Archiwalne

Przekierownia połączeń w TP

08.01.2007

"Wygrałeś nagrodę na rok 2007, łączę..." - taki komunikat słyszą od pewnego czasu abonenci TP S.A. Nagrany głos informuje o wygranej oraz o tym, że za chwilę przełączy rozmowę na inny numer.

Abonenci zwykle przerywają rozmowę tuż po komunikacie „łączę”, obawiając się że dokonane zostanie przekierowanie rozmowy na numery o podwyższonej opłacie i naliczona zostanie na ich koszt należność.

Konsumenci, którzy występują w tej sprawie do Prezesa UKE podejrzewają, że przedsiębiorca może korzystać z usługi przekierowania numeru w celu wyłudzenia należności od abonenta, do którego kierowane jest połączenie.
W związku z powyższym Prezes UKE poprosił o informacje Telekomunikację Polską SA na temat technicznych aspektów takich połączeń i ewentualnych zagrożeń dla klientów i otrzymał następującą informację:

  1. Opisywana akcja promocyjna jest wyłącznie działaniem marketingowym. Odsłuchanie takiej informacji nie jest związane z zagrożeniem poniesienia przez abonenta dodatkowych kosztów, chyba że sam zdecyduje się na wykonanie połączenia na podany w komunikacie numer. Abonenci TP SA nie ponoszą kosztów połączeń przychodzących bez względu na źródło wywołania, z wyjątkiem opisanym w punkcie 2.
  2. Odebranie rozmowy przychodzącej może wiązać się z koniecznością poniesienia jej kosztu tylko w przypadku:
    • usługi zamawiania połączeń na koszt abonenta B, która jest realizowana przez telefonistkę TP SA po uprzednim uzyskaniu zgody abonenta na przyjęcie takiego połączenia;
    • infolinii 0-80, która jest świadczona na podstawie zamówienia składanego przez abonentów.
  3. W systemach telefonicznych TP, usługa przekierowania połączeń może być realizowana wyłącznie przed zgłoszeniem się abonenta wywoływanego, natomiast w trakcie trwania połączenia nie ma możliwości przekierowania połączenia na inny numer. Ponadto, TP zablokowała możliwość przekierowania połączeń na numery 0300, 0400 i 070.

Odsłuchanie komunikatu stanowiącego element opisanej akcji promocyjnej (czyli odebranie połączenia z automatycznego systemu wywołującego) nie wiąże się z ryzykiem obciążenia abonenta opłatami za to połączenie. Zagrożenie kosztami wystąpi dopiero wtedy, gdy Abonent ulegnie pokusie i zrealizuje połączenie pod wskazany w komunikacie numer. Każdorazowo można sprawdzić podawany numer – w Rejestrze numerów wykorzystywanych przez dostawców usług o podwyższonej opłacie prowadzonym przez Prezesa UKE, aby wiedzieć, do kogo kierować ewentualne reklamacje i zażalenia.

Źródło: UKE