Archiwalne

VECTRA bada rynek usług telekomunikacyjnych

22.01.2008

Operator kablowy VECTRA, przeprowadził – za pośrednictwem PBS DGA - badanie rynku telekomunikacyjnego i telewizyjnego.

Zgodnie z wynikami, 80% respondentów słyszało o telewizji cyfrowej, ale tylko 7% zna usługę wideo na żądanie (VOD). 19% gospodarstw zmieniło w ciągu ostatnich pięciu lat operatora telefonii stacjonarnej, zaś najpopularniejszą przepustowością łącza w przypadku internetu jest 512 kbit/s, z której korzysta 37% badanych. Rynkowa znajomość marki VECTRA sięga blisko 60%.

Głównym celem badania, przeprowadzonego w 2007 roku, był opis zachowań związanych z korzystaniem z usług telekomunikacyjnych, telewizyjnych oraz internetowych, w tym relacji pomiędzy produktem, jego użytkownikami a otoczeniem rynkowym. W ramach badania przeprowadzono 920 wywiadów w 34 miastach Polski, w których Vectra świadczy swoje usługi. W osobnym badaniu zmierzono także znajomość marki Vectra w kilkudziesięciu miastach Polski, w których usługi operatora są dostępne.

WNIOSKI Z BADAŃ

Telefon stacjonarny
Z telefonu stacjonarnego korzysta 70% badanych gospodarstw, przy czym zdecydowana większość z nich (90,4%) posiada linie analogowe. Respondenci stosunkowo rzadko korzystają z usług dodatkowych oferowanych w ramach telefonii stacjonarnej. Jednak ci, którzy już zdecydowali się na nie, najczęściej wybierali pocztę głosową (39%), a w dalszej kolejności identyfikację numeru przychodzącego (26%), biuro numerów (26%) oraz blokadę połączeń wychodzących na określone numery (25%).

Co piąty badany zmienił w ciągu ostatnich pięciu lat operatora telefonii stacjonarnej, zaś najczęściej wymienionymi powodami zmiany były zbyt wysokie ceny usług (56%) oraz pojawienie się atrakcyjnej oferty promocyjnej u innego operatora (24%).

Telewizja
Zdecydowana większość respondentów – 75,6% gospodarstw, odbiera sygnał telewizyjny za pośrednictwem telewizji kablowej. Zjawisko zmiany dostawcy telewizji jest znikome i dotyczy około 5% gospodarstw, które decydują się na ofertę jednego z dostępnych operatorów platform cyfrowych.

Badania wskazują, że 44,2% respondentów zna możliwości oferowane przez telewizję cyfrową. Najczęściej usługa ta kojarzona jest z lepszą jakością obrazu i dźwięku (53,7%) oraz różnorodnością kanałów (35,5%). Znacznie rzadziej wymieniane były funkcje dodatkowe, w tym możliwość nagrywania (15,8%) i zatrzymywania programów (8,8%) oraz Video On Demand (7%). Jednocześnie około 16% respondentów było zainteresowanych usługą HDTV i deklarowali oni gotowość poniesienia z tego tytułu dodatkowych opłat wynoszących około 30 zł miesięcznie.

Internet
Ponad połowa badanych gospodarstw domowych (51%) posiada dostęp do internetu. Najpopularniejszą przepustowością łącza jest 512 kbit/s (37,1%) i jest ona uznawana przez większość użytkowników (58%) za wystarczającą. W ciągu ostatnich 5 lat 14% gospodarstw domowych zmieniło dostawcę internetu. Wybierając dostawcę internetu w przyszłości większość badanych weźmie pod uwagę przede wszystkim cenę (84,9%) i przepustowość łącza (71,5%). Jednocześnie usługami dodatkowymi wzbudzającymi największe zainteresowanie badanych są programy antywirusowe (54%) oraz programy do kontroli rodzicielskiej (20%).

Respondenci wykazywali również duże zainteresowanie pakietami usług (49,1%), ale tylko w sytuacji, gdy są one oferowane przez dostawców, z których badani już korzystają. Znacząca część osób badanych (44%) zadeklarowała zainteresowanie pakietem czterech usług, tj. pakietu triple play wzbogaconego o usługę telefonu komórkowego.

Znajomość marki VECTRA
Zgodnie z wynikami połowa ankietowanych wymieniała VECTRĘ jako firmę świadczącą usługi telewizji kablowej. Jednak 27% badanych kojarzyło VECTRĘ z jedną usługą, z dwiema – 24%, natomiast z trzema usługami tj. telewizją, internetem i telefonią 17%. Wśród atrybutów, z którymi respondenci najczęściej kojarzyli VECTRĘ, na pierwszym miejscu znalazła się lokalność marki – 40,8% osób zwróciło na tę cechę uwagę. Respondenci postrzegają również VECTRĘ jako markę przyjazną - 22,9% oraz nowoczesną - 23%.

„Zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie kompleksowego badania związanego z rozpoznawalnością naszej marki i ze świadczonymi przez VECTRĘ usługami, gdyż zależy nam na jak najlepszym dostosowaniu oferty do oczekiwań klientów. Wyniki badań umożliwiają jeszcze lepsze określenie zakresu działań marketingowych podejmowanych zarówno lokalnie, jak i ogólnopolsko.” – mówi Urszula Chincz, Dyrektor Marketingu VECTRY.

„Szczególnie interesujące okazały się wyniki dotyczące dostępnej w VECTRZE od roku usługi telewizji cyfrowej. Okazuje się, że abonenci kojarzą telewizję cyfrową głównie z wysoką jakością obrazu i dźwięku oraz z większą liczbą programów, zaś w znacznie mniejszym stopniu znają usługi dodatkowe. Bardzo cieszy nas, że respondenci kojarzą VECTRĘ z solidnością i rzetelnością. Uzyskane wyniki pomagają identyfikować obszary, w których komunikacja marketingowa powinna być bardziej intensywna oraz te, w których jest wystarczająca. Wierzę, że już wkrótce większa część grupy identyfikującej obecnie VECTRĘ z usługami telewizji kablowej, będzie rozpoznawała naszą markę także w kontekście innych usług takich jak internet, telefonia i telewizja cyfrowa.”– dodaje Urszula Chincz.

źródło tekstu: Vectra
źródło wykresów: Vectra, PBS DGA - wielkość próby 920 wywiadów, 2007 r.

News Najlepsze produkty dla telekomunikacji - co wybrać?

W dzisiejszych czasach telekomunikacja jest niezbędna do prowadzenia właściwie każdej działalności gospodarczej. To bowiem właśnie dzięki niej możliwe jest odbywanie jakiejkolwiek komunikacji na odległość. Dlatego też każdy przedsiębiorca powinien postawić na najlepsze rozwiązania dla telekomunikacji. Sprawdźmy się więc, jakie produkty telco warto wybrać oraz dowiedzmy się, dlaczego warto to zrobić. czytaj więcej

News Dlaczego warto przejść na Internet światłowodowy? Poznaj korzyści

Nowoczesna technologia dostarcza nam wielu korzystnych rozwiązań. To, co kiedyś było usługą elitarną, dziś jest w zasięgu ręki. Świetnym przykładem jest tutaj Internet i mnożące się możliwości dostępu do niego. Jedna z popularnych opcji to światłowód. Dlaczego zyskuje coraz większą popularność i jakie są jego zalety? czytaj więcej

News Co to jest SIP Trunk? Możliwości, cechy, jak skorzystać?

SIP Trunk w połączeniu z centralą telefoniczną umożliwia stworzenie systemu telefonii służącej do obsługi firmy. Czym jest SIP Trunk? Jest łączem telefonicznym zapewniającym komunikację pomiędzy firmą (jej pracownikami) i wszystkimi pozostałymi użytkownikami telefonii w kraju i za granicą. Buduje łączność dla wszystkich działów w firmie. czytaj więcej

Case Study Jak przenieść linie telefoniczne jeśli nie ma takiej możliwości?

Autoryzowana Stacja Obsługi Pojazdów (okolice Bielska-Białej) przeniosła swoją lokalizacje do nowego miejsca. Operator, który świadczył dotychczas usługę w poprzedniej lokalizacji, nie miał możliwości przeniesienia linii telefonicznej do nowej lokalizacji. czytaj więcej

News Marcin Kubit wzmacnia Grupę 3S w Warszawie

Marcin Kubit dołączył do Grupy 3S jako dyrektor oddziału w Warszawie. Ten doświadczony menedżer (wcześniej m.in. dyrektor zarządzający SM&C, prezes Mediatel S.A., wiceprezes GTS Energis) zajmie się rozwojem struktur firmy w stolicy i relacjami z kluczowymi Klientami. czytaj więcej