Traffic Index jest opracowywany każdego roku, aby pomóc kierowcom, miastom oraz osobom zarządzającym transportem zrozumieć trendy dotyczące zakorkowania i – co najważniejsze – jak zmniejszyć poziom zatłoczenia”.
Więcej informacji o TomTom Traffic Index oraz poszczególnych miastach w rankingu jest dostępnych na stronie www.tomtom.com/trafficindex. Na portalu znajdują się również przydatne porady dotyczące tego, w jaki sposób przeciwdziałać korkom. Po raz pierwszy TomTom wyróżnił te miasta, które zasługują na szczególne uznanie biorąc pod uwagę wysiłki, które zostały przez nie poczynione, aby przeciwdziałać korkom.
Ranking najbardziej zatłoczonych miast Polski w 2016 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – bez względu na liczbę mieszkańców):
1. | Łódź | 51% | 6. | Poznań | 34% |
2. | Lublin | 40% | 7. | Bydgoszcz | 33% |
3. | Kraków | 38% | 8. | Trójmiasto: Gdańsk, Gdynia, Sopot | 29% |
4. | Warszawa | 37% | 9. | Szczecin | 24% |
5. | Wrocław | 35% | 10. | Białystok | 24% |
Ranking najbardziej zatłoczonych miast świata w 2016 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – populacja powyżej 800 000 mieszkańców):
1. | Mexico City | 66% | 6. | Istambuł | 49% |
2. | Bangkok | 61% | 7. | Chengdu | 47% |
3. | Jakarta | 58% | 8. | Rio de Janeiro | 47% |
4. | Chongqing | 52% | 9. | Tainan | 46% |
5. | Bukareszt | 50% | 10. | Pekin | 46% |
Ranking najbardziej zatłoczonych miast świata w 2016 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – bez względu na liczbę mieszkańców):
1. | Mexico City | 66% | 6. | Bukareszt | 50% |
2. | Bangkok | 61% | 7. | Istambuł | 49% |
3. | Jakarta | 58% | 8. | Chengdu | 47% |
4. | Chongqing | 52% | 9. | Rio de Janeiro | 47% |
5. | Łódź | 51% | 10. | Tainan | 46% |
Ranking najbardziej zatłoczonych miast Europy w 2016 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – populacja powyżej 800 000 mieszkańców):
1. | Bukareszt | 50% | 6. | Rzym | 40% |
2. | Moskwa | 44% | 7. | Paryż | 38% |
3. | Sankt Petersburg | 41% | 8. | Bruksela | 38% |
4. | Londyn | 40% | 9. | Manchester | 38% |
5. | Marsylia | 40% | 10. | Ateny | 37% |
Ranking najbardziej zatłoczonych miast Europy w 2016 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – bez względu na liczbę mieszkańców):
1. | Łódź | 51% | 6. | Palermo | 43% |
2. | Bukareszt | 50% | 7. | Sankt Petersburg | 41% |
3. | Moskwa | 44% | 8. | Edynburg | 40% |
4. | Belfast | 43% | 9. | Londyn | 40% |
5. | Dublin | 43% | 10. | Marsylia | 40% |
Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Ameryce Północnej w 2016 (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – populacja powyżej 800 000 mieszkańców):
1. | Mexico City | 66% | 6. | Seattle | 34% |
2. | Los Angeles | 45% | 7. | San Jose | 32% |
3. | San Francisco | 39% | 8. | Toronto | 30% |
4. | Vancouver | 39% | 9. | Miami | 30% |
5. | Nowy Jork | 35% | 10. | Portland | 29% |
* Ranking miast bez względu na liczbę mieszkańców
** Dodatkowy czas podróży w godzinach szczytu w porównaniu do godziny gdy na drodze nie ma zatorów, pomnożony przez 230 dni roboczych w roku.