Archiwalne

Badanie: Czy przedsiębiorstwa potrafią w pełni wykorzystać potencjał mediów społecznościowych w działaniach biznesowych?

18.11.2010


Media społecznościowe oferują szerokie możliwości w zakresie gromadzenia, monitorowania i analizowania opinii klientów oraz przekształcania zebranych informacji w konkretne korzyści biznesowe. Z badania przeprowadzonego na zlecenie SAS Institute wynika jednak, że dla wielu organizacji social media stanowią jedynie narzędzie jednokierunkowego przepływu informacji marketingowych. Możliwości w zakresie śledzenia i analizowania opinii oraz prowadzenia dyskusji z klientami nie są dostatecznie wykorzystywane. Badanie zostało przeprowadzone w lipcu 2010 przez Harvard Business Review Analytic Services.

Wyniki badania pokazują, że firmy coraz intensywniej poszukują metod efektywnego wykorzystania mediów społecznościowych w celu zwiększenia przychodów i udziału w rynku, jednak obecny stan nie jest zadowalający.

· 75% firm nie posiada wiedzy o opiniach kluczowych klientów
· 31% firm nie mierzy efektywności działań prowadzonych w mediach społecznościowych
· jedynie 23% firm korzysta z narzędzi analitycznych udostępnianych przez social media
· jedynie 7% firm efektywnie wykorzystuje media społecznościowe w działaniach marketingowych

Ograniczony zakres wykorzystania social media
Ponad połowa przedsiębiorstw uczestniczących w badaniu przyznaje, iż wykorzystuje media społecznościowe w swoich działaniach biznesowych. Jednak, tylko co czwarta z nich ma świadomość, w jakich miejscach w sieci ich klienci prowadzą dyskusje i zamieszczają opinie na ich temat. Jeszcze mniejszy procent stosuje narzędzia analityczne udostępniane przez media społecznościowe. Praktycznie żadna z firm nie korzystała z narzędzi do analizy odczuć klientów. Około 7% firm uczestniczących w badaniu podejmuje kroki mające na celu włączenie mediów społecznościowych do ogólnej strategii marketingowej w obszarach takich, jak: zarządzanie kampaniami, analiza rynkowa, CRM oraz Business Intelligence.

"Firmy nie wykorzystują oferowanych im możliwości efektywnego promowania produktów oraz zarządzania reputacją. Nie posiadają wiedzy o tym, kto wypowiada się na temat marki czy oferowanych produktów i usług. Tym bardziej, nie są świadome, czy opinie i odczucia klientów mają charakter pozytywny czy negatywny. Nie mają zatem możliwości oceny realnego wpływu opinii pozytywnych i negatywnych lub też testowania skuteczności przekazów marketingowych. Innymi słowy, tracą ogromne możliwości marketingowe." - twierdzi Tom Davenport, ekspert w zakresie business analytics, autor wielu publikacji z tej dziedziny.

Podejście firm a fakty
Wiele organizacji koncentruje się o wiele bardziej na zdobywaniu rozgłosu, niż właściwym zrozumieniu i uczestniczeniu w dyskusjach prowadzonych na ich temat. Połowa firm wykorzystujących media społecznościowe postrzega wzrastającą świadomość klientów o organizacji oraz oferowanych przez nią produktach i usługach, jako znaczną przewagę. Jednak tylko co czwarta z nich uważa, iż wzrost wiedzy wśród klientów istotnie wpływa na sukces firmy. Podejście to wynika prawdopodobnie z ograniczonego wykorzystania narzędzi analitycznych. 30% firm deklaruje, iż podejmuje działania mające na celu wzrost liczby użytkowników odwiedzających firmową stronę internetową, jednak tylko 29% przyznaje, iż gromadzi i śledzi opinie klientów zamieszczane w sieci. 23% firm przyznało, iż media społecznościowe stanowią użyteczne narzędzie monitorowania opinii, jednak tylko kilka z nich deklaruje, iż śledzi częstotliwość, z jaką prowadzone są dyskusje o firmie w sieci. Jedynie 18% badanych firm potrafi zidentyfikować pozytywne i negatywne opinie.

Korzyści
36% firm deklaruje wdrożenie analizy odczuć klientów w ciągu kolejnych dwóch bądź trzech lat. Około 33% planuje wdrożenie rozwiązań z zakresu monitorowania mediów społecznościowych, 27% - analityki predykcyjnej, natomiast 26% planuje zastosowanie narzędzi umożliwiających pomiar wpływu wypowiedzi zamieszczanych w sieci. Wiele firm wyraża również chęć zintegrowania narzędzi monitorowania mediów społecznościowych z innymi rozwiązaniami marketingowymi. Umożliwia to poznawanie nie tylko treści dyskusji prowadzonych w sieci, ale również autorów wypowiedzi oraz ich wpływu na grupę.

Raport podsumowujący badanie: "The New Conversation: Taking Social Media from Talk to Action " dostępny jest na stronie SAS.

źródło: SAS

News Polubienia na FB - czy można je kupić?

Facebook niemal całkowicie zawładnął światem biznesu. Trudno byłoby znaleźć dzisiaj firmę, która nie posiada własnego konta na FB. Co właściwie dają polubienia strony i czy w ogóle warto kupić polubienia FB? Jak działa taka usługa i jak wprowadzić ją na facebooku typu fanpage? czytaj więcej

News Dlaczego pomimo natłoku agencji interaktywnych, tylko kilka z nich obsługuje większość klientów?

Przeniesienie się marketingu do Internetu spowodowało, że agencje interaktywne zaczęły „wyrastać jak grzyby po deszczu”. Chociaż możemy znaleźć setki ofert takich firm, to kiedy się z nimi zapoznamy, zauważymy, że na rynku jest tylko kilku liczących się graczy. Dlaczego? czytaj więcej

News Najlepsze programy antywirusowe - zestawienie aplikacji

Chociaż część użytkowników nadal żywi przekonanie, że do ochrony ich komputera wystarczą podstawowe aplikacje wgrane do systemu, to jednak znacznie bezpieczniejszym rozwiązaniem jest zakup płatnego oprogramowania antywirusowego. Posiada wzmocnione zapory chroniące poufne dane przed uszkodzeniem oraz kradzieżą. Jakie programy antywirusowe szczególnie zasługują na uwagę? Oto zestawienie najlepszych aplikacji na rynku. czytaj więcej

Huawei China Unicom i Huawei podpisali umowę w sprawie warstwowania sieci 5G

China Unicom i Huawei podpisali umowę dotyczącą warstwowania sieci 5G (network slicing). czytaj więcej