Usługi szerokopasmowe ważną pozycją w wydatkach konsumentów - badania Alcatel-Lucent
Jak wynika z serii przeprowadzonych niedawno badań sponsorowanych przez firmę Alcatel-Lucent, nawet w czasach kryzysu gospodarczego konsumenci niechętnie rezygnują z domowych usług szerokopasmowych i wolą ograniczać m.in. wydatki na jedzenie w restauracjach oraz podróże.
Takie wnioski płyną z globalnych badań, które miały na celu ocenić wpływ recesji na usługi telekomunikacyjne i określić rolę, jaką usługi szerokopasmowe mogą odegrać w stymulowaniu światowego wzrostu gospodarczego oraz promowaniu dobrobytu społecznego. W badaniach przeprowadzonych w ramach programu Alcatel-Lucent Market Advantage Program (MAP) we współpracy z firmami badawczymi Penn, Schoen & Berland Associates oraz Ipsos MediaCT wykorzystano analizę statystyczną, aby przez porównanie względnej wartości szerokiej gamy płatnych usług ustalić, jakie priorytety przyznają konsumenci różnym wydatkom domowym w czasach kryzysu.
Usługi szerokopasmowe wydają się niemal całkowicie odporne na recesję — 84 procent konsumentów wskazuje je jako nieodzowną usługę sieciową, a zatem najmniej prawdopodobny cel cięć w wydatkach. Badania pokazały też, że więcej konsumentów na całym świecie zamierza wykupić i (lub) zmodernizować swoje usługi szerokopasmowe, nawet gdyby miało to oznaczać zmniejszenie innych wydatków.
Najważniejszą przyczyną takich preferencji jest chęć ograniczenia kosztów i czasu dojazdu do pracy oraz poszukiwanie bardziej ekologicznych rozwiązań. W krajach rozwiniętych respondenci odnotowali również rosnącą zależność od sieci WWW jako źródła informacji, narzędzia biznesowego, sieci społecznościowej oraz miejsca rozrywki.
„Widać wyraźnie, że ludzie na całym świecie postrzegają usługi szerokopasmowe jako główny element życia społecznego i gospodarczego” — powiedział Tim Krause, dyrektor ds. marketingu w firmie Alcatel-Lucent. „Podczas gdy świat poszukuje sposobów na uporanie się z kryzysem gospodarczym oraz zmianą klimatu, nasze badania pokazują, że dostęp szerokopasmowy i gospodarka cyfrowa muszą być traktowane priorytetowo”.
Z badań wynika, że stosunek do dostępu szerokopasmowego jest w dużej mierze niezależny od regionu i statusu społecznego i materialnego, przy czym stosunek do gospodarki odróżnia konsumentów z krajów rozwiniętych i rozwijających się.
W krajach takich jak Francja na przykład konsumenci twierdzą, że kryzys finansowy miał bardziej negatywny wpływ na ich gospodarstwa domowe w porównaniu z konsumentami z innych krajów.
Dla porównania obywatele krajów rozwijających się patrzą w przyszłość z większym optymizmem niż ci z krajów rozwiniętych. Podczas gdy dwie trzecie konsumentów wskazało, że ograniczają wydatki, 85 procent respondentów z krajów rozwijających się stwierdziło, że za rok ich sytuacja ekonomiczna będzie taka sama lub lepsza, w porównaniu z 64 procentami ankietowanych z krajów rozwiniętych.
źródło: Alcatel-Lucent