Zobacz więcej na CyfrowyPolsat.pl.
Grupa Cyfrowy Polsat opublikowała bardzo dobre wyniki operacyjne i finansowe za I kwartał 2017 roku. W wyniku konsekwentnej realizacji długoterminowej strategii rozwoju odnotowała wzrost wyników operacyjnych oraz przewyższające oczekiwania analityków wyniki finansowe – przychody Grupy osiągnęły blisko 2,4 mld zł, wynik EBITDA wyniósł 929 mln zł, a marża EBITDA wzrosła do 39%. W ramach działań mających na celu regularne oddłużanie Grupy, spółka podjęła decyzję o przedterminowym wykupie wszystkich obligacji Litenite za kwotę 945 mln zł. Jednocześnie Zarząd, przewidując utrzymanie wysokiego poziomu generowanych wolnych przepływów pieniężnych również w 2017 roku, przedstawił rekomendację wypłaty dywidendy za zeszły rok w wysokości 32 gr na akcję.
Najważniejsze dane operacyjne i finansowe za I kwartał 2017 r.
- Stabilny wzrost nasycenia bazy klientów kontraktowych usługami zintegrowanymi:
- Już 23% klientów kontraktowych Grupy korzysta z oferty multiplay,
- Ponad 1,3 mln klientów usług zintegrowanych,
- Niski wskaźnik churn na poziomie 8,5% w I kwartale br.
- Stabilna baza klientów kontraktowych – ponad 5,8 mln, którzy posiadają średnio 2,28 usługi z portfolio Grupy. Średni przychód od klienta kontraktowego wzrósł o 2,4% rok do roku do 89,1 zł.
- Silny przyrost liczby usług kontraktowych o 593 tys. w ujęciu rok do roku do 13,3 mln. Stanowią one ponad 82% wszystkich świadczonych usług:
- W segmencie telefonii komórkowej liczba usług kontraktowych wzrosła rok do roku o 249 tys. Wzrost ten jest efektem korzystnego wpływu strategii multiplay oraz przejściowo zintensyfikowanej migracji klientów z segmentu prepaid.
- Dzięki dobrej sprzedaży usług Multiroom i płatnych OTT (m.in. subskrypcje pakietów serwisu IPLA), liczba kontraktowych usług płatnej telewizji wzrosła o 226 tys. do blisko 4,8 mln.
- Baza usług Internetu mobilnego zwiększyła się rok do roku o 119 tys. do poziomu blisko 1,8 mln.
- Statystyki segmentu prepaid pozostawały pod wpływem przepisów ustawy antyterrorystycznej, obligujących klientów do rejestracji przedpłaconych kart SIM:
- Promując przejrzystość standardów raportowania, Grupa Cyfrowy Polsat zdecydowała się całkowicie wykluczyć niezarejestrowane karty SIM ze swoich raportowanych statystyk z początkiem lutego 2017 roku, by w pełni odzwierciedlić efekty obowiązkowej rejestracji kart prepaid w wynikach za I kwartał 2017 r. Na koniec tego kwartału Grupa posiadała 2,83 mln zarejestrowanych przedpłaconych kart SIM, liczonych według dotychczas stosowanej 90-dniowej definicji użyciowej, podczas gdy całkowita liczba RGU prepaid, obejmująca usługi płatnej telewizji, wyniosła 2,88 mln.
- Jednocześnie ARPU segmentu prepaid wzrosło w I kwartale aż o 5,7% r/r i wynosiło 18,7 zł, co w znacznym stopniu jest pochodną podjętej decyzji o wyłączeniu z raportowanej bazy kart niezarejestrowanych.
- Kanały Grupy Polsat cieszyły się dużym zainteresowaniem w grupie komercyjnej, osiągając wynik 24,3% udziału w oglądalności, na co złożyło się 12,7% kanału głównego oraz 11,5% kanałów tematycznych.
- Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu rosły rok do roku szybciej niż cały rynek reklamy TV – w tempie 1,9% vs 0,3% wzrostu rynku i w I kwartale 2017 r. wyniosły 234 mln zł, dzięki czemu udział Grupy w rynku reklamy TV zwiększył się do 25,7%.
- Średnia miesięczna liczba użytkowników największej polskiej telewizji internetowej IPLA wynosiła 3,5 mln.
- Bardzo dobre wyniki finansowe Grupy:
- przychody: 2,389 mld zł,
- EBITDA: 929 mln zł,
- marża EBITDA: 38,9%,
- wolne przepływy pieniężne po spłacie odsetek od kredytów i obligacji: 1,987 mld zł w okresie 12-miesięcznym,
- wskaźnik całkowitego zadłużenia netto/EBITDA obniżył się wyraźnie do poziomu 2,88x.
– W 2017 roku, podobnie jak w latach ubiegłych, konsekwentnie i skutecznie kontynuujemy realizację obranej przez nas strategii rozwoju, czego wynikiem jest stabilny wzrost nasycenia bazy klientów kontraktowych usługami zintegrowanymi, wzrost średniego przychodu od klienta oraz bardzo niski wskaźnik rezygnacji – churn, świadczący o rosnącej satysfakcji klientów z dostarczanych przez nas usług – mówi Tobias Solorz, Prezes Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o. – Także wyniki oglądalności kanałów Grupy Telewizji Polsat są zgodne z naszą długoterminową strategią, a jej przychody ponownie rosną szybciej niż cały rynek reklamy TV. Bardzo dobre wyniki operacyjne obydwu segmentów przyniosły efekt w postaci dynamicznego wzrostu przychodów i bardzo wysokiej marży EBITDA Grupy.
Segment usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych
– Zgodnie z naszymi założeniami systematycznie rośnie liczba usług kontraktowych i ich udział w łącznej liczbie świadczonych przez nas usług – stanowią one już ponad 82% – podsumowuje Tobias Solorz. – Cały czas rozwijamy naszą ofertę usług zintegrowanych. Obecnie oferujemy 9 różnych usług i produktów, które można łączyć w ramach programu smartDOM, zyskując wymierne oszczędności, a skuteczna dosprzedaż kolejnych usług skutkuje wysoką na konkurencyjnym rynku dynamiką wzrostu ARPU oraz wzrostem zadowolenia naszych klientów.
| I kwartał | ||
| 2017 | 2016 | Zmiana % |
Łączna liczba RGU | 16.216.128 | 16.531.833 | -1,9% |
USŁUGI KONTRAKTOWE |
|
|
|
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: | 13.337.038 | 12.744.166 | 4,7% |
Płatna telewizja, w tym: | 4.785.947 | 4.560.267 | 4,9% |
Multiroom | 1.031.294 | 957.952 | 7,7% |
Telefonia komórkowa | 6.785.002 | 6.536.366 | 3,8% |
1.766.089 | 1.647.533 | 7,2% | |
Liczba klientów kontraktowych | 5.847.401 | 5.893.225 | -0,8% |
|
|
|
|
ARPU na klienta [PLN] | 89,1 | 87,0 | 2,4% |
Churn na klienta | 8,5% | 9,8% | -1,3 p.p. |
Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta | 2,28 | 2,16 | 5,6% |
USŁUGI PRZEDPŁACONE |
|
|
|
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: | 2.879.090 | 3.787.667 | -24,0% |
Płatna telewizja | 48.224 | 35.754 | 34,9% |
Telefonia komórkowa | 2.646.477 | 3.495.733 | -24,3% |
184.389 | 256.180 | -28,0% | |
ARPU na RGU prepaid [PLN] | 18,7 | 17,7 | 5,7% |
– Zgodnie z założeniami długoterminowej strategii dążymy do maksymalizacji przychodu od klienta kontraktowego poprzez dosprzedaż dodatkowych produktów i usług do połączonej bazy klientów Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu, między innymi w ramach programu smartDOM, który pozytywnie wpływa na ARPU klienta kontraktowego. Ma to odzwierciedlenie w stabilnych przychodach całego segmentu, wzroście wyniku EBITDA i wysokiej, niemal 39% marży EBITDA – komentuje Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych, Cyfrowy Polsat S.A., Polkomtel Sp. z o.o., Telewizja Polsat Sp. z o.o.
Wyniki finansowe segmentu usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych za I kwartał 2017 r.
mln PLN | I kwartał 2017 | zmiana r/r pro forma1) |
Przychody ze sprzedaży | 2 130 | 5% |
Koszty operacyjne* | 1 310 | 3% |
EBITDA | 821 | 7% |
Marża EBITDA | 38,6 % | 0,9 p.p. |
1) Pro-forma (konsolidacja wyników Grupy Aero2 – dawniej Grupy Midas – w pełnym I kwartale 2016 r.), Cyfrowy Polsat, Metelem, Aero2 (wcześniej Midas), skonsolidowane sprawozdania finansowe oraz analizy własne
* Koszty nie uwzględniają amortyzacji, utraty wartości i likwidacji
Segment nadawania i produkcji telewizyjnej
– W segmencie nadawania i produkcji telewizyjnej konsekwentnie realizujemy długoterminowe cele. Grupa Telewizji Polsat ponownie była liderem oglądalności w grupie komercyjnej z wynikiem 24,3%, na co złożyło się 12,7% udziału stacji Polsat oraz 11,5% udziału naszych kanałów tematycznych. Kolejny kwartał z rzędu nasze przychody z reklamy TV i sponsoringu miały wyższą niż cały rynek reklamy TV dynamikę wzrostu – mówi Maciej Stec, Członek Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Telewizja Polsat Sp. z o.o.
| I kwartał |
| ||
| 2017 | 2016 | Zmiana p.p./% | |
Udział w oglądalności1, w tym: | 24,3% | 24,4% | -0,1 p.p. | |
POLSAT (kanał główny) | 12,7% | 12,7% | 0,0 p.p. | |
Kanały tematyczne | 11,5% | 11,7% | -0,2 p.p. | |
Przychody z reklamy i sponsoringu2 (mln PLN) | 234 | 229 | 1,9% | |
Udział w rynku reklamy3 | 25,7% | 25,3% | 0,4 p.p. | |
|
|
|
| |
Wydatki na reklamę telewizyjną4 (mln PLN) | 910 | 908 | 0,3% | |
1 NAM, udział w oglądalności w grupie wszyscy 16-49 lat, cała doba
2 Przychody z reklamy i sponsoringu Grupy Telewizji Polsat wg definicji Starcom
3 Szacunki własne na podstawie danych Starcom (dawniej SMG Starlink);
4 Starcom, dane wstępne, reklama spotowa i sponsoring
– Sprawdzona i ceniona oferta programowa oraz bardzo dobre wyniki oglądalności kanałów Grupy Telewizji Polsat w I kwartale przyniosły efekt w postaci wzrostu przychodów segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej. Prowadzenie zrównoważonej polityki programowej i inwestycyjnej, a także dyscyplina w obszarze kosztów poskutkowały wzrostem wyniku i marży EBITDA – mówi Katarzyna Ostap-Tomann.
Wyniki finansowe segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej za I kwartał 2017 r.
mln PLN | I kwartał 2017 | zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży | 305 | 2% |
Koszty operacyjne* | 202 | 2% |
EBITDA | 108 | 7% |
Marża EBITDA | 35,4% | 1,5 p.p. |
*Koszty nie uwzględniają amortyzacji, utraty wartości i likwidacji
Wyniki finansowe Grupy Cyfrowy Polsat
Wyniki finansowe Grupy Cyfrowy Polsat za I kwartał 2017 r.
mln PLN | I kwartał 2017 | zmiana r/r pro forma1) |
Przychody ze sprzedaży | 2 389 | 4,6% |
Koszty operacyjne* | 1 466 | 2,8% |
EBITDA | 929 | 7,4% |
Marża EBITDA | 38,9% | 1 p.p. |
1) Pro-forma (konsolidacja wyników Grupy Aero2 – dawniej Grupy Midas – w pełnym kwartale 2016 r.), Cyfrowy Polsat, Metelem, Aero2 (wcześniej Midas), skonsolidowane sprawozdania finansowe oraz analizy własne
* Koszty nie uwzględniają amortyzacji, utraty wartości i likwidacji
– Efektywna realizacja strategii multiplay i bardzo dobre wyniki operacyjne obydwu segmentów miały odzwierciedlenie w bardzo dobrych wynikach finansowych całej Grupy – rosnących o ponad 4% przychodach, 7% wzroście wyniku EBITDA oraz bardzo silnej 39% marży EBITDA. Stabilne i bardzo wysokie wolne przepływy pieniężne pozwalają nam kontynuować proces sukcesywnego oddłużania Grupy. Oprócz regularnych spłat rat kredytu podjęliśmy decyzję o przedterminowym wykupie wszystkich obligacji Litenite za łączną kwotę 945 mln zł, uwzględniającą premię za wcześniejszy wykup. Stabilna i bardzo dobra kondycja finansowa Grupy pozwoliła nam, jako Zarządowi, podjąć również decyzję o rekomendacji wypłaty dywidendy za 2016 rok w wysokości 32 gr na akcję – podsumowuje Katarzyna Ostap-Tomann.