Aplikacja mobilna umożliwia uchodźcom ponowne nawiązywanie kontaktów z bliskimi
Chcąc pomóc setkom tysięcy uchodźców, którzy uciekli z obszarów objętych konfliktami i klęskami żywiołowymi, firma Ericsson i organizacja pozarządowa Refugees United, we współpracy z Wysokim Komisarzem ONZ ds. Uchodźców (United Nations High Commissioner for Refugees ― UNHCR) oraz operatorem telefonii komórkowej MTN w Ugandzie, uruchomiły pierwszy projekt mający na celu lokalizowanie i ponowne kontaktowanie ze sobą rodzin uchodźców i przesiedleńców (Internally Displaced Person ― IDP). Do tego celu wykorzystuje się nowoczesne metod oparte na telefonach komórkowych i Internecie.
Program ten pozwala uchodźcom wykorzystywać telefony komórkowe do rejestrowania się i poszukiwania bliskich za pośrednictwem anonimowej bazy danych, a następnie do ponownego nawiązywania z nimi kontaktów za pomocą SMS-ów lub Internetu. Uchodźcy oraz organizacje pozarządowe (NGO) opiekujące się przesiedleńcami mają dostęp do zarejestrowanych informacji i mogą je wykorzystywać w celu szybkiego nawiązywania kontaktów między członkami rozdzielonych rodzin.
„Rola sektora prywatnego w systemie pomocy humanitarnej systematycznie rośnie” ― powiedział António Guterres, Wysoki Komisarz ONZ ds. Uchodźców. „Wykorzystywanie wiedzy i doświadczenia tego sektora do wspomagania uchodźców ma znaczenie krytyczne, gdyż w przeciwnym wypadku wiele z tych projektów byłoby poza naszym zasięgiem. Telefony komórkowe są dziś wszędzie. Wykorzystywanie tej powszechnie dostępnej technologii w dobrej sprawie, aby umożliwić uchodźcom nawiązanie kontaktu i połączenie się z członkami rodziny, z którymi ten kontakt utracili, ma znaczenie fundamentalne”.
Inicjatywa ta została zaprezentowana przedstawicielom rządów i liderom biznesu podczas dorocznego spotkania organizacji Clinton Global Initiative odbywającego się właśnie w Nowym Jorku. Realizacja tego projektu rozpoczęła się od wdrożenia systemu pilotażowego w północnej Ugandzie, co miało miejsce na początku września. Aplikacja jest teraz wdrażana w innych obozach uchodźców w Afryce Wschodniej.
Z relacji Davida i Christophera Mikkelsenów, dyrektorów organizacji Refugees United, wynika, że podczas niedawnej wizyty wdrożeniowej w Ugandzie byli wraz z Wysokim Komisarzem ONZ ds. Uchodźców świadkami długich kolejek uchodźców oczekujących na zarejestrowanie się i skorzystanie z usługi, która pomoże im odnaleźć zaginionych członków rodziny. Większość uchodźców korzysta z telefonów komórkowych, tak więc czują się bezpieczni, wiedzą jak te urządzenia działają i w celu odnalezienia rodziny przekazują tylko te informacje, których nie obawiają się ujawnić.
Pewnego dnia w systemie zarejestrowało się aż 4500 osób ― to znacznie więcej niż udałoby się zarejestrować tradycyjnymi metodami.
„Jako lider lokalnej społeczności, firma MTN dostrzega potrzebę udzielania pomocy tam, gdzie to możliwe i czuje się głęboko zaangażowana w realizację tego projektu. Telefonia komórkowa przyczynia się do znacznego rozwoju rynków wschodzących. Jesteśmy dumni z uczestniczenia w tej inicjatywie mającej na celu łączenie rodzin przesiedleńczych w regionie Wielkich Jezior” ― powiedział Anthony Katamba, dyrektor generalny firmy MTN Uganda.
Według danych udostępnionych przez Biuro Wysokiego Komisarza ONZ ds. Uchodźców (UNHCR), w Afryce Wschodniej i na Półwyspie Somalijskim, zwanym też „Rogiem Afryki” (Horn of Africa), przebywa obecnie ponad pięć milionów ludzi wymagających opieki ze strony Biura. To około 14% łącznej liczby osób, którym Biuro UNHCR pomaga na całym świecie. W regionie tym Biuro UNHCR prowadzi działania głównie na terenie Somalii, Sudanu, Ugandy, Kenii i Etiopii.
„Firma Ericcson już od ponad dziesięciu lat aktywnie uczestniczy w reagowaniu na klęski żywiołowe oraz inne przyczyny cierpień ludzkich” ― powiedział Hans Vestberg, prezes i dyrektor generalny firmy Ericsson. „Istotnym elementem tych cierpień jest często rozdzielenie rodzin, gdy duża liczba ludzi musi uciekać z jakiegoś terenu lub jest przesiedlana. Nasze obecne działania pozwalają zapewnić bezpośrednią pomoc ofiarom tych tragedii, pomagając w odnalezieniu się członków rozdzielonych rodzin".
Organizacja Refugees United świadczy również tę usługę za pomocą komputerów i Internetu, ale jej świadczenie przez telefony komórkowe jest znacznie skuteczniejsze, gdyż liczba użytkowników telefonów komórkowych przekroczyła już 5 mld. W Afryce dostęp do komputerów ma mniej niż 2% mieszkańców, natomiast telefon komórkowy posiada aż 45%.
W ramach opisywanej usługi organizacja Refugees United będzie tworzyć, serwisować i aktualizować bazę danych, natomiast firma Ericsson udostępni aplikację mobilną i technologię oraz zapewni integrację systemów, aby umożliwić funkcjonowanie aplikacji w sieciach telefonii komórkowej. Firma MTN wdroży i będzie oferować usługę w swoich sieciach, natomiast Biuro UNHCR pomoże wdrożyć projekt w różnych obozach uchodźców. Organizacja Refugees United jest aktywnie wspierana przez firmę Delta Partners, która oferuje strategiczne doradztwo w zakresie prowadzenia tej inicjatywy.
„Naszą misją jest wykorzystywanie telefonii komórkowej do eliminowania tego ważnego problemu światowego, jakim jest rozdzielenie rodzin uchodźców, oraz do ponownego łączenia bliskich” ― powiedział Kai Uwe Ricke, partner i prezes zarządu spółki Delta Partners.
„W trakcie wizyty w Ugandzie byliśmy naprawdę zachwyceni i wzruszeni, widząc, jaką radość sprawiała uchodźcom perspektywa odnalezienia zagubionych bliskich. Siła tej nowej technologii i jej wpływ na życie ludzkie są naprawdę ogromne; zmieni ona losy milionów uchodźców na całym świecie” ― powiedział Emmanuel Jal, muzyk, a w przeszłości uchodźca i dziecko-żołnierz z Sudanu.
źródło: