Archiwalne

Konsumenci o rynku telekomunikacyjnym

30.01.2009

Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił raport z badania konsumenckiego "Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2008 roku. Klienci indywidualni" przeprowadzonego przez Centrum Badań Marketingowych INDICATOR.

Głównym celem badania było poznanie opinii konsumentów w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz ocena preferencji konsumentów. Szczegółowe cele badawcze zostały określone w ramach czterech segmentów rynku telekomunikacyjnego i objęły następujące zagadnienia:

1. W zakresie telefonii stacjonarnej:

  • posiadanie lub brak telefonu stacjonarnego (przyczyny, plany),
  • znajomość spontaniczna dostawców usług telefonii stacjonarnej,
  • wybrany przez użytkownika dostawca usług,
  • zakres korzystania z usług: połączenia lokalne, międzymiastowe, międzynarodowe i usługi dodatkowe,
  • skłonność do polecania innym wybranego dostawcy i jego usług,
  • wysokość płaconych rachunków,
  • średnia miesięczna wysokość rachunków telefonicznych,
  • reakcja na zmianę cen,
  • zadowolenie abonentów z dostawcy usług,
  • znajomość regulacji prawnej na temat przenoszenia numeru przy zmianie operatora,
  • zainteresowanie usługą przenośności numeru.
2. W zakresie telefonii komórkowej:
  • posiadanie lub brak telefonu komórkowego (przyczyny, plany),
  • znajomość spontaniczna dostawców usług telefonii komórkowej,
  • wybór dostawcy usług (kryteria decydujące),
  • zakres korzystania z usług (np. billing, roaming, WAP),
  • sposób regulowania rachunków telefonicznych,
  • średnia miesięczna wysokość rachunków telefonicznych,
  • satysfakcja abonentów z dostawcy usług,
  • znajomość regulacji prawnej na temat przenoszenia numeru przy zmianie operatora,
  • zainteresowanie usługą przenośności numeru.
3. W zakresie dostępu do Internetu:
  • posiadanie lub brak komputera, dostęp do sieci Internet w domu (przyczyny, plany),
  • częstotliwość i miejsce korzystania z Internetu,
  • znajomość spontaniczna Internet Service Provider (ISP),
  • wybór dostawcy usług internetowych,
  • wybór technologii świadczenia usług internetowych,
  • znajomość oferty,
  • wysokość płaconych rachunków,
  • satysfakcja abonentów z ISP.
4. W zakresie odbioru telewizji:
  • wybór technologii,
  • wybór dostawcy usług.

5. Ogólną ocenę rynku telekomunikacyjnego.
6. Podstawowe informacje o ankietowanych (wykształcenie, zatrudnienie, dochody).
 
Badanie zrealizowano w dniach 8-12 grudnia 2008 roku na terenie całego kraju. Próba badawcza liczyła N=1600 wywiadów. Badanie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie ludności Polski w wieku 15 lat i powyżej.
 
Konstatacje i wnioski
Wyniki badania wskazują na bardzo wysoki stopień nasycenia usługami telekomunikacyjnymi. Telefon, niezależnie od wykorzystywanej w tym celu technologii, posiada zdecydowana większość badanych (97,3%).

Niemalże połowa respondentów posiada zarówno telefon stacjonarny, jak i komórkowy (44,1%). Czterech na dziesięciu użytkuje tylko aparat komórkowy, a jeden na siedmiu tylko aparat stacjonarny. Tylko jeden badany na pięćdziesięciu (2%) nie posiada żadnego aparatu telefonicznego.
 
RYNEK TELEFONII STACJONARNEJ:

  • W 2007 roku 58,4% Polaków deklaruje posiadanie telefonu stacjonarnego w gospodarstwie domowym.
  • Najwyższe wskazania znajomości spontanicznej spośród operatorów telefonii stacjonarnej zanotowała Telekomunikacja Polska (98,0%). Drugim, dobrze znanym operatorem jest Netia, wymieniana przez ponad połowę badanych (56,6%). Kolejnym rozpoznawanym dostawcą jest Tele2, wymieniany również przez nieco więcej niż połowę badanych (51,0%).
  • Pierwsze miejsce pod względem liczby abonentów zajmuje Telekomunikacja Polska, która jest podstawowym operatorem dla 84,3% respondentów posiadających telefon stacjonarny. Udział pozostałych operatorów nie przekracza w indywidualnych przypadkach 5%.
  • Telefon stacjonarny jest przede wszystkim ważnym narzędziem kontaktu w rozmowach lokalnych. Częstotliwość korzystania z telefonu stacjonarnego w rozmowach lokalnych jest bardzo wysoka, ponieważ 43,9% badanych korzysta z niego codziennie, a połowa badanych (50,6%) kilka razy w tygodniu (suma wskazań „3-5 razy w tygodniu” i „1-2 razy w tygodniu”).
  • Wyniki sondażu wskazują na całkiem umiarkowaną satysfakcję klientów z usług świadczonych przez operatorów telefonii stacjonarnej. Najwyżej respondenci ocenili Telekomunikację Polską - średnia 3,9 i Netię – 3,8 w pięciostopniowej skali. Telefonia Dialog uzyskała średnią ocenę 3,5. Niżej ocenieni zostali operatorzy: Tele2 i NOM – średnia ocena 3,3.
  • Czynnikiem mającym zasadniczy wpływ na decyzje o zmianie operatora pozostaje wysokość abonamentu za świadczone usługi. Prawie dwie trzecie badanych (63,0%) mogłoby zrezygnować z usług operatora, gdyby podwyżki abonamentu przekroczyły 10%.
  • Zgodnie z wynikami sondażu, rynek usług telefonii stacjonarnej posiada tendencje do zmiany. Co prawda sześciu na dziesięciu badanych nie planuje zmiany dotychczasowego operatora, ale co piąty ankietowany (21,2%) rozważa jednak zmianę operatora w najbliższej przyszłości.
  • Jako alternatywnego operatora telefonii stacjonarnej badani najczęściej wskazują Netię (25,9%) oraz Telefonię Dialog (5,1%). Mniej niż co dwudziesty badany wspomina o Tele2 (4,1%) oraz Telekomunikacji Polskiej (2,0%).
  • Najważniejszym kryterium przy zmianie operatora telefonii stacjonarnej jest dla badanych atrakcyjność oferty cenowej (suma wskazań odpowiedzi „ważne” i „bardzo ważne” wyniosła 89,1%). Warto zauważyć, że podobnie wysoki odsetek badanych jako kryterium ważne przy zmianie operatora wymienia atrakcyjność promocji i rabatów (suma wskazań odpowiedzi „ważne” i „bardzo ważne” - 83,3%).
  • Ponad dwie trzecie badanych (69,4%) deklarowało świadomość możliwości zachowania numeru przy zmianie operatora. O takiej możliwości nie słyszał jeden na czterech ankietowanych (27,9%).
  • Jako przyczynę nieposiadania telefonu stacjonarnego badani najczęściej podawali posiadanie i użytkowanie telefonu komórkowego (79,4%). Inne powody wymienił znacznie niższy odsetek badanych. Wśród wymienianych powodów istotnym wydaje się element cenowy. Co czwarta osoba nie posiadająca telefonu stacjonarnego twierdzi, że jest on za drogi.
  • Przeważająca część respondentów, którzy mieli w przeszłości linię stacjonarną, zrezygnowała z usług Telekomunikacji Polskiej (90,1%). Istotnymi powodami rezygnacji z usług telefonii stacjonarnej były związane z nią wysokie opłaty (59,5%) oraz bardziej odpowiadający potrzebom respondentów telefon komórkowy (51,9%).
  • Średnia miesięczna opłata za telefon stacjonarny w gospodarstwie domowym wynosi około 81 złotych. Najliczniejszą grupę posiadaczy telefonów stacjonarnych stanowią osoby płacące rachunki od 51 do 100 złotych miesięcznie (52,4%).
RYNEK TELEFONII KOMÓRKOWEJ:
  • 83,0% Polaków deklaruje posiadanie telefonu komórkowego. Nasycenie indywidualnego rynku telekomunikacyjnego usługą telefonii komórkowej jest więc większe niż nasycenie usługą telefonii stacjonarnej.
  • Znajomość spontaniczna trzech największych operatorów telefonii komórkowej jest na podobnym poziomie: Era (90,2%), Orange (88,4)% oraz Plus (87,4%). Czwarty operator - Play jest wskazywany przez sześciu na dziesięciu badanych (62,3%). Mobilking został wymieniony przez 14,6% ankietowanych.
  • Trzech na czterech respondentów (77,3%) zauważa przekaz informacyjny o ofercie operatorów zawarty w reklamie w radiu lub telewizji.
  • Badani najczęściej korzystają z usług operatora telefonii komórkowej Orange (dawniej Idea) – 37,5% badanych. Duży odsetek ankietowanych posiada telefony komórkowe w sieciach Era (33,1%) oraz Plus (24,6%).
  • Największą popularnością osób decyzyjnych w sprawach telekomunikacyjnych w badanych gospodarstwach domowych cieszą się telefony na abonament, a nieco mniejszym telefony na kartę pre-paid. W gronie pozostałych osób w rodzinie obserwuje się podobną tendencję – nieco większym zainteresowaniem cieszą się telefony na abonament niż telefony na kartę pre-paid.
  • Wiadomości tekstowe wysyłane z telefonów komórkowych stały się powszechną formą komunikacji i cieszą się dużą popularnością. SMSy są wysyłane przez 93,7% posiadaczy telefonów komórkowych. Dwukrotnie mniej osób (41,3%) wysyła wiadomości MMS.
  • Większość badanych (65,6%) jest zdania, że usługa przenoszenia numerów powinna być bezpłatna. Opłatę za tę usługę dopuszcza co ósmy badany (12,3%), a wysokość opłaty w ich opinii powinna wynosić średnio 34 zł.
  • Oferta cenowa i rabaty są głównymi kryteriami branymi pod uwagę przy wyborze operatora telefonii komórkowej.
  • Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonu komórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacących abonament (83 złote), niż użytkowników kart pre-paid (53 złote), czy mix (52 złote). Niewykluczone, iż jest to efekt większej kontroli wydatków wynikającej ze sposobu rozliczania wykonywanych połączeń, jak i ograniczeń budżetowych użytkowników systemu pre-paid i mix.
RYNEK INTERNETU:
  • Większość gospodarstw domowych (67,0%) deklaruje, że posiada w swoim gospodarstwie domowym komputer. Prawie cztery piąte (79,6%) gospodarstw domowych posiadających komputer ma w domu dostęp do sieci Internet.
  • Większość Polaków korzystała z sieci Internet w ciągu ostatniego miesiąca (59,1%), z czego najwięcej osób łączyło się z siecią we własnym domu lub w pracy.
  • Polscy użytkownicy Internetu, którzy korzystali z niego w ciągu ostatniego miesiąca, deklarują wysoką częstotliwość korzystania – 96,7% z nich korzysta z sieci internetowej przynajmniej raz w tygodniu. Warto zauważyć, że 67,2% osób korzysta z Internetu codziennie.
  • Zdecydowana większość osób, które korzystają z Internetu w domu, posiada stałe łącze, głównie dostęp szerokopasmowy. Ponad połowa (52,0%) posiada dostęp poprzez łącze o prędkości od 256 kb/s do 1 Mb/s. Jedna trzecia (34,8%) posiadaczy stałych łączy używa połączeń o prędkości 1 Mb/s lub większej.
  • Na rynku komunikatorów internetowych dwa programy są zdecydowanie częściej wykorzystywane niż narzędzia firm konkurencyjnych. W rozmowach tekstowych jest to Gadu-Gadu (88,0%), a w głosowych: Skype (78,7%).
RYNEK TELEWIZYJNY:
  • Czterech na dziesięciu respondentów korzysta tylko z telewizji analogowej przez odbiór naziemny za pomocą tradycyjnej anteny (42,3%), w co trzecim domu podłączona jest telewizja kablowa (36,9%), co piąty badany posiada telewizję cyfrową satelitarną (20,3%), a z telewizji cyfrowej naziemnej korzysta co czternasty badany (5%).
  • Trzy czwarte badanych (75,2%) deklaruje zadowolenie ze swojego dostawcy telewizji.

Pełna treść Raportu "Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2008 roku. Klienci indywidualni" znajduje się w tym pliku.

źródło: UKE


News Jak naładować telefon szybciej?

W dzisiejszym dynamicznym świecie smartfony stały się dla nas nieodłącznym towarzyszem. Czy to do komunikowania się z bliskimi, organizacji naszego dnia, czy też pracy zawodowej – telefonu używamy przez większość dnia. Niestety, im więcej korzystamy z urządzenia, tym szybciej zużywa się jego bateria. Nic więc dziwnego, że mamy potrzebę ładowania telefonów co najmniej raz dziennie. Ale co, jeśli się spieszymy, a bateria znów jest na wyczerpaniu? Poniżej znajdziesz kilka sprawdzonych sposobów, które pomogą Ci naładować telefon szybciej. czytaj więcej

News Czym jest audyt infrastruktury i bezpieczeństwa IT?

Audyt infrastruktury i bezpieczeństwa IT to kluczowy proces, który pozwala przedsiębiorstwom na zidentyfikowanie i ocenę stanu swoich systemów informatycznych oraz zabezpieczeń. W obliczu rosnących zagrożeń związanych z bezpieczeństwem danych, przeprowadzenie audytu staje się nie tylko zalecane, ale wręcz niezbędne. Dzięki audytowi IT organizacje mogą poprawić wydajność infrastruktury IT oraz zwiększyć poziom bezpieczeństwa informacji i danych osobowych. W niniejszym artykule przyjrzymy się temu, czym jest audyt infrastruktury IT oraz audyt bezpieczeństwa IT, a także jakie korzyści przynosi ich przeprowadzenie. czytaj więcej

News Firmowe centrum dowodzenia

Czy da się zarządzać całą komunikacją biznesową, czyli połączeniami głosowymi, połączeniami wideo, kamerami CCTV, konferencjami internetowymi, domofonami i systemami powiadomień, a także danymi i analizami danych w jednej scentralizowanej sieci? Tak z centralami marki Grandstream to możliwe! Poznajcie bogate portfolio możliwości. czytaj więcej

News Niebawem na polskim rynku zadebiutuje RCS – zupełnie nowe wcielenie SMS-a

Od kilku lat systematycznie spada liczba wysyłanych przez Polaków wiadomości SMS. W 2018 Polacy wysłali łącznie 46,5 mld SMS-ów, to o 3 miliardy mniej niż rok wcześniej. Wiadomość tekstowa ma już jednak swojego technologicznego następcę bardziej dostosowanego do potrzeb współczesnego użytkownika – to RCS, czyli Rich Communication Services, który rozszerza funkcjonalność tradycyjnego SMS-a o szereg funkcji multimedialnych. Format z powodzeniem działa już w 55 krajach i wielkimi krokami zbliża się do Polski. Już 4 marca w Warszawie odbędzie się specjalny warsztat dla firm organizowany przez Infobip, podczas którego będzie można poznać wszystkie funkcjonalności RCS i sprawdzić jego zastosowanie w praktyce. czytaj więcej

News Wszystko co musisz wiedzieć o Orange Flex - nowej ofercie Orange

Nie ma co ukrywać, nowa oferta Orange Flex ogłoszona przez pomarańczowego operatora na początku maja, zrobiła duży szum na rynku telekomunikacyjnym. Wszystko za sprawą wprowadzenia przez Orange innowacyjnych rozwiązań i zmiany zasad funkcjonowania oferty sieci komórkowej. Jeżeli jeszcze jakimś cudem nie słyszałeś o Orange Flex – czas to nadrobić. czytaj więcej