Polski rynek telefonii komórkowej ulega światowym trendom, a jego rozwój nabiera coraz szybszego tempa. Funkcjonuje na nim duża liczba operatorów, jak chociażby operatorzy wirtualni (m.in. Virgin Mobile, Lycamobile czy Cyfrowy Polsat). Niemniej jednak prawdziwa walka o konsumenta rozgrywa się tak naprawdę pomiędzy czterema gigantami: Play, T-Mobile, Plus oraz Orange.
Smartfon – broń w komórkowej batalii
Nasycenie usługami operatorów telefonii komórkowej sprawia, że konkurencja musi opierać się przede wszystkim na kreatywności, wyczuciu zmian i wykorzystywaniu tych elementów rynku, które nadal nie są powszechne. Przykładem może być chociażby smartfon. Badania, które zostały przeprowadzone przez instytut TNS (TNS Mobile Life 2013), wyraźnie wskazują, że w posiadaniu telefonu tego rodzaju jest 31% mieszkańców Polski. Istnieje więc pole do popisu dla operatorów. Okazuje się również, że w 2013 roku aż 90% sprzedaży zanotowanych w sieci Play dotyczyło właśnie smartfonów. Jest to absolutny rekord w branży. Najbardziej popularne modele to: Samsung Galaxy S3, HTC ONE, Nokia Lumia 625 oraz Sony Xperia J. W przypadku sieci Plus stanowiły one 74% wszystkich sprzedanych telefonów tego typu, co również zapewniło wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Operator Orange z kolei pod koniec III kwartału 2013 roku obsługiwał 3,613 mln smartfonów.
Internet LTE – ostatecznie zwycięża klient
Kolejnym rozwiązaniem, które ma zagwarantować operatorom uwagę potencjalnych klientów, jest coraz bardziej popularny Internet LTE. Sieci prześcigają się w proponowaniu konkurencyjnych warunków, co oczywiście dla przeciętnego Kowalskiego jest wyjątkowo korzystną rywalizacją. Ostatecznie to właśnie on wyjdzie z niej zwycięsko. Internet LTE, jako pierwszy został wprowadzony na polski rynek dzięki sieci Plus. Operator posiada sprawną infrastrukturę umożliwiającą korzystanie z tego połączenia, co jest jednym z elementów jego przewagi. Niemniej jednak inne sieci depczą mu po piętach i można stwierdzić, że rywalizacja zaczyna się wyrównywać. Orange oraz T-Mobile zdecydowały się na zawiązanie sojuszu, którego celem będzie stworzenie własnego zaplecza technicznego dla Internetu LTE. Play nie pozostaje w tyle. Kartą przetargową operatora są przede wszystkim bardzo niskie ceny, które przyciągają klientów. Istnieje możliwość korzystania z Internetu LTE w ramach wysokich limitów do końca 2014 roku, w zależności od tego, jaką wybrało się formułę.
I kwartał 2014 roku – przenoszenie numerów MNP
Wskaźnikiem, który w dużej mierze określa trendy rozwojowe operatorów, jest liczba przeniesionych numerów MNP. Dane zgromadzone w I kwartale 2014 roku pokazują, do kogo będzie należało kolejnych 12 miesięcy. Na pierwszym miejscu plasuje się sieć Play, która zdołała pozyskać 214,4 tys. nowych kart SIM, co dało jej 51% udziału w rynku. Drugie miejsce zajęło Orange z wynikiem 29%, natomiast na trzeciej pozycji znalazł się Plus (9%).
źródło: Artykuł/Materiał zewnętrzny