Zobacz więcej szczegółów dla tej informacji
Telekomunikacja Polska oddała już do użytku 100 sal kolokacyjnych, dzięki którym operatorzy zyskują dostęp do lokalnej pętli abonenckiej (LLU), a tym samym mogą dotrzeć ze swoją pełną ofertą do klientów korzystających z sieci TP. W 50 lokalizacjach działalność komercyjną rozpoczęła Netia, która jako jedyny duży operator alternatywny inwestuje w LLU.
Przygotowane przez TP sale kolokacyjne dają możliwość uwolnienia ok. 1,5 mln linii, a jeszcze w tym roku ich liczba wzrośnie do ponad 2 mln, co stanowi ok. 20 proc. wszystkich łączy obsługiwanych przez TP.
„Uwolnienie pętli lokalnej stało się faktem bezspornym, chętnie współpracujemy z operatorami inwestującymi w LLU, takimi jak Netia - powiedział prezes Zarządu TP Maciej Witucki - Jednak, aby operatorzy zaczęli z usługi korzystać masowo powinna się zmienić polityka regulacyjna. Obecnie bardziej opłacalne jest korzystanie z hurtowej sprzedaży abonamentu (WLR) i hurtowej sprzedaży dostępu szerokopasmowego (BSA) niż z dostępu do pętli lokalnej".
„Planujemy do końca roku przygotować do uwolnienia 100 węzłów abonenckich oraz podwoić liczbę korzystających z szerokopasmowego Internetu Netii. Netia już zainwestowała w LLU ponad 30 mln złotych, a jest to dopiero pierwszy etap naszego projektu. Uwolnienie LLU jest możliwe dzięki zdecydowanym działaniom UKE i jest kolejnym krokiem umożliwiającym wolność wyboru na polskim rynku telekomunikacyjnym" - powiedział Mirosław Godlewski, prezes Netii.
Uwolnienie lokalnej pętli abonenckiej (LLU) polega na przejęciu przez innego operatora łącza (tzw. „ostatniej mili") pomiędzy urządzeniami sieciowymi TP a mieszkaniem abonenta. Dzięki temu może on świadczyć usługi głosowe i usługi dostępu do Internetu (pełne uwolnienie) lub wyłącznie usługi dostępu do Internetu (dostęp współdzielony). Sale kolokacyjne to pomieszczenia w centralach TP, w których instalowane są urządzenia operatorów korzystających z LLU. Na przystosowanie swoich obiektów do świadczenia usługi LLU Telekomunikacja Polska wydała ponad 25 mln zł, a do końca roku planuje przeznaczyć w sumie 37 mln zł.
źródło: TPSA, Netia