Archiwalne

UKE o problemach z internetem w usłudze BSA

26.02.2007

Prezes UKE obserwując stale rosnącą liczbą skarg, otrzymywanych od konsumentów, dotychczasowych użytkowników usługi Neostrada tp, którzy zdecydowali się na skorzystanie z usług dostępu do Internetu świadczonych przez operatorów alternatywnych w oparciu o tzw. Bitstream Access, zamierza przeprowadzić kontrolę operatorów realizujących usługę.

Wprowadzona decyzją Prezesa UKE „Oferta określająca ramowe warunki dostępu do lokalnej pętli abonenckiej poprzez dostęp do węzłów sieci telekomunikacyjnej TP na potrzeby sprzedaży usług szerokopasmowej transmisji danych” (Oferta ramowa Bitstream Access – w skrócie „BSA”), jest jedną z regulacji dotyczących usług dostępu szerokopasmowego, które w Polsce zostały wprowadzone w ramach polityki rządu Rzeczypospolitej Polskiej wspierającej rozwój społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy. Należycie implementowana Oferta ma pozwolić innym operatorom wejść na rynek usług szerokopasmowych i rozpocząć świadczenie własnych usług detalicznych konkurencyjnych w stosunku do usług Telekomunikacji Polskiej S.A.

Wprowadzając do obrotu Ofertę Ramową Prezes UKE miał na uwadze konieczność realizacji następujących celów ogólnych wynikających z przepisów prawa:

a) zapewnienie rozwoju równoprawnej i efektywnej konkurencji na rynku telekomunikacyjnym;
b) zapewnienie użytkownikom końcowym maksymalnych korzyści w zakresie różnorodności, ceny i jakości usług telekomunikacyjnych;
c) wspieranie rozwoju nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej w Polsce.

Pojawienie się nowych graczy na rynku usług szerokopasmowych oraz wzrost konkurencji w tym zakresie powinien również wpływać bezpośrednio na poprawę sytuacji użytkowników końcowych, którzy zyskają możliwość wyboru innych dostawców tego typu usług. Jako pierwsi, ofertę dla klientów indywidualnych, przygotowaną w oparciu o Ofertę BSA przedstawili i rozpoczęli jej wdrażanie operatorzy: Netia i GTS Energis.

Prezes UKE z uwagą przygląda się rozwojowi sytuacji w tym zakresie i z zaniepokojeniem stwierdza, analizując napływające liczne skargi, że w trakcie implementacji BSA, mają miejsce negatywne zjawiska, w dużym stopniu mogące niweczyć podstawowy cel przyjętej regulacji, tj. zapewnienie korzyści dla użytkowników końcowych.

Nieprawidłowości te często skutkują sytuacją, w której abonent po rozwiązaniu umowy z TP nie może doczekać się rozpoczęcia świadczenia usługi przez operatora alternatywnego, ma problemy z uzyskaniem podstawowych informacji dotyczących zgłaszanych problemów i reklamacji.

Sytuacja ta zmusza Prezesa UKE do pilnego podjęcia działań przysługujących mu z mocy Prawa telekomunikacyjnego, mających na celu ochronę interesów użytkowników końcowych. W związku z powyższym, w najbliższym czasie przeprowadzone zostaną postępowania wyjaśniające lub kontrolne i w zależności od ich wyników podjęte zostaną inne działania interwencyjne w stosunku do przedsiębiorców telekomunikacyjnych zaangażowanych w realizację usług świadczonych na podstawie oferty BSA.

źródło: UKE