Archiwalne

Ceny usług telefonii stacjonarnej

20.04.2009

Zobacz więcej szczegółów dla tej informacji

Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił analizę opłat za połączenia lokalne, międzystrefowe i międzynarodowe w telefonii stacjonarnej w 2008 roku.

Analiza powstała w celu porównania opłat za połączenia lokalne, międzystrefowe i międzynarodowe w ofertach przedsiębiorców posiadających największy, pod względem liczby abonentów i przychodów, udział w rynkach ww. połączeń dla użytkowników końcowych. Analizę opracowano na podstawie cenników Telekomunikacji Polskiej S.A., Netii S.A., Telefonii Dialog S.A. i Tele2 Polska Sp. z o.o.

W rozdziale pierwszym omówiona została dokładna metodologia porównania cen.

Drugi rozdział zawiera porównanie opłat za połączenia lokalne i międzystrefowe wymienionych operatorów. Porównania cen usług telefonicznych dokonano na dwa sposoby. Pierwszym z nich była metoda koszykowa OECD, zgodnie z którą obliczono wartości koszyków cenowych w wybranych planach taryfowych operatorów w zależności od wielkości realizowanego przez konsumenta ruchu telefonicznego. Porównano również ceny połączeń lokalnych i międzystrefowych przedstawione w cennikach operatorów (cena poza abonamentem) z opłatami zawartymi w abonamencie (z wliczonym w koszt połączenia abonamentem i darmowymi minutami). Porównań powyższych dokonano w oparciu o koszt połączeń realizowanych w sieci operatorów, jak również w ramach hurtowego dostępu do sieci, gdzie oferty operatorów alternatywnych świadczących usługi w ramach usługi WLR porównano z ofertą operatora zasiedziałego.

Wprowadzając w specyfikę polskiego rynku usług stacjonarnych należy przypomnieć, iż w lipcu 2006 r. Telekomunikacja Polska S.A. rozpoczęła świadczenie usługi hurtowej sprzedaży abonamentu (WLR). Usługa WLR dała konsumentowi możliwość zmiany dotychczasowego operatora (tj. Telekomunikacji Polskiej S.A.) bez konieczności zmiany lokalizacji zakończenia linii telefonicznej oraz numeracji. Dzięki wprowadzeniu usługi WLR operatorzy alternatywni mieli możliwość świadczenia usług telefonii stacjonarnej często po cenach niższych niż oferowane przez TP. W związku z tym stopniowo wycofywali się ze świadczenia, wprowadzonej pod koniec 2004 r., usługi za pomocą numeru dostępowego NDS (tzw. preselekcji). W 2008 r. usługi za pomocą NDS wśród analizowanych podmiotów świadczyły jedynie Telefonia Dialog i Tele2 Polska. Spółki nie proponowały już jednak tego typu ofert nowym klientom, jedynie świadczyły tę usługę abonentom, z którymi wcześniej podpisały umowy. Wobec powyższego usługa preselekcji nie została uwzględniona w niniejszej analizie.

W trzeciej części analizy przedstawiono porównanie cen w zakresie połączeń międzynarodowych. Zwrócono w nim uwagę na alternatywne, w stosunku do połączeń oferowanych przez operatorów telefonii stacjonarnej połączenia w technologii VoIP. W przypadku połączeń międzynarodowych również dokonano porównań cen połączeń świadczonych w sieci operatora oraz realizowanych w ramach WLR.

Pełna treść analizy znajduje się w tym dokumencie.

Krótkie podsumowanie:

Przeprowadzona analiza cen połączeń stacjonarnych wykazała znaczną rozpiętość cen połączeń lokalnych i międzystrefowych oferowanych w 2008 roku przez poszczególnych operatorów w godzinach szczytu dnia roboczego. Operatorzy konkurowali między sobą pakietami bezpłatnych minut do wykorzystania oraz darmowymi wieczorami i weekendami zawartymi w cenie abonamentu. W 2008 r. niewiele było planów taryfowych, które nie zawierały tego rodzaju zachęt. Jednocześnie, im więcej było takich propozycji w ramach abonamentu, tym wyższa była jego cena lub wyższa opłata za minutę połączenia poza abonamentem.

Biorąc pod uwagę średnią cenę połączeń przedstawionych w cennikach operatorów (po wykorzystaniu abonamentu) świadczonych przez operatorów alternatywnych w ramach usługi WLR, była ona w 2008 r. najczęściej korzystniejsza w porównaniu do cen Telekomunikacji Polskiej. Połączenia lokalne w Telefonii Dialog były o 19% niższe niż w TP, zaś w Tele2 aż o ok. 54%. Połączenia międzystrefowe świadczone przez te spółki były niższe odpowiednio o 0,7% i 22%.

Przy powyższym porównaniu cen połączeń bazowano na samych tylko cenach przedstawionych w cennikach operatorów, które w planach z darmowymi minutami pobierane były po wykorzystaniu abonamentu. Jeśli jednak pod uwagę weźmiemy również abonament i wszystkie możliwe do wykorzystania darmowe minuty połączeń w nim zawarte, faktyczny koszt połączenia będzie niższy. Wyliczona w taki sposób średnia cena połączeń lokalnych realizowanych w sieci operatorów wyniosła 0,18 zł za minutę połączenia i była o ok. 15% niższa niż opłata przedstawiona w cenniku (0,22 zł). W przypadku połączeń międzystrefowych średnia cena połączeń zawartych w abonamencie była o ok. 16% niższa niż średnia opłata poza abonamentem. Analizując średnie ceny połączeń w abonamencie, realizowanych w ramach WLR, zauważono, iż zarówno w przypadku połączeń lokalnych, jak i międzystrefowych, były one o 18% niższe niż analogiczne opłaty za połączenia świadczone we własnej sieci operatora.

Cenniki usług połączeń międzynarodowych przewidywały różne opcje taryfowe w zależności od kraju, z którym następowało połączenie. Operatorzy, walcząc o klientów, wprowadzali nowe plany taryfowe proponując w nich coraz niższe ceny. Porównując rok 2008 z rokiem 2005, Telekomunikacja Polska obniżyła opłaty za połączenia średnio o 43%, nie było to jednak wynikiem zmniejszenia opłat w obowiązujących planach taryfowych, a wprowadzeniem nowego planu pod nazwą plan domowy tp 1200. Telefonia Dialog zmniejszyła ceny za ww. połączenia o ok. 55%, a Netia S.A. obniżyła je o 64% r.

Porównując plany taryfowe operatorów telefonii stacjonarnej metodą koszykową OECD stwierdzono, iż dany plan taryfowy jest mniej lub bardziej opłacalny w zależności od wielkości ruchu telefonicznego. Do najkorzystniejszych planów taryfowych dla usług oferowanych w sieci operatora należały dwa plany Telefonii Dialog tj. Taryfa Twoje wieczory i weekendy – Max oraz Taryfa Domowa – Profil Twoje 120 minut oraz Plan domowy tp Telekomunikacji Polskiej. Najmniej korzystnie przedstawiały się natomiast Plan tp socjalny oraz dwie taryfy Netii tj. Lepszy Telefon do Wygadania i Cennik Lepszy Telefon 60. Atrakcyjniejsze ceny w stosunku do najtańszych planów w sieciach operatorów oferowano dla usług świadczonych w oparciu o WLR. Tele2 było w stanie zaoferować korzystniejszy od planu Telefonii Dialog cennik Telefon Podstawowy.

Alternatywą dla usług świadczonych przez operatorów tradycyjnej telefonii stacjonarnej staje się telefonia internetowa VoIP. Do korzystania z usług świadczonych w technologii VoIP zachęca brak konieczności podpisywania umów na świadczenie tych usług oraz brak opłat abonamentowych. Konsument ponosi opłaty jedynie za wykonane połączenia.

Zarówno wprowadzenie usługi WLR, jak również możliwość korzystania z alternatywnych w stosunku do tradycyjnej telefonii stacjonarnej form połączeń (VoIP) powoduje, iż konsumenci otrzymują coraz atrakcyjniejsze oferty, zarówno w postaci zmniejszających się cen opłat za połączenia lokalne, międzystrefowe i międzynarodowe, jak również możliwości wyboru najdogodniejszej dla siebie formy połączeń.

Mimo rosnącej konkurencji na rynku telefonii stacjonarnej daje się jednak zauważyć zmniejszający się popyt na te usługi. Nie bez znaczenia w tej kwestii pozostają prężnie rozwijające się usługi na rynku telefonii ruchomej. Coraz ciekawsze oferty, jak również spadające ceny połączeń w sieciach mobilnych powodują, iż popyt na usługi telefonii stacjonarnej maleje, zaś wiele gospodarstw domowych rezygnuje z tego rodzaju usług na rzecz telefonii ruchomej.

źródło: UKE

Netia Wielkanoc i kwiecień w Netii: nowe okno otwarte i pakiet w Netia VOD

Z okazji zbliżających się świąt Netia przygotowała dwie propozycje dla swoich klientów: promocyjny pakiet filmowy w Netia VOD oraz kolejne okno otwarte dla łącznie 7 kanałów. czytaj więcej

Netia Dzięki TK Telekom w pociągach Polregio zapłacimy kartą

Konsorcjum firm TK Telekom z Grupy Netia i S&T Services, dostarczy Przewozom Regionalnym (Polregio) niemal 2 tys. mobilnych terminali płatniczych wraz z ich serwisem przez 3 lata. Dzięki temu w pociągach Polregio będzie można wygodnie zapłacić za bilet kartą u obsługi pociągu. czytaj więcej

Netia Netia przybliża się do klientów w Warszawie

W sobotę, 24 marca, Netia otworzyła cztery nowe pop-up store (tzw. wyspy) w Warszawie – w Galerii Bemowo, Galerii Renova (Targówek), Tesco Gocław oraz Tesco Kabaty. Wybór miejsc był zdecydowanie nieprzypadkowy… czytaj więcej

Netia Netia: Internet z TV w niezmiennej cenie 49,90 zł

„Netia dla Ciebie”, to nowa linia ofert promocyjnych Grupy Netia. Sztandarowa oferta, to pakiet: Internet z TV w cenie 49,90 zł miesięcznie. Niezmiennie, przez cały okres umowy. Nowa promocja wsparta jest szeroko zakrojoną „polityczną” kampanią w TV, VoD, radiu i internecie, m.in. poprzez współpracę z popularnymi youtuberami. czytaj więcej

Netia Netia włącza roaming w UE… za grosze

Netia Mobile, to elastyczne i atrakcyjne cenowo abonamentowe usługi komórkowe. Z powodu regulacji RLAH, usługi sprzedawane od połowy czerwca ub. r. działały wyłącznie w Polsce. Od marca br. – dzięki pozytywnej decyzji Prezesa UKE – Netia przywróciła usługi roamingu międzynarodowego, z tanimi usługami na terenie UE. czytaj więcej

Netia Wyniki Netii po trzech kwartałach 2017 roku

Trzeci kwartał br. upłynął w Netii pod znakiem kontynuacji wyhamowania spadku przychodów ogółem oraz poprawie rentowności na poziomie Skorygowanego Zysku EBITDA, zarówno z segmencie B2B, jak i B2C. Za sprawą modernizacji sieci, rośnie efektywność sprzedaży i penetracja na własnej sieci (NGA). czytaj więcej

Netia Chmura Netii dla agencji reklamowej

Netia Compute, czyli usługa chmury obliczeniowej może być znakomitym wsparciem działania agencji reklamowych. Przekonała się o tym agencja Brasil, która dzięki temu rozwiązaniu zyskała nie tylko skalowalność, ale i większą efektywność kosztową w działaniu. czytaj więcej

Netia Hashtagowa oferta mobilna Netii

Sukces usług mobilnych sprzedawanych w pakietach z internetem i TV zachęcił Netię do zaoferowania abonamentów mobilnych solo, czyli bez usług stacjonarnych. Na stronie http://mobile.netia.pl dostępnych jest sześć bardzo prostych taryf bez „lojalki”, np. nielimitowane połączenia do wszystkich sieci komórkowych i stacjonarnych w Polsce za 9,90 zł miesięcznie. czytaj więcej

Netia Netia stacjonarnie lub mobilnie - atrakcyjna oferta internetu dla studentów

Stacjonarnie lub mobilnie, albo zarówno stacjonarnie, jak i mobilnie. Netia prezentuje całą paletę atrakcyjnych ofert dostępu do internetu dla studentów. Ceny? Zaledwie 49,90 zł miesięcznie za nielimitowane łącze stacjonarne do 100 Mb/s lub internet LTE z 100 GB, z umową na zaledwie 9 miesięcy. czytaj więcej

Netia Wyniki finansowe Netia S.A. za II kw. 2017 r.

Netia zaprezentowała wyniki finansowe za drugi kwartał 2017 roku. Spółka wypracowała w tym okresie przychody w wysokości 361 mln zł i wygenerowała 97 mln zł Skorygowanego zysku EBITDA (marża 27 proc.). czytaj więcej

Netia Wielkanoc i kwiecień w Netii: nowe okno otwarte i pakiet w Netia VOD

Z okazji zbliżających się świąt Netia przygotowała dwie propozycje dla swoich klientów: promocyjny pakiet filmowy w Netia VOD oraz kolejne okno otwarte dla łącznie 7 kanałów. czytaj więcej

Netia Dzięki TK Telekom w pociągach Polregio zapłacimy kartą

Konsorcjum firm TK Telekom z Grupy Netia i S&T Services, dostarczy Przewozom Regionalnym (Polregio) niemal 2 tys. mobilnych terminali płatniczych wraz z ich serwisem przez 3 lata. Dzięki temu w pociągach Polregio będzie można wygodnie zapłacić za bilet kartą u obsługi pociągu. czytaj więcej

Netia Netia przybliża się do klientów w Warszawie

W sobotę, 24 marca, Netia otworzyła cztery nowe pop-up store (tzw. wyspy) w Warszawie – w Galerii Bemowo, Galerii Renova (Targówek), Tesco Gocław oraz Tesco Kabaty. Wybór miejsc był zdecydowanie nieprzypadkowy… czytaj więcej

Netia Netia: Internet z TV w niezmiennej cenie 49,90 zł

„Netia dla Ciebie”, to nowa linia ofert promocyjnych Grupy Netia. Sztandarowa oferta, to pakiet: Internet z TV w cenie 49,90 zł miesięcznie. Niezmiennie, przez cały okres umowy. Nowa promocja wsparta jest szeroko zakrojoną „polityczną” kampanią w TV, VoD, radiu i internecie, m.in. poprzez współpracę z popularnymi youtuberami. czytaj więcej

Netia Netia włącza roaming w UE… za grosze

Netia Mobile, to elastyczne i atrakcyjne cenowo abonamentowe usługi komórkowe. Z powodu regulacji RLAH, usługi sprzedawane od połowy czerwca ub. r. działały wyłącznie w Polsce. Od marca br. – dzięki pozytywnej decyzji Prezesa UKE – Netia przywróciła usługi roamingu międzynarodowego, z tanimi usługami na terenie UE. czytaj więcej

Netia Wyniki Netii po trzech kwartałach 2017 roku

Trzeci kwartał br. upłynął w Netii pod znakiem kontynuacji wyhamowania spadku przychodów ogółem oraz poprawie rentowności na poziomie Skorygowanego Zysku EBITDA, zarówno z segmencie B2B, jak i B2C. Za sprawą modernizacji sieci, rośnie efektywność sprzedaży i penetracja na własnej sieci (NGA). czytaj więcej

Netia Chmura Netii dla agencji reklamowej

Netia Compute, czyli usługa chmury obliczeniowej może być znakomitym wsparciem działania agencji reklamowych. Przekonała się o tym agencja Brasil, która dzięki temu rozwiązaniu zyskała nie tylko skalowalność, ale i większą efektywność kosztową w działaniu. czytaj więcej

Netia Hashtagowa oferta mobilna Netii

Sukces usług mobilnych sprzedawanych w pakietach z internetem i TV zachęcił Netię do zaoferowania abonamentów mobilnych solo, czyli bez usług stacjonarnych. Na stronie http://mobile.netia.pl dostępnych jest sześć bardzo prostych taryf bez „lojalki”, np. nielimitowane połączenia do wszystkich sieci komórkowych i stacjonarnych w Polsce za 9,90 zł miesięcznie. czytaj więcej

Netia Netia stacjonarnie lub mobilnie - atrakcyjna oferta internetu dla studentów

Stacjonarnie lub mobilnie, albo zarówno stacjonarnie, jak i mobilnie. Netia prezentuje całą paletę atrakcyjnych ofert dostępu do internetu dla studentów. Ceny? Zaledwie 49,90 zł miesięcznie za nielimitowane łącze stacjonarne do 100 Mb/s lub internet LTE z 100 GB, z umową na zaledwie 9 miesięcy. czytaj więcej

Netia Wyniki finansowe Netia S.A. za II kw. 2017 r.

Netia zaprezentowała wyniki finansowe za drugi kwartał 2017 roku. Spółka wypracowała w tym okresie przychody w wysokości 361 mln zł i wygenerowała 97 mln zł Skorygowanego zysku EBITDA (marża 27 proc.). czytaj więcej