Archiwalne

VECTRA bada rynek usług telekomunikacyjnych

22.01.2008

Operator kablowy VECTRA, przeprowadził – za pośrednictwem PBS DGA - badanie rynku telekomunikacyjnego i telewizyjnego.

Zgodnie z wynikami, 80% respondentów słyszało o telewizji cyfrowej, ale tylko 7% zna usługę wideo na żądanie (VOD). 19% gospodarstw zmieniło w ciągu ostatnich pięciu lat operatora telefonii stacjonarnej, zaś najpopularniejszą przepustowością łącza w przypadku internetu jest 512 kbit/s, z której korzysta 37% badanych. Rynkowa znajomość marki VECTRA sięga blisko 60%.

Głównym celem badania, przeprowadzonego w 2007 roku, był opis zachowań związanych z korzystaniem z usług telekomunikacyjnych, telewizyjnych oraz internetowych, w tym relacji pomiędzy produktem, jego użytkownikami a otoczeniem rynkowym. W ramach badania przeprowadzono 920 wywiadów w 34 miastach Polski, w których Vectra świadczy swoje usługi. W osobnym badaniu zmierzono także znajomość marki Vectra w kilkudziesięciu miastach Polski, w których usługi operatora są dostępne.

WNIOSKI Z BADAŃ

Telefon stacjonarny
Z telefonu stacjonarnego korzysta 70% badanych gospodarstw, przy czym zdecydowana większość z nich (90,4%) posiada linie analogowe. Respondenci stosunkowo rzadko korzystają z usług dodatkowych oferowanych w ramach telefonii stacjonarnej. Jednak ci, którzy już zdecydowali się na nie, najczęściej wybierali pocztę głosową (39%), a w dalszej kolejności identyfikację numeru przychodzącego (26%), biuro numerów (26%) oraz blokadę połączeń wychodzących na określone numery (25%).

Co piąty badany zmienił w ciągu ostatnich pięciu lat operatora telefonii stacjonarnej, zaś najczęściej wymienionymi powodami zmiany były zbyt wysokie ceny usług (56%) oraz pojawienie się atrakcyjnej oferty promocyjnej u innego operatora (24%).

Telewizja
Zdecydowana większość respondentów – 75,6% gospodarstw, odbiera sygnał telewizyjny za pośrednictwem telewizji kablowej. Zjawisko zmiany dostawcy telewizji jest znikome i dotyczy około 5% gospodarstw, które decydują się na ofertę jednego z dostępnych operatorów platform cyfrowych.

Badania wskazują, że 44,2% respondentów zna możliwości oferowane przez telewizję cyfrową. Najczęściej usługa ta kojarzona jest z lepszą jakością obrazu i dźwięku (53,7%) oraz różnorodnością kanałów (35,5%). Znacznie rzadziej wymieniane były funkcje dodatkowe, w tym możliwość nagrywania (15,8%) i zatrzymywania programów (8,8%) oraz Video On Demand (7%). Jednocześnie około 16% respondentów było zainteresowanych usługą HDTV i deklarowali oni gotowość poniesienia z tego tytułu dodatkowych opłat wynoszących około 30 zł miesięcznie.

Internet
Ponad połowa badanych gospodarstw domowych (51%) posiada dostęp do internetu. Najpopularniejszą przepustowością łącza jest 512 kbit/s (37,1%) i jest ona uznawana przez większość użytkowników (58%) za wystarczającą. W ciągu ostatnich 5 lat 14% gospodarstw domowych zmieniło dostawcę internetu. Wybierając dostawcę internetu w przyszłości większość badanych weźmie pod uwagę przede wszystkim cenę (84,9%) i przepustowość łącza (71,5%). Jednocześnie usługami dodatkowymi wzbudzającymi największe zainteresowanie badanych są programy antywirusowe (54%) oraz programy do kontroli rodzicielskiej (20%).

Respondenci wykazywali również duże zainteresowanie pakietami usług (49,1%), ale tylko w sytuacji, gdy są one oferowane przez dostawców, z których badani już korzystają. Znacząca część osób badanych (44%) zadeklarowała zainteresowanie pakietem czterech usług, tj. pakietu triple play wzbogaconego o usługę telefonu komórkowego.

Znajomość marki VECTRA
Zgodnie z wynikami połowa ankietowanych wymieniała VECTRĘ jako firmę świadczącą usługi telewizji kablowej. Jednak 27% badanych kojarzyło VECTRĘ z jedną usługą, z dwiema – 24%, natomiast z trzema usługami tj. telewizją, internetem i telefonią 17%. Wśród atrybutów, z którymi respondenci najczęściej kojarzyli VECTRĘ, na pierwszym miejscu znalazła się lokalność marki – 40,8% osób zwróciło na tę cechę uwagę. Respondenci postrzegają również VECTRĘ jako markę przyjazną - 22,9% oraz nowoczesną - 23%.

„Zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie kompleksowego badania związanego z rozpoznawalnością naszej marki i ze świadczonymi przez VECTRĘ usługami, gdyż zależy nam na jak najlepszym dostosowaniu oferty do oczekiwań klientów. Wyniki badań umożliwiają jeszcze lepsze określenie zakresu działań marketingowych podejmowanych zarówno lokalnie, jak i ogólnopolsko.” – mówi Urszula Chincz, Dyrektor Marketingu VECTRY.

„Szczególnie interesujące okazały się wyniki dotyczące dostępnej w VECTRZE od roku usługi telewizji cyfrowej. Okazuje się, że abonenci kojarzą telewizję cyfrową głównie z wysoką jakością obrazu i dźwięku oraz z większą liczbą programów, zaś w znacznie mniejszym stopniu znają usługi dodatkowe. Bardzo cieszy nas, że respondenci kojarzą VECTRĘ z solidnością i rzetelnością. Uzyskane wyniki pomagają identyfikować obszary, w których komunikacja marketingowa powinna być bardziej intensywna oraz te, w których jest wystarczająca. Wierzę, że już wkrótce większa część grupy identyfikującej obecnie VECTRĘ z usługami telewizji kablowej, będzie rozpoznawała naszą markę także w kontekście innych usług takich jak internet, telefonia i telewizja cyfrowa.”– dodaje Urszula Chincz.

źródło tekstu: Vectra
źródło wykresów: Vectra, PBS DGA - wielkość próby 920 wywiadów, 2007 r.

News Korzyści z posiadania wirtualnego numeru telefonu

W dobie cyfryzacji i rosnącej potrzeby mobilności, wirtualne numery telefonów zyskują na popularności. Ich wszechstronność oraz liczne korzyści sprawiają, że stają się one atrakcyjnym rozwiązaniem zarówno dla firm, jak i osób prywatnych. Wirtualny numer telefonu, który działa za pośrednictwem Internetu, umożliwia odbieranie połączeń i wiadomości SMS bez potrzeby posiadania fizycznej karty SIM. To nowoczesne rozwiązanie oferuje wiele zalet, które warto poznać. czytaj więcej

News Przegląd i prognozy rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce na lata 2023-2028

Odkryj kluczowe aspekty i przyszłość rynku telekomunikacyjnego w Polsce, analizując unikalne dane, trendy konsumenckie oraz prognozy rozwoju na najbliższe lata. czytaj więcej

News Jak działa eSIM na różnych urządzeniach?

eSIM to prawdziwa rewolucja w świecie technologii, która może odmienić sposób użytkowania urządzeń mobilnych na co dzień. Zastanawiasz się, jak korzystać z eSIM-a na swoim smartfonie, smartwatchu czy tablecie? Odkryj zalety wirtualnej karty i sprawdź, dlaczego warto przerzucić się na nią już teraz. czytaj więcej

Case Study Jak przenieść linie telefoniczne jeśli nie ma takiej możliwości?

Autoryzowana Stacja Obsługi Pojazdów (okolice Bielska-Białej) przeniosła swoją lokalizacje do nowego miejsca. Operator, który świadczył dotychczas usługę w poprzedniej lokalizacji, nie miał możliwości przeniesienia linii telefonicznej do nowej lokalizacji. czytaj więcej

News Marcin Kubit wzmacnia Grupę 3S w Warszawie

Marcin Kubit dołączył do Grupy 3S jako dyrektor oddziału w Warszawie. Ten doświadczony menedżer (wcześniej m.in. dyrektor zarządzający SM&C, prezes Mediatel S.A., wiceprezes GTS Energis) zajmie się rozwojem struktur firmy w stolicy i relacjami z kluczowymi Klientami. czytaj więcej