Archiwalne

* Sony RX100 IV i RX10 II — profesjonalny standard w aparatach z cenionej serii Cyber-shot RX

11.06.2015

Nowe modele RX100 IV oraz RX10 II o dużej krotności zoomu wyposażone w pierwszy na świecie przetwornik obrazu stacked CMOS typu 1,0" z pamięcią DRAM, funkcję rejestracji obrazu do wyświetlenia w zwolnionym tempie (40x), tryb zapisu obrazu filmowego 4K i szybką migawkę zapobiegającą zniekształceniom.

Firma Sony wprowadza dwa najbardziej zaawansowane i uniwersalne modele swoich aparatów Cyber-shot: kompaktowy RX100 IV (DSC‑RX100M4) i RX10 II z dużym zoomem (DSC-RX10M2).

W obu nowych modelach zastosowano pierwszy na świecie przetwornik obrazu stacked CMOS Exmor RS[i], który cechuje się większą powierzchnią aktywną fotodetektora. Jest on wyposażony w zaawansowany system przetwarzania sygnału i układ pamięci DRAM. Połączenie tych dwóch rozwiązań przeszło pięciokrotnie przyspiesza odczyt danych o obrazie[ii] i pozwala na wykorzystanie funkcji, które wcześniej występowały tylko w nielicznych profesjonalnych kamerach wideo. Do tych imponujących możliwości należy nagrywanie obrazu filmowego przeznaczonego do wyświetlenia w maksymalnie 40-krotnie zwolnionym tempie — czyli rejestracja do 1000 kl./s.[iii] [iv] — jak również wyjątkowo szybka (do 1/32 000 s), zapobiegającą zniekształceniom migawka, zapis filmu 4K o wysokiej rozdzielczości[v] itp.

Nagrywanie obrazu do wyświetlenia w silnie zwolnionym tempie — maksymalnie 40x

Nowe modele RX100 IV i RX10 II jako pierwsze konsumenckie aparaty Sony dają możliwość nagrywania filmu do wyświetlenia w silnie zwolnionym tempie — do 40x w porównaniu ze standardową szybkością. Umożliwiają przez to uchwycenie ulotnych momentów akcji i ich powtarzanie z niewiarygodną szczegółowością, rozdzielczością i wyrazistością.

Przed nagrywaniem obrazu użytkownik może wybrać żądane tempo rejestracji (1000, 500 lub 250 kl./s) oraz format zapisu 50p bądź 25p[vi]iii, iv. Pozwala to dostosować nagranie do szybkości ruchu obiektu. Sam przycisk nagrywania może działać w dwóch trybach: zwyczajnie rozpoczynać zapis lub umożliwiać zapis filmu zarejestrowanego do momentu naciśnięcia przycisku. W tym drugim trybie nagrywanie może się rozpoczynać na 2–4 sekundy przed naciśnięciem. Pozwala to uchwycić decydujący moment ze znacznie większą dokładnością. Warto nadmienić, że odtwarzanie dwusekundowego materiału zarejestrowanego w formacie 25p przy 1000 kl./s zajmie około 80 sekund.

Szybka migawka, duża szybkość zdjęć seryjnych

Imponująca szybkość i wydajność przetwornika CMOS Exmor RS typu 1,0" z własną pamięcią DRAM zapewnia wyjątkowo efektywne działanie aparatów RX100 IV i RX10 II przy rejestracji szybko poruszających się obiektów.

Model RX100 IV pozwala przez dłuższy czas wykonywać zdjęcia seryjne w tempie do 16 kl./s, a model RX10 II — do 14 kl./s.

Bardzo duża szybkość odczytu danych z matrycy pozwala na wykorzystanie szybkiej, zapobiegającej zniekształceniom migawki o minimalnym czasie 1/32 000 s. Umożliwia ona rejestrację ostrego, idealnie wyraźnego obrazu przy szeroko otwartej przysłonie i jasności do 19 EV[vii]. Migawka ta ogranicza również efekt „przekrzywienia” powstający przy rejestracji ruchomych obiektów. W rezultacie piękny, ostry obraz obiektu i miękko rozmyte tło uzyskuje się nawet w najtrudniejszym, bardzo silnym oświetleniu.

Bezpośrednie nagrywanie filmów w formacie 4K

Nowe modele RX100 IV i RX10 II są pierwszymi aparatami Cyber-shot, które pozwalają na zapis obrazu filmowego 4K (QFHD 3840x2160)v. Oba urządzenia wykorzystują do odczytu wszystkie piksele bez łączenia ich w grupy. Dzięki temu wszystkie, najdrobniejsze nawet szczegóły obrazu 4K są rejestrowane przy minimalnym poziomie mory i bez postrzępienia krawędzi. Wysoką jakość nagrania zapewnia kodek XAVC S. Zapisuje on obraz 4K przy przepływności 100 Mb/s, a obraz Full HD przy 50 Mb/sv.

Dwa modele nieznacznie różnią się możliwościami rejestracji obrazu 4K. Aparat RX10 II jest bardziej zbliżony do urządzeń profesjonalnych i pozwala nagrywać film 4K przez dłuższy czas (w Europie do 29 minut). W przypadku nieco prostszego i tańszego modelu RX100 IV maksymalna długość ujęcia 4K to mniej więcej 5 minut. Wśród innych profesjonalnych funkcji filmowych warto wymienić profile obrazu, krzywą gamma S-Log2 i przestrzeń barw S‑Gamut.

Do zaawansowanych funkcji obu modeli należy tryb zapisu filmu w dwóch formatach oraz możliwość wykonywania 16,8-megapikselowych fotografii bez przerywania zapisu filmu 4K — wystarcza do tego naciśnięcie jednego przycisku.

Uniwersalna konstrukcja i szybki system AF

Nowy aparat RX100 IV jest utrzymany w kompaktowej, kieszonkowej stylistyce rodziny RX100. Jest wyposażony w obiektyw ZEISS® Vario-Sonnar T*, którego zakres ogniskowych wynosi 24–70 mm (w przeliczeniu na format małoobrazkowy) przy jasności od F1,8 do F2,8. Nowy RX10 II wygląda tak samo jak jego poprzednik RX10 i zawiera obiektyw ZEISS® Vario-Sonnar T* 24–200 mm (w przeliczeniu na format małoobrazkowy) F2,8.

Użytkownicy obu aparatów mają do dyspozycji nowy, kontrastowy wizjer XGA OLED Tru-Finder™ o rozdzielczości około 2,35 mln punktów, który umożliwia wierny podgląd rejestrowanego lub odtwarzanego obrazu. Wizjer modelu RX100 IV jest wysuwany i pokryty powłoką ZEISS® T*, tak samo jak w zeszłorocznym modelu RX100 III.

Oba nowe aparaty zostały wyposażone w zmodernizowaną wersję szybkiego, inteligentnego systemu AF opartego na detekcji fazy, który ustawia ostrość w ciągu zaledwie 0,09 sekundy[viii]. Firmowy algorytm AF Sony umożliwia wykrywanie ostrości i nastawianie jej na obiekt przez proste wciśnięcie do połowy spustu migawki. Cały proces działa o wiele efektywniej niż w poprzednich modelach. Nowe produkty są także wyposażone w technologie Wi-Fi® i NFC™. Pozwalają także korzystać ze stale powiększającej się oferty aplikacji z serwisu PlayMemories Camera Applications. Więcej informacji na www.sony.net/pmca.

Nowe modele są wyposażone w różne personalizowane pokrętła i przyciski, co pozwala użytkownikowi na ich dostosowanie do indywidualnego stylu pracy. Aparat RX10 II jest ponadto zabezpieczony przed pyłem i wilgocią.

Razem z nowymi aparatami wprowadzono także stylową torbę LCS-RXG. Jest ona wykonana z wysokogatunkowej, naturalnej skóry i dostępna w dwóch kolorach: brązowym i czarnym. Idealne pasuje do atrakcyjnie wyglądających aparatów z serii RX100, w tym nowego modelu RX100 IV.

Dostawy modeli RX100 IV i RX10 II do Europy rozpoczną się latem 2015 r. Aparat RX100 IV będzie kosztował około 1150 euro, a RX10 II około 1600 euro.

[i] Pierwszy na świecie przetwornik obrazu typu 1,0" wyposażony we własną pamięć, stan z dnia publikacji, badanie Sony.

[ii] W porównaniu z poprzednimi modelami RX100 III i RX10. Na podstawie symulacji analogicznej migawki elektronicznej o czasie otwarcia do 1/32 000 s połączonej z przetwornikiem CMOS Exmor R modelu RX10 lub RX100 III.

[iii] Przy nagrywaniu obrazu do odtworzenia w zwolnionym tempie nie można nagrywać dźwięku. Wymagana jest karta pamięci SDXC klasy 10 lub wyższej.

[iv] W systemie PAL. Przełączanie trybów PAL/NTSC umożliwia system menu.

[v] Do nagrywania w formacie XAVC S wymagana jest karta pamięci SDXC klasy 10 lub wyższej. Do nagrywania przy 100 Mb/s wymagana jest klasa szybkość UHS 3.

[vi] 960 kl./s, 480 kl./s i 240 kl./s przy 60p, 30p i 24p w trybie NTSC

[vii] Z użyciem wbudowanego filtra ND

[viii] Pomiar wewnętrzny z użyciem modelu RX10 II, norma Camera & Imaging Products Association, przy 8,8 mm (szeroki kąt), EV 7,0, automatyce programowej, szerokiej strefie AF, w trybie NTSC.

Główne dane techniczne

Nazwa modelu RX100 IV (DSC-RX100M4) RX10 II (DSC-RX10M2)
Przetwornik obrazu Przetwornik obrazu Przetwornik obrazu CMOS Exmor RS typu 1,0" (13,2 x 8,8 mm), współczynnik kształtu 3:2 Przetwornik obrazu CMOS Exmor RS typu 1,0" (13,2 x 8,8 mm), współczynnik kształtu 3:2
Liczba pikseli (efektywna) Około 20,1 megapiksela Około 20,2 megapiksela
Obiektyw Typ obiektywu Obiektyw ZEISS® Vario-Sonnar T* złożony z 10 elementów w 9 grupach (9 soczewek asferycznych, w tym soczewka AA) Obiektyw ZEISS® Vario-Sonnar T* złożony z 14 elementów w 11 grupach (7 soczewek asferycznych, w tym soczewka AA)
Wartość F (maksymalna przysłona) F1,8 (szeroki kąt) – 2,8 (teleobiektyw) F2,8 w całym zakresie ogniskowych
Typ przysłony Przysłona 7-listkowa Przysłona 7-listkowa
Filtr ND Automatyczny / włączony (3 ustawienia) / wyłączony Automatyczny / włączony (3 ustawienia) / wyłączony
Ogniskowa (f = ) *W przeliczeniu na format 35 mm f = 8,8–25,7 mm (f = 24–70 mm) f = 8,8–73,3 mm (f = 24–200 mm)
Ogniskowa (f = ) w trybie HFR*W przeliczeniu na format 35 mm [960 kl./s] f = 42–118 mm (priorytet jakości), f = 60–170 mm (priorytet czasu zdjęć)
[480 kl./s] f = 28–80 mm (priorytet jakości), f = 42–118 mm (priorytet czasu zdjęć)
[240 kl./s] f = 26–75 mm (priorytet jakości), f = 28–80 mm (priorytet czasu zdjęć)
[960 kl./s] f = 41–330 mm (priorytet jakości), f = 59–460 mm (priorytet czasu zdjęć)
[480 kl./s] f = 28–233 mm (priorytet jakości), f = 41–330 mm (priorytet czasu zdjęć)
[240 kl./s] f = 26–212 mm (priorytet jakości), f = 28–233 mm (priorytet czasu zdjęć)
Zoom optyczny 2,9x 8,3x
Format zapisu Fotografie JPEG (DCF 2.0, Exif 2.3, zgodność z MPF Baseline), RAW (format Sony ARW 2.3) JPEG (DCF 2.0, Exif 2.3, zgodność z MPF Baseline), RAW (format Sony ARW 2.3)
Filmy XAVC S 4K, XAVC S HD, zgodność z formatem AVCHD 2.0, MP4 XAVC S 4K, XAVC S HD, zgodność z formatem AVCHD 2.0, MP4
Funkcje dotyczące filmu Profile obrazu Profil obrazu (wyłączony / 1–7, poziom czerni, gamma (film, fotografia, Cine1–4, ITU709, ITU709 [800%], S-Log2), gamma czerni, Knee (zagięcie charakterystyki), tryb koloru, nasycenie, ogólna kolorystyka, głębia koloru, szczegół, kopiowanie, zerowanie) Profil obrazu (wyłączony / 1–7, poziom czerni, gamma (film, fotografia, Cine1–4, ITU709, ITU709 [800%], S-Log2), gamma czerni, Knee (zagięcie charakterystyki), tryb koloru, nasycenie, ogólna kolorystyka, głębia koloru, szczegół, kopiowanie, zerowanie)
Inne Kod czasowy/bity użytkownika, sterowanie zapisem, automatyczne wydłużanie czasu otwarcia migawki, zapis filmu w dwóch formatach, wstawianie znaczników Kod czasowy/bity użytkownika, sterowanie zapisem, automatyczne wydłużanie czasu otwarcia migawki, zapis filmu w dwóch formatach, wstawianie znaczników
Wyjście „czystego” sygnału HDMI 3840 x 2160 (30p (25p) / 24p) / 1920×1080 (60p (50p) /60i (50i) / 24p) 3840 x 2160 (30p (25p) / 24p) / 1920×1080 (60p (50p) /60i (50i) / 24p)
YCbCr 4:2:2 8 bitów/RGB 8 bitów YCbCr 4:2:2 8 bitów/RGB 8 bitów
Nośnik Memory Stick PRO Duo, Memory Stick PRO-HG Duo, Memory Stick Micro (M2)*1, karta pamięci SD, karta pamięci SDHC (zgodna z UHS-I), karta pamięci SDXC (zgodna z UHS-I), karta pamięci microSD*1, karta pamięci microSDHC*1, karta pamięci microSDXC*1 Memory Stick PRO Duo, Memory Stick PRO-HG Duo, Memory Stick Micro (M2)*1, karta pamięci SD, karta pamięci SDHC (zgodna z UHS-I), karta pamięci SDXC (zgodna z UHS-I), karta pamięci microSD*1, karta pamięci microSDHC*1, karta pamięci microSDXC*1
System nastawiania ostrości Tryb ostrości Pojedynczy AF, ciągły AF, DMF (bezpośrednia ręczna regulacja ostrości), ręczny Pojedynczy AF, ciągły AF, DMF (bezpośrednia ręczna regulacja ostrości), ręczny
Strefa wyznaczania ostrości Szeroka, punktowa z wyborem czujnika (mały/średni/duży), rozszerzana punktowa z wyborem czujnika, śledzenie ostrości (szerokie, środek, punktowe z wyborem czujnika (mały/średni/duży), rozszerzane punktowe z wyborem czujnika) Szeroka, punktowa z wyborem czujnika (mały/średni/duży), rozszerzana punktowa z wyborem czujnika, śledzenie ostrości (szerokie, środek, punktowe z wyborem czujnika (mały/średni/duży), rozszerzane punktowe z wyborem czujnika)
Sterowanie ekspozycją Czułość ISO(Zalecany wskaźnik naświetlenia) Fotografie: ISO 125–12 800 (z rozszerzeniem do ISO 80/100), automatyczna (ISO 125–12 800 z możliwością wyboru górnej i dolnej granicy)Wieloklatkowa redukcja szumów: ISO 200–25 600*2, automatyczna (ISO 125–12 800)Filmy: odpowiednik ISO 125–12 800, automatyczna (ISO 125–12 800 z możliwością wyboru górnej i dolnej granicy) Fotografie: ISO 100–12 800 (z rozszerzeniem do ISO 64/80), automatyczna (ISO 100–12 800 z możliwością wyboru górnej i dolnej granicy) Wieloklatkowa redukcja szumów: ISO 100–25 600*2, automatyczna (ISO 100–12 800)Filmy: odpowiednik ISO 100–12 800, automatyczna (ISO 100–12 800 z możliwością wyboru górnej i dolnej granicy)
Migawka Czas otwarcia migawki Inteligentna automatyka (1/2000–4 s), automatyka programowa (1/2000–30 s), ręczny (1/2000–30 s i B), preselekcja przysłony (1/2000–30 s), preselekcja czasu migawki (1/2000–30 s) Inteligentna automatyka (1/3200*–4 s), automatyka programowa (1/3200*–30 s), ręczna ekspozycja (1/3200*–30 s i B), preselekcja przysłony (1/3200*–30 s), preselekcja czasu migawki (1/3200*–30 s)Przy wartości przysłony F8 lub większej. Najkrótszy czas przy F2,8 to 1/1600 s.
Migawka elektroniczna Inteligentna automatyka (1/32 000–4 s), automatyka programowa (1/32 000–30 s), ręczny (1/32 000–30 s i B), preselekcja przysłony (1/32 000–30 s), preselekcja czasu migawki (1/32 000–30 s) Inteligentna automatyka (1/32 000–4 s), automatyka programowa (1/32 000–30 s), ręczny (1/32 000–30 s i B), preselekcja przysłony (1/32 000–30 s), preselekcja czasu migawki (1/32 000–30 s)
Stabilizator obrazu SteadyShot Fotografie: Optical SteadyShot
Filmy: Optical SteadyShot z trybem aktywnym (inteligentny tryb aktywny; optyczny z kompensacją elektroniczną, kompensacja przechyłu)
Fotografie: Optical SteadyShot
Filmy: Optical SteadyShot z trybem aktywnym (inteligentny tryb aktywny; optyczny z kompensacją elektroniczną, kompensacja przechyłu)
Tryby zapisu Szybkość zdjęć seryjnych*3 Tryb ciągły z priorytetem szybkości: maks. około 16 kl./s, tryb ciągły: maks. około 5 kl./s Tryb ciągły z priorytetem szybkości: maks. około 14 kl./s, tryb ciągły: maks. około 5 kl./s
Liczba rejestrowanych klatek (w przybliżeniu) w trybie zdjęć seryjnych*3 JPEG L Extra Fine: 43 klatki, JPEG L Fine: 44 klatki, JPEG L Standard: 48 klatek, RAW: 27 klatek, RAW & JPEG: 25 klatek JPEG L Extra Fine: 43 klatki, JPEG L Fine: 46 klatek, JPEG L Standard: 46 klatek, RAW: 27 klatek, RAW & JPEG: 26 klatek
Wizjer Typ Wizjer elektroniczny (XGA OLED Tru-Finder) Wizjer elektroniczny (XGA OLED Tru-Finder)
Całkowita liczba punktów 2 359 296 punktów 2 359 296 punktów
Pokrycie kadru 100% 100%
Powiększenie Około 0,59x, obiektyw 50 mm nastawiony na nieskończoność, -1m-1 (dioptria) Około 0,70x, obiektyw 50 mm nastawiony na nieskończoność, -1m-1 (dioptria)
Ekran LCD Typ 7,5 cm (3,0"), TFT 7,5 cm (3,0"), TFT
Całkowita liczba punktów 1 228 800 punktów 1 228 800 punktów
Regulacja kąta Maksymalnie około 180° w górę, około 45° w dół Maksymalnie około 107° w górę, około 42° w dół
Dźwięk Mikrofon Wbudowany mikrofon stereofoniczny Wbudowany mikrofon stereofoniczny
Głośnik Wbudowany, monofoniczny Wbudowany, monofoniczny
Łącza Złącze HDMI® micro (typu D), Złącze Multi Terminal/Micro USB Stopka Multi Interface, złącze HDMI® micro (typu D), gniazdo mikrofonowe (3,5 mm stereo, mini jack), gniazdo słuchawkowe (3,5 mm stereo, minijack), złącze Multi Terminal/Micro USB
Sieć bezprzewodowa (wbudowana) Zgodność z Wi-Fi, IEEE802.11b/g/n (pasmo 2,4 GHz)*4 Zgodność z Wi-Fi, IEEE802.11b/g/n (pasmo 2,4 GHz)*4
NFC Zgodność ze znacznikami NFC Forum typu 3 Zgodność ze znacznikami NFC Forum typu 3
Współpraca z serwisem PlayMemories Camera Apps Tak Tak
Zasilanie Akumulator NP-BX1 Akumulator NP-FW50
Waga Około 298 g (z akumulatorem i kartą Memory Stick PRO Duo) / Około 271 g (sam korpus) Około 813 g (z akumulatorem i kartą Memory Stick PRO Duo) / Około 770 g (sam korpus)
Wymiary (szer. x wys. x gł., norma Camera & Imaging Products Association) Około 101,6 x 58,1 x 41,0 mm Około 129,0 x 88,1 x 102,2 mm
Temperatura w środowisku pracy 0–40°C 0–40°C

*1 Z użyciem adaptera (sprzedawanego oddzielnie)

*2 Uzyskiwana przez nałożenie serii obrazów.

*3 Wartości przybliżone, zależne od warunków fotografowania i nośnika danych.

*4 Sposób konfiguracji/dostępu: WPS lub ręczny/tryb infrastruktury. Aparat można połączyć ze smartfonem bez używania punktu dostępowego. (Bezpieczeństwo: WEP/WPA-PSK/WPA2-PSK)    

źródło: Sony