Archiwalne

UKE: Analiza cen połączeń do komórek

30.04.2008

Zobacz więcej szczegółów dla tej informacji

Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił analizę cen usług połączeń telefonicznych do sieci ruchomych świadczonych przez TPSA i jej największych, stacjonarnych konkurentów. 

Celem analizy jest zbadanie trendów i przedstawienie zmian cen połączeń wykonywanych przez abonentów sieci stacjonarnych kierowanych do abonentów sieci ruchomych tzw. połączeń F2M (ang. Fixed to Mobile), w latach 2005-2007. W tym celu porównano ceny za połączenia F2M stosowane przez następujących operatorów sieci stacjonarnych:

  • Telekomunikacja Polska S.A.;
  • Tele2 Polska Sp. z o.o.;
  • Netia S.A.;
  • Telefonia Dialog S.A.

Stawki MTR
W kwietniu 2007 Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wydał decyzje w sprawie dostosowania stawek za zakańczanie połączeń głosowych w publicznej ruchomej sieci telefonicznej następujących operatorów: Polkomtel S.A., PTK Centertel Sp. z o.o. oraz PTC Sp. z o.o. W decyzjach tych Prezes UKE nałożył obowiązek dostosowania stawki z tytułu zakańczania połączeń głosowych w publicznych ruchomych sieciach telefonicznych (stawki MTR – Mobile Termination Rates) od dnia 1 maja 2007 roku do poziomu 0,40 zł za minutę połączenia niezależnie od pory i rodzaju dnia (PSI – Płaska Stawka Interkonektowa).

Zgodnie z opracowanym w tym zakresie harmonogramem, docelowo stawka MTR ma zostać obniżona do poziomu 0,2162 zł za minutę połączenia do dnia 1 maja 2010 roku.

Średnie ceny F2M
Porównując wielkość przychodów osiąganych przez omawianych operatorów ze świadczenia usługi połączeń F2M  z wolumenem ruchu w tym zakresie czyli z całkowitą liczbą minut połączeń F2M obliczono średnią cenę za połączenia F2M dla dwóch badanych lat: 2005 i 2007 roku.

Średnia cena za 1 minutę połączenia F2M obliczona poprzez zestawienie przychodów osiąganych z tego tytułu przez operatorów i wielkości ruchu w 2007 roku była niższa o nieco ponad 5% w porównaniu ze średnią ceną w 2005 roku.

Na obniżenie wielkości cen za połączenia F2M w badanym okresie miał duży wpływ Regulator, ze względu na fakt wydania w lipcu 2007 decyzji w sprawie maksymalnych stawek detalicznych za 1 minutę połączenia F2M rozpoczynanego przez abonentów TP S.A.

Ceny w Unii Europejskiej
Porównując wielkość cen za połączenia F2M oferowanych przez operatorów w innych europejskich krajach, należy zauważyć, że ceny oferowane przez operatora zasiedziałego w 2007 roku nadal należały do wysokich.

Załączony poniżej wykres przedstawia porównanie cen oferowanych przez TP z cenami oferowanymi przez innych europejskich operatorów w 2007 roku. Ceny zostały opracowane na podstawie danych Teligen.

Polska uplasowała się na przedostatnim miejscu w zakresie średniej ceny za połączenie F2M  oferowanej w planach taryfowych wziętych do analizy przez firmę Teligen. Pomimo obniżki cen za połączenia F2M dokonanej podczas ostatniej zmiany planów taryfowych TP, wielkość cen za połączenia F2M w Polsce w porównaniu z innymi krajami europejskimi nadal jest wysoka.

Wnioski
Ceny za połączenia F2M w roku 2007 spadły w porównaniu z rokiem 2005. Spadek ten w zależności od okresów taryfikacyjnych wynosił od 38 do 51% „w szczycie” oraz o 35-52% „poza szczytem”.

Zgodnie z decyzją Prezesa UKE z lipca 2007 r. Telekomunikacja Polska S.A. nie może stosować w cennikach detalicznych opłat wyższych niż określone w decyzji. Ponadto wpływ na obniżenie wielkości opłat za połączenia F2M miało również wprowadzenie usługi WLR. W badanym okresie z tej usługi skorzystały dwa z omawianych przedsiębiorstw czyli Tele2 Polska Sp. z o.o. i Telefonia Dialog S.A.

Poza zauważalną obniżką cen za połączenia F2M pojawiły się znaczne uproszczenia w ich taryfikowaniu stosowane w 2007 roku przez operatorów alternatywnych polegające na:

  • stosowaniu jednakowej ceny niezależnie od pory dnia i tygodnia lub maksymalnie dwóch stawek obowiązujących w ciągu doby;
  • wprowadzenie naliczania sekundowego jako obowiązującego standardu;
  • rezygnacja w większości planów taryfowych z pobierana opłaty inicjacyjnej, która miała wpływ na wielkość ceny za połączenie F2M.

Pełna treść analizy znajduje się tutaj (plik PDF).

źródło: UKE

Netia Wielkanoc i kwiecień w Netii: nowe okno otwarte i pakiet w Netia VOD

Z okazji zbliżających się świąt Netia przygotowała dwie propozycje dla swoich klientów: promocyjny pakiet filmowy w Netia VOD oraz kolejne okno otwarte dla łącznie 7 kanałów. czytaj więcej

Netia Dzięki TK Telekom w pociągach Polregio zapłacimy kartą

Konsorcjum firm TK Telekom z Grupy Netia i S&T Services, dostarczy Przewozom Regionalnym (Polregio) niemal 2 tys. mobilnych terminali płatniczych wraz z ich serwisem przez 3 lata. Dzięki temu w pociągach Polregio będzie można wygodnie zapłacić za bilet kartą u obsługi pociągu. czytaj więcej

Netia Netia przybliża się do klientów w Warszawie

W sobotę, 24 marca, Netia otworzyła cztery nowe pop-up store (tzw. wyspy) w Warszawie – w Galerii Bemowo, Galerii Renova (Targówek), Tesco Gocław oraz Tesco Kabaty. Wybór miejsc był zdecydowanie nieprzypadkowy… czytaj więcej

Netia Netia: Internet z TV w niezmiennej cenie 49,90 zł

„Netia dla Ciebie”, to nowa linia ofert promocyjnych Grupy Netia. Sztandarowa oferta, to pakiet: Internet z TV w cenie 49,90 zł miesięcznie. Niezmiennie, przez cały okres umowy. Nowa promocja wsparta jest szeroko zakrojoną „polityczną” kampanią w TV, VoD, radiu i internecie, m.in. poprzez współpracę z popularnymi youtuberami. czytaj więcej

Netia Netia włącza roaming w UE… za grosze

Netia Mobile, to elastyczne i atrakcyjne cenowo abonamentowe usługi komórkowe. Z powodu regulacji RLAH, usługi sprzedawane od połowy czerwca ub. r. działały wyłącznie w Polsce. Od marca br. – dzięki pozytywnej decyzji Prezesa UKE – Netia przywróciła usługi roamingu międzynarodowego, z tanimi usługami na terenie UE. czytaj więcej

Netia Wyniki Netii po trzech kwartałach 2017 roku

Trzeci kwartał br. upłynął w Netii pod znakiem kontynuacji wyhamowania spadku przychodów ogółem oraz poprawie rentowności na poziomie Skorygowanego Zysku EBITDA, zarówno z segmencie B2B, jak i B2C. Za sprawą modernizacji sieci, rośnie efektywność sprzedaży i penetracja na własnej sieci (NGA). czytaj więcej

Netia Chmura Netii dla agencji reklamowej

Netia Compute, czyli usługa chmury obliczeniowej może być znakomitym wsparciem działania agencji reklamowych. Przekonała się o tym agencja Brasil, która dzięki temu rozwiązaniu zyskała nie tylko skalowalność, ale i większą efektywność kosztową w działaniu. czytaj więcej

Netia Hashtagowa oferta mobilna Netii

Sukces usług mobilnych sprzedawanych w pakietach z internetem i TV zachęcił Netię do zaoferowania abonamentów mobilnych solo, czyli bez usług stacjonarnych. Na stronie http://mobile.netia.pl dostępnych jest sześć bardzo prostych taryf bez „lojalki”, np. nielimitowane połączenia do wszystkich sieci komórkowych i stacjonarnych w Polsce za 9,90 zł miesięcznie. czytaj więcej

Netia Netia stacjonarnie lub mobilnie - atrakcyjna oferta internetu dla studentów

Stacjonarnie lub mobilnie, albo zarówno stacjonarnie, jak i mobilnie. Netia prezentuje całą paletę atrakcyjnych ofert dostępu do internetu dla studentów. Ceny? Zaledwie 49,90 zł miesięcznie za nielimitowane łącze stacjonarne do 100 Mb/s lub internet LTE z 100 GB, z umową na zaledwie 9 miesięcy. czytaj więcej

Netia Wyniki finansowe Netia S.A. za II kw. 2017 r.

Netia zaprezentowała wyniki finansowe za drugi kwartał 2017 roku. Spółka wypracowała w tym okresie przychody w wysokości 361 mln zł i wygenerowała 97 mln zł Skorygowanego zysku EBITDA (marża 27 proc.). czytaj więcej

Netia Wielkanoc i kwiecień w Netii: nowe okno otwarte i pakiet w Netia VOD

Z okazji zbliżających się świąt Netia przygotowała dwie propozycje dla swoich klientów: promocyjny pakiet filmowy w Netia VOD oraz kolejne okno otwarte dla łącznie 7 kanałów. czytaj więcej

Netia Dzięki TK Telekom w pociągach Polregio zapłacimy kartą

Konsorcjum firm TK Telekom z Grupy Netia i S&T Services, dostarczy Przewozom Regionalnym (Polregio) niemal 2 tys. mobilnych terminali płatniczych wraz z ich serwisem przez 3 lata. Dzięki temu w pociągach Polregio będzie można wygodnie zapłacić za bilet kartą u obsługi pociągu. czytaj więcej

Netia Netia przybliża się do klientów w Warszawie

W sobotę, 24 marca, Netia otworzyła cztery nowe pop-up store (tzw. wyspy) w Warszawie – w Galerii Bemowo, Galerii Renova (Targówek), Tesco Gocław oraz Tesco Kabaty. Wybór miejsc był zdecydowanie nieprzypadkowy… czytaj więcej

Netia Netia: Internet z TV w niezmiennej cenie 49,90 zł

„Netia dla Ciebie”, to nowa linia ofert promocyjnych Grupy Netia. Sztandarowa oferta, to pakiet: Internet z TV w cenie 49,90 zł miesięcznie. Niezmiennie, przez cały okres umowy. Nowa promocja wsparta jest szeroko zakrojoną „polityczną” kampanią w TV, VoD, radiu i internecie, m.in. poprzez współpracę z popularnymi youtuberami. czytaj więcej

Netia Netia włącza roaming w UE… za grosze

Netia Mobile, to elastyczne i atrakcyjne cenowo abonamentowe usługi komórkowe. Z powodu regulacji RLAH, usługi sprzedawane od połowy czerwca ub. r. działały wyłącznie w Polsce. Od marca br. – dzięki pozytywnej decyzji Prezesa UKE – Netia przywróciła usługi roamingu międzynarodowego, z tanimi usługami na terenie UE. czytaj więcej

Netia Wyniki Netii po trzech kwartałach 2017 roku

Trzeci kwartał br. upłynął w Netii pod znakiem kontynuacji wyhamowania spadku przychodów ogółem oraz poprawie rentowności na poziomie Skorygowanego Zysku EBITDA, zarówno z segmencie B2B, jak i B2C. Za sprawą modernizacji sieci, rośnie efektywność sprzedaży i penetracja na własnej sieci (NGA). czytaj więcej

Netia Chmura Netii dla agencji reklamowej

Netia Compute, czyli usługa chmury obliczeniowej może być znakomitym wsparciem działania agencji reklamowych. Przekonała się o tym agencja Brasil, która dzięki temu rozwiązaniu zyskała nie tylko skalowalność, ale i większą efektywność kosztową w działaniu. czytaj więcej

Netia Hashtagowa oferta mobilna Netii

Sukces usług mobilnych sprzedawanych w pakietach z internetem i TV zachęcił Netię do zaoferowania abonamentów mobilnych solo, czyli bez usług stacjonarnych. Na stronie http://mobile.netia.pl dostępnych jest sześć bardzo prostych taryf bez „lojalki”, np. nielimitowane połączenia do wszystkich sieci komórkowych i stacjonarnych w Polsce za 9,90 zł miesięcznie. czytaj więcej

Netia Netia stacjonarnie lub mobilnie - atrakcyjna oferta internetu dla studentów

Stacjonarnie lub mobilnie, albo zarówno stacjonarnie, jak i mobilnie. Netia prezentuje całą paletę atrakcyjnych ofert dostępu do internetu dla studentów. Ceny? Zaledwie 49,90 zł miesięcznie za nielimitowane łącze stacjonarne do 100 Mb/s lub internet LTE z 100 GB, z umową na zaledwie 9 miesięcy. czytaj więcej

Netia Wyniki finansowe Netia S.A. za II kw. 2017 r.

Netia zaprezentowała wyniki finansowe za drugi kwartał 2017 roku. Spółka wypracowała w tym okresie przychody w wysokości 361 mln zł i wygenerowała 97 mln zł Skorygowanego zysku EBITDA (marża 27 proc.). czytaj więcej