Archiwalne

+ UKE: Znaczny wzrost popularności smartfonów, telefonia mobilna najpopularniejszą usługą. Analiza preferencji konsumenckich w latach 2011-2014

09.12.2014

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przeprowadził badania ankietowe dotyczące korzystania z usług telekomunikacyjnych oraz analizę preferencji konsumentów rynku telekomunikacyjnego w latach 2011-2014.

Badania konsumenckie przeprowadzane są co roku na zlecenie Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Tegoroczne badania były prowadzone w październiku i obejmowały trzy grupy użytkowników:

  • klientów indywidualnych, w tym grupę klientów powyżej 50 roku życia,
  • klientów instytucjonalnych.

W ramach badań respondenci wyrazili swoje opinie na temat rynku telekomunikacyjnego i jego funkcjonowania, jakości usług, jak również określili, z których usług korzystają najczęściej. Magdalena Gaj, Prezes UKE zaznacza:

- Wyniki badania konsumenckiego potwierdziły informacje, które sukcesywnie dochodziły z rynku, m.in. znaczny wzrost popularności smartfonów i telefonii mobilnej. Można więc wysnuć wniosek, że polscy konsumenci są coraz bardziej aktywnymi, mobilnymi i nowoczesnymi członkami e-społeczeństwa, do którego dołącza coraz młodsza grupa użytkowników.

Badaniu poddane zostały trzy główne segmenty rynku: dostęp do Internetu (zarówno stacjonarny jak i mobilny), telefonia ruchoma i telefonia stacjonarna. Ponadto w badaniu klientów indywidualnych i instytucjonalnych zostały zebrane opinie dotyczące znajomości Urzędu Komunikacji Elektronicznej i jego funkcjonowania oraz zmian na rynku telekomunikacyjnym.

- Ważnym wskaźnikiem jest spadek zainteresowania konsumentów Internetem o najniższej przepływności, na rzecz połączeń szybszych i lepszych jakościowo. To optymistyczna wskazówka świadcząca o tym, że polski konsument staje się coraz bardziej świadomy i wymagający, a wszelkie prognozy dotyczące wielkości przesyłu danych w sieciach mają realne szanse się sprawdzić. – podkreśla Prezes UKE. Badanie obejmowało także ocenę pracy urzędu. Bardzo cieszę się, że z roku na rok wzrasta pozytywna ocena działalności urzędu, to efekt naszej wytężonej pracy na rzecz ochrony konsumentów  -- podsumowuje Prezes UKE.

Analiza preferencji konsumentów została dokonana na podstawie raportów z badań klientów indywidualnych wykonanych w latach 2011-2014. W każdym z analizowanych lat badanie obejmowało reprezentatywną grupę ok. 1600 osób w wieku 15 lat i więcej i odbywało się metodą wywiadu bezpośredniego.

NAJWAŻNIEJSZE WNIOSKI Z BADAŃ ANKIETOWYCH W 2014 r.:

Klienci indywidualni

  • Najbardziej popularną usługą wśród klientów indywidualnych jest nadal telefonia ruchoma. 88% respondentów wskazało na korzystanie z tej usługi w 2014 r. Zdecydowanie najrzadziej respondenci korzystali z telefonii stacjonarnej. Jedynie 23% osób wskazało na posiadanie takiej usługi.
  • Ponad połowa badanych miała dostęp do Internetu (58%).
  • Deklarowane koszty ponoszone za każdą z usług nieznacznie się różnią, jednak nie przekraczają granicy 58 zł. Średnia opłata za Internet stacjonarny i mobilny w 2014 r. wyniosła 53 zł. Użytkownicy telefonów komórkowych ponosili koszty od 35 zł (na kartę) do 58 zł (abonament). Miesięczne wydatki na telefon stacjonarny wynosiły średnio 51 zł.
  • Z usług wiązanych korzystało w 2014 r. 16% respondentów. 76% z nich miało zakupiony pakiet dwóch usług, a 21% – trzech. Jedynie 1% badanych posiadało połączenie czterech lub więcej usług. Najczęściej występującym pakietem usług telekomunikacyjnych było połączenie telewizji z Internetem stacjonarnym.
  • Wśród pozytywnych zmian na rynku telekomunikacyjnym klienci indywidualni w 2014 r. wymieniali najczęściej obniżki cen (25%) i rozwój nowych technologii (25%). Trzecią pod względem popularności odpowiedzią była opcja „wzrost ilości ofert jakie klienci mogą wybrać, szerszy/lepszy zakres tych ofert” (19%).
  • Od 2012 r. zwiększa się grono osób, które nie dostrzegają na rynku żadnych negatywnych zjawisk. W 2014 r. ponad połowa respondentów uznała, że nie widzi niekorzystnych procesów i wydarzeń w dziedzinie telekomunikacji. 20% respondentów wskazało jako negatywne zjawisko na rynku wysokie ceny a jedynie 11% na małą konkurencję. Niezrozumiałość i skomplikowanie procedur wskazał blisko co dziesiąty badany.
Klienci indywidualni powyżej 50 roku życia
  • W 2014 r. z usługi telefonii ruchomej korzystało 89% klientów indywidualnych powyżej 50 roku życia. Blisko połowa (48%) respondentów wskazała również, że posiada dostęp do Internetu. Najrzadziej wykorzystywaną usługą w tej grupie wiekowej w badanym okresie był telefon stacjonarny. Penetracja tą usługą była jednak wyższa niż w populacji ogólnej i wyniosła 40%.   
  • Większość badanych korzystało w 2014 r. z telefonii stacjonarnej z przyzwyczajenia (48%). Duża grupa osób (37%) w wieku ponad 50 lat posiadała tę usługę, gdyż znajomi i rodzina znają ich numer stacjonarny. 39% użytkowników telefonów w stałej lokalizacji nie zrezygnowałoby z takiego telefonu na rzecz telefonii ruchomej.
  • 52% badanych nie korzystało z komputera. Jako przyczynę takiego stanu rzeczy wymieniali oni głównie brak umiejętności obsługi (58%) oraz brak potrzeby korzystania (51%). Podobne powody wskazywali respondenci w przypadku niekorzystania z Internetu. 30% badanych uznało, że nie posiada odpowiednich umiejętności, a 26%, że Internet nie jest im potrzebny.
Klienci instytucjonalni
  • Podobnie jak klienci indywidualni, klienci instytucjonalni korzystają najczęściej z telefonii ruchomej. W 2014 r. 89% firm poddanych badaniu wskazało na posiadanie tej usługi. Również Internet cieszył się dużą popularnością wśród instytucji. 80% z nich deklarowało korzystanie z takiej usługi. Ponad 50% firm posiadało także telefon stacjonarny.
  • Opłaty za korzystanie z usług wahały się w zależności od wielkości firmy (zatrudnienia). Za Internet stacjonarny firmy musiały w 2014 r. zapłacić od 85 zł (1-9 pracowników) do 216  zł (50 i więcej pracowników). Usługa telefonii stacjonarnej wiązała się z jeszcze wyższymi kosztami. Najmniejsze przedsiębiorstwa ponosiły wydatki na poziomie 150 zł, a największe 916 zł.  Najwyższe koszty generowała jednak telefonia ruchoma. Opłaty za tę usługę wahały się od 187 zł (przedsiębiorstwa zatrudniające 1-9 pracowników) do aż 1261 zł (przedsiębiorstwa zatrudniające 50 i więcej pracowników).
  • Jedna trzecia badanych firm jako pozytywne zjawisko na rynku określiła rozwój nowych technologii. Na plus oceniane były także m.in. poprawa jakości oferowanych usług (24%) oraz obniżki cen (23%). 22% respondentów jako negatywne zjawisko wymieniało wysokie ceny, 10% małą skuteczność reklamacji, a jedynie 9% małą konkurencję.
NAJWAŻNIEJSZE WNIOSKI Z ANALIZY PREFERENCJI KONSUMENTÓW RYNKU TELEKOMUNIKACYJNEGO W LATACH 2011-2014:

  • Z roku na rok zmniejsza się liczba osób korzystających z Internetu o najniższej przepływności. W 2014 r.  usługę internetową o prędkości do 1,99 Mb/s posiadał tylko 1% badanych użytkowników sieci. W roku 2011 r. ich udział wynosił 26%.
  • Internet stacjonarny jest nadal zdecydowanie bardziej popularną formą dostępu do sieci niż Internet mobilny. 72% użytkowników korzystało z takiej usługi w 2014 r. W ostatnim roku zwiększył się jednak odsetek osób korzystających z Internetu mobilnego. Był on wyższy o 5 pp. niż w roku ubiegłym i wyniósł 27%.
  • Od 2012 r. rośnie liczba osób, które nie zrezygnują z telefonu w stałej lokalizacji na rzecz telefonii ruchomej. W 2014 r. stanowili oni 45% wszystkich użytkowników telefonii stacjonarnej. Był to wynik o 20 pp. wyższy niż w 2012 r.
  • Przez ostatnie cztery lata częstotliwość korzystania z dostępu do sieci kształtowała się na zbliżonym poziomie. Codziennie z takiej usługi korzystało w 2014 r. 43% internautów. W przypadku Internetu mobilnego znacznie wzrosła liczba osób posiadających usługi nielimitowane. W 2014 r. z Internetu bez limitów korzystało 27% osób. Był to wynik aż o 12 pp. wyższy niż przed rokiem.
  • Telefonia ruchoma pozostaje najpopularniejszą usługą telekomunikacyjną. W 2014 r. korzystało z niej 88% badanych.
  • W przeciągu ostatnich czterech lat znacznie wzrósł odsetek osób posiadających telefon typu smartfon. W 2011 r. stanowili oni 11,7% wszystkich użytkowników telefonów komórkowych. W 2014 r. ich udział wzrósł do 44%.
  • Od 2012 r. zwiększa się odsetek osób korzystających z usług telefonicznych w roamingu. 63% badanych, którzy wyjeżdżali za granicę, stwierdziło w 2014 r., że korzystali z tego typu usługi. W 2012 r. odsetek ten był niższy o 9 pp.
  • Na przestrzeni ostatnich czterech lat widoczna jest tendencja spadkowa popularności usług telefonii stacjonarnej. W 2011 r. prawie 39% badanych posiadało taką usługę. Po trzech latach odsetek ten spadł do poziomu 23%. Stopniowo zwiększa się odsetek osób gotowych zamienić tradycyjną telefonię stacjonarną  na rzecz telefonii stacjonarnej w technologii VoIP. W roku 2014 gotowość do takiej zmiany wyraziło 9% użytkowników telefonów w stałej lokalizacji, o 3 pp. więcej niż w 2012 r.
  • W 2014 r. ok. 17% badanych słyszało o Urzędzie Komunikacji Elektronicznej. Był to podobny wynik jak w roku ubiegłym. Dobrze lub bardzo dobrze działania UKE w 2014 r. oceniało blisko 46% ankietowanych, którzy o nim słyszeli. W porównaniu do roku ubiegłego znacznie zwiększyło się grono osób dobrze oceniających działalność Urzędu. Wartość ta wzrosła w ostatnim roku o prawie 13 pp.
  • Zwiększa się odsetek osób, które nie dostrzegają żadnych negatywnych zjawisk na rynku. W 2012 r. w ten sposób odpowiedziało 37% badanych. Dwa lata później już ponad połowa ankietowanych wskazała tę odpowiedź.

źródło: UKE

News Dlaczego warto przejść na Internet światłowodowy? Poznaj korzyści

Nowoczesna technologia dostarcza nam wielu korzystnych rozwiązań. To, co kiedyś było usługą elitarną, dziś jest w zasięgu ręki. Świetnym przykładem jest tutaj Internet i mnożące się możliwości dostępu do niego. Jedna z popularnych opcji to światłowód. Dlaczego zyskuje coraz większą popularność i jakie są jego zalety? czytaj więcej

News Wymiana baterii w iPhone XS – kiedy jest to konieczne?

Mimo upływu lat iPhone XS w dalszym ciągu można uznać za model szybki, kompaktowy oraz stylowy. Wytrzymała i świetnie skrojona obudowa komfortowo leży w dłoni, wyświetlacz OLED oczarowuje ostrością i kątami widzenia, a aparaty pozwalają na robienie naprawdę dobrych zdjęć. Praca zastosowanego w tym modelu procesora usatysfakcjonuje większość użytkowników. Czy oznacza to, że iPhone XS w 2022 roku to opcja bez wad? Potencjalnie problematyczną kwestią, której warto się przyjrzeć w tym iPhonie, jest jego bateria – a raczej jej wiek. czytaj więcej

News Jakie etui na telefon zapewnia najlepszą ochronę urządzeń mobilnych?

Etui na telefon odgrywa bardzo dużą rolę dla właścicieli smartphonów. I to nie bez powodu! Przyczyn jest co najmniej kilka. Wbrew pozorom pokrowiec nie tylko pełni funkcję estetyczną, która odpowiada za ciekawy design urządzenia, ale przede wszystkim praktyczną. Dzięki odpowiednio dobranemu case’owi poziom ochrony telefonu znacznie wzrasta. Jak sprawić, by urządzenie mobilne było jeszcze lepiej chronione niż dotychczas? W niniejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na to pytanie. Zapraszamy do lektury! czytaj więcej

News Big Data - co to jest? Przykłady zastosowań

Big Data to termin odnoszący się do przetwarzania ogromnych ilości danych, który nie ma tak naprawdę uregulowanej definicji. Mimo tego wykorzystywana jest przez wiele firm w różnych branżach. Jakie cechy posiadają procesy klasyfikowane jako Big Data? Jakie wyzwania stoją przed tą technologią? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule. czytaj więcej