Archiwalne

Badania UPC: telewizja coraz bliżej marzeń widzów

28.01.2009

Nowoczesne usługi telewizyjne oferują coraz więcej możliwości dostosowania do preferencji widza. Jak oglądamy telewizję, co nam przeszkadza i jakie funkcje chcielibyśmy posiadać, sprawdziło UPC w ramach tegorocznej edycji badania telewizyjnego.

Nowoczesne usługi telewizyjne oferują coraz więcej możliwości dostosowania do preferencji widza. Pozwalają na wybór opcji oglądania filmu z napisami, wybór języka, dostęp do programu telewizyjnego, zapewniają też wiele innych udogodnień. Wraz z rozwojem usług, zmienia się również rynek RTV, a także nawyki telewidzów, sposoby korzystania i wyobrażenia na temat idealnej telewizji.

UPC przeprowadziło swój coroczny sondaż w 12 krajach, 11 europejskich oraz w Chile. Jednym z badanych tematów były praktyczne i techniczne kwestie związane z oglądaniem telewizji, takie jak odległość od odbiornika, utrudnienia w odbiorze treści, a także funkcje, które widzowie chcielibyśmy posiadać, aby poprawić jakość oglądania telewizji.

Jak oglądamy telewizję?

80% Europejczyków ogląda telewizję z odległości od 2 do 4 metrów. Również zdecydowana większość badanych Polaków ogląda telewizję z takiej odległości. Europejczycy niezwykle rzadko, oglądają telewizję z bliska (1-2 metry od odbiornika). Inaczej jest w Chile, tam aż 24% badanych mieszkańców siada w odległości od 1 do 2 metrów od telewizora. Czy oglądamy telewizję siedząc za blisko telewizora? Jaka jest prawidłowa odległość od odbiornika podczas oglądania telewizji?

„Obecnie jesteśmy świadkami transformacji i przekształcania naszego pojęcia o oglądaniu telewizji. Do niedawna na polskim rynku były dostępne wyłącznie telewizory kineskopowe o ograniczonej wielkości, które wzbudzały wiele wątpliwości na temat ich oddziaływania na zdrowie człowieka. Dodatkowo największym ograniczeniem w wyborze telewizora był zasób finansowy Polaków oraz liczba osób zasiadających do oglądania audycji. Obecnie, ekrany plazmowe i ciekłokrystaliczne praktycznie nie emitują żadnych fal wpływających na nasze samopoczucie. Dodatkowo przekątne ekranów rosną w niesamowitym tempie, oferując nieosiągalne jeszcze niedawno możliwości. Obecnie wielkość 32" jest podstawą sprzedaży prawie wszystkich koncernów produkujących telewizory, a trend rynku w wyraźny sposób wskazuje rosnący popyt na coraz większe ekrany. Dodatkową rewolucją na rynku jest nowa jakość nadawania programów w postaci HDTV. Dzięki zwiększonej rozdzielczości możemy oglądać telewizję z bliższej odległości na większych ekranach, dzięki czemu nie przegapimy żadnego szczegółu w obserwowanym przez nas spektaklu” - tłumaczy Artur Górski, redaktor naczelny portalu HDTV.com.pl

Badanych pytano również o źródła, z jakich korzystają, w celu zapoznania się z programem telewizyjnym. Chociaż w Polsce ciągle najbardziej tradycyjnym sposobem przeglądania programu telewizyjnego jest korzystanie z gazet (73% respondentów deklaruje przywiązanie do tej formy), widać również popularność Internetu, w którym informacji o porze nadawania programów szuka już 68% Polaków. Najczęściej z takiej możliwości korzystają osoby poniżej 30 roku życia. Co ciekawe, tak częste sięganie do Internetu plasuje nas w europejskiej czołówce – Polska wyprzedza kraje, w których procent społeczeństwa korzystającego z Internetu jest znacznie większy, takie jak m. in. Holandia, Belgia, Irlandia, Szwajcaria.

Z magazynów telewizyjnych w wersji papierowej najczęściej korzystają Austriacy, Czesi i Polacy. W Chile i w Rumunii z kolei, są one używane najrzadziej. Polacy częściej niż Polki korzystają z programu telewizyjnego zamieszczonego w telegazecie lub z elektronicznego przewodnika po programach (EPG), oferowanego w telewizji cyfrowej.

57% Europejczyków deklaruje, że nigdy nie korzysta z opcji napisów przy oglądaniu programów telewizyjnych, a 32% korzysta okazjonalnie. Z funkcji napisów najczęściej w Europie korzystają respondenci z Polski, Rumunii i Węgier. Czesi używają tej opcji najczęściej w przypadku kanałów obcojęzycznych. Około 75% badanych Polaków nigdy lub tylko okazjonalnie korzysta z takich napisów. Z tej opcji częściej korzystają osoby powyżej 40 roku życia niż osoby w wieku mniej niż 30 lat.

We wszystkich badanych krajach obsługa pilota telewizyjnego uważana jest za prostą i nieskomplikowaną. Deklaruje tak 97% wszystkich badanych Europejczyków i 98% badanych Polaków. Spośród widzów z Polski, najczęściej na trudności w obsłudze pilota narzekali respondenci w wieku ponad 50 lat.

Co nam przeszkadza?

Większość Europejczyków narzeka na widoczność liter na ekranie. Główne wymieniane niewygody to: zbyt słaby kontrast napisów (wskazuje na to 31% badanych Europejczyków), zbyt małe litery na ekranie (29%), zbyt małe litery w telegazecie (18%).

Ze wszystkich badanych krajów, najbardziej na zbyt małą czcionkę na ekranie, w telegazecie i na kontrast napisów narzekają respondenci z Chile.

W przypadku Polaków, ponad połowa respondentów deklaruje, że nie przeszkadzają im te elementy. Osoby starsze (powyżej 50 roku życia) częściej narzekają na zbyt małą czcionkę w telegazecie niż osoby w wieku 40-49 lat. Osoby młode (poniżej 30 roku życia), częściej niż osoby w wieku 30-39 lat, zwracają uwagę na zbyt słaby kontrast napisów.

O jakiej telewizji marzymy?

Badanych zapytano również o wskazanie funkcji, z których chcieliby korzystać, aby polepszyć jakość swojego telewizyjnego doświadczenia. Dla Polaków jest to przede wszystkim dostosowanie napisów, jeśli chodzi o rozmiar i kolor (57%), funkcja „przybliżanie i oddalanie” (52%) oraz możliwość włączenia dubbingu w każdym programie (50%%). Polscy mężczyźni, częściej niż kobiety, a także osoby młodsze, częściej niż starsze, chciałyby mieć możliwość dodawania napisów do każdego programu.

W wyobrażeniach na temat idealnej telewizji nie różnimy się od reszty Europejczyków: 43% z nich deklarowała zainteresowanie funkcją „przybliżanie i oddalanie”, 38% - dostosowania wielkości napisów i 27% - dubbingu.

źródło: UPC

News Nowe Technologie w Logistyce i Przemyśle w 2024 - Od AI po Elektryfikację - artykuł ekspercki Blulog

Przedstawiamy artykuł ekspercki, który analizuje pięć kluczowych trendów technologicznych, które już teraz kształtują sektor logistyczny i przemysłowy, oraz przewiduje, jakie zmiany mogą nastąpić w 2025 roku. czytaj więcej

News Dzień dziecka w Cyfrowym Polsacie

Dzień dziecka jak co roku jest uwielbianym dniem przez każde dziecko. Cyfrowy Polsat może nam jeszcze bardziej uprzyjemnić ten wyjątkowy dzień. Zainteresowani będą mogli skorzystać z „otwartego okna” na którym będą udostępniane 5 kanałów dziecięcych CBeebies, Disney Junior, Nickelodeon, NickToons oraz Nick Jr., które będzie można oglądać aż do 17 czerwca. czytaj więcej

IPLA IPLA i Tomasz Działowy ze wspólnym projektem „Lekko Nie Będzie” teraz w YouTube

Tomasz „Gimper” Działowy, jeden z czołowych polskich youtuberów z 1,2 mln subskrybentów na swoim kanale, z wielkim sukcesem, wspólnie z IPLĄ, wystartował z nowym formatem inspirowanym popularnymi telewizyjnymi programami typu talk show. Pierwsze trzy odcinki programu „Lekko Nie Będzie”, profesjonalnie produkowanego przez zespół IPLI, wyświetlono w YouTube już ponad 1,7 mln razy. czytaj więcej

UPC Tylko co drugie MŚP wierzy w swój sukces – wyniki badania UPC

Tylko połowa przedsiębiorców z sektora MŚP optymistycznie ocenia szanse rozwoju swojej firmy. Wśród barier dla osiągniecia sukcesu wymieniają te, związane z silną konkurencją i aktualną sytuacją na rynku, a także brakiem odpowiednio wykwalifikowanych pracowników – wynika z badania SW Research, przeprowadzonego na zlecenie UPC Biznes. czytaj więcej