Archiwalne

WLR dla GTS Energis

22.11.2006

Prezes UKE zmienił treść umowy o zasadach współpracy pomiędzy Telekomunikacją Polską S.A. i GTS Energis Sp. z o.o., ustalając warunki hurtowego dostępu do sieci TPSA.

Wprowadzenie decyzją Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z 21 listopada 2006 r. usługi hurtowego dostępu do sieci (WLR - Wholesale Line Rental) dla kolejnego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, jakim jest GTS Energis powinno przyczynić się do wzrostu konkurencji na rynku telekomunikacyjnym i umożliwić skuteczniejsze konkurowanie kolejnego podmiotu z ofertą detaliczną TPSA.

Dla abonenta TPSA usługa WLR oznacza możliwość zmiany dotychczasowego operatora bez konieczności zmiany lokalizacji zakończenia linii telefonicznej. Rozwiązanie umowy z TPSA następuje w wyniku złożenia do GTS Energis zamówienia wraz z upoważnieniem do przeprowadzenia całej procedury w imieniu abonenta. Zamówienie usługi WLR powinno także zawierać zlecenie preselekcji na numer dostępu do sieci NDS (tzw. prefiks) GTS Energis, o ile wcześniej abonent nie ustanowił takiej preselekcji.

Usługa Podstawowa i Usługa Pełna

Prezes UKE zobowiązał TPSA do świadczenia na rzecz GTS Energis usług dla dostępu analogowego oraz dla dostępu cyfrowego ISDN. Usługa WLR będzie realizowana w dwóch etapach: Usługi Podstawowej - wdrożonej w ciągu 2 miesięcy oraz Usługi Pełnej – wdrożonej w ciągu 18 miesięcy. Zdaniem Prezesa UKE terminy te są wystarczające dla wprowadzenia wszystkich, niezbędnych czynności po stronie TPSA i GTS Energis pozwalających na korzystanie przez abonentów z Usługi Podstawowej i Pełnej.

Po uruchomieniu Usługi Pełnej, abonentom GTS Energis korzystającym z Usługi Podstawowej zostanie umożliwiony dostęp do zakresu Usługi Pełnej. Za przekroczenie przez TPSA terminów wskazanych w decyzji naliczane będą kary umowne na rzecz GTS Energis.

W ramach Usługi Podstawowej pakiet usług WLR obejmuje m.in.:

  • utrzymanie łącza abonenckiego w celu umożliwienia abonentom GTS Energis korzystania z usług telekomunikacyjnych,
  • udostępnienie numeru abonenckiego z posiadanego zakresu numeracji,
  • konserwację i usuwanie uszkodzeń oraz awarii w urządzeniach końcowych,
  • Biuro Numerów,
  • połączenia na numery alarmowe, 0-80x, 118xxx, AUS, do usług przywoławczych,
  • przekazywanie danych billingowych dotyczących połączeń do usług związanych z ruchem telefonicznym.

W przypadku, gdy abonent GTS Energis jest podłączony do sieci ISDN TPSA, zakres usług dostępnych w Usłudze Podstawowej rozszerzony jest o usługi: przekierowania połączeń, połączeń oczekujących, prezentacji numeru (CLIP), budzenia, pod-adresowania, kosztu połączenia, zawieszenia połączenia, przenośności terminala, prezentacji numeru abonenta dołączonego, wiadomości tekstowych.

W ramach Usługi Pełnej pakiet WLR dla abonenta GTS Energis obejmuje m.in.:

  • utrzymanie łącza telefonicznego w celu umożliwienia abonentom GTS Energis korzystania z usług telekomunikacyjnych,
  • udostępnienie numeru abonenckiego z posiadanego zakresu numeracji,
  • konserwację i usuwanie uszkodzeń oraz awarii w urządzeniach końcowych,
  • przekazywanie danych umożliwiających GTS Energis wystawienie faktury oraz billingu za zrealizowane przez abonenta GTS Energis połączenia,
  • Biuro Numerów,
  • połączenie na numery alarmowe, 0-20x (usługi dial-up), 0-30x, 0-40x, 0-70x, 0-80x, 118xxx, numery AUS i numery CPP, usługi przywoławcze,
  • przekierowanie połączeń, blokady przekierowania połączeń, połączenia oczekujące,
  • prezentację numeru (CLIP), blokady prezentacji numeru (CLIR), blokady połączeń anonimowych,
  • budzenie, automatyczne połączenie, połączenie trójstronne, blokada połączeń,
  • ograniczenie rachunku dla abonentów GTS Energis.

Do kogo reklamacje

GTS Energis jest zobowiązana do wystawiania, na podstawie danych otrzymanych od TPSA, faktur i billingów związanych z usługami świadczonymi na rzecz abonenta GTS Energis.

GTS Energis ponosi również odpowiedzialność za wszelkiego rodzaju roszczenia abonentów związane z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usług.

Reklamacje dotyczące usług telekomunikacyjnych oraz reklamacje dotyczące opłat GTS Energis rozpatruje i załatwia we własnym zakresie. W żadnym wypadku GTS Energis nie może odsyłać swoich abonentów bezpośrednio do TPSA.

Opłaty za WLR

Podstawą do rozliczeń za abonament telefoniczny pomiędzy GTS Energis i TPSA będzie cena referencyjna obliczona w wysokości 37,83 PLN dla łącza analogowego oraz 55 PLN dla łącza cyfrowego (ISDN). Od ceny referencyjnej przysługuje GTS Energis upust hurtowy w wysokości 46,99%.

Do wyznaczenia dla łącza analogowego ceny referencyjnej za abonament telefoniczny Prezes UKE wyliczył średnią z dwóch stosowanych planów taryfowych: plan TP standardowy i plan TPSA startowy. Plany te stanowią bowiem jedyne plany taryfowe TPSA oferowane w ciągu ostatniego czasu, które zawierają pełen katalog usług dodatkowych, a jednocześnie nie są ofertami wiązanymi (nie zawierają pakietów tzw. darmowych minut). Natomiast określając cenę referencyjną za łącze cyfrowe (ISDN), Prezes UKE oparł się na opłacie za abonament w planie standardowym ISDN TPSA.

Dla tak wyliczonej ceny referencyjnej Prezes UKE ustalił upust hurtowy dla GTS Energis w wysokości 46,99%. Faktycznie więc GTS Energis zapłaci na rzecz TPSA 20,05 PLN netto miesięcznego abonamentu za łącze analogowe oraz 29,16 PLN netto za łącze cyfrowe ISDN.

Miesięczne opłaty za abonament telefoniczny w ramach usługi WLR ponoszone przez GTS Energis na rzecz TPSA:

 

Cena referencyjna

Upust hurtowy

Opłata hurtowa

(netto)

Łącze analogowe

37,83 PLN

46,99%

20,05 PLN

Łącze cyfrowe ISDN

55,00 PLN

46,99%

29,16 PLN

Upust zawiera odpowiednią marżę dla GTS Energis, mierzoną jako zysk przed opodatkowaniem, odsetkami i amortyzacją (EBITDA=17,09%). Na koszty ponoszone przez GTS Energis w związku ze świadczeniem usługi WLR składają się: wydatki na marketing, pozyskanie i obsługę klienta, billing i fakturowanie oraz windykację tzw. złych długów. Ustalony upust hurtowy pozwoli więc GTS Energis na wygenerowanie zysku z usług świadczonych na bazie usługi WLR przy zaoferowaniu użytkownikom końcowym produktu po cenie konkurencyjnej w stosunku do cen oferowanych przez TPSA.

Decyzja Prezesa UKE z 21 listopada 2006 r. podlega natychmiastowemu wykonaniu.

Źródło: UKE, Autor: Jacek Strzałkowski

News Co powinien wiedzieć każdy przedsiębiorca przed założeniem firmy?

Założenie własnej firmy to przedsięwzięcie, które może przynieść wiele satysfakcji oraz zapewnić sukces zawodowy. Aby nowy biznes miał solidne podstawy, warto odpowiednio przygotować się do jego uruchomienia. Poza kwestiami formalnymi, istotne jest również zadbanie o obecność firmy w internecie oraz wybór profesjonalnych narzędzi ułatwiających codzienną pracę online. W tym artykule wyjaśnimy, jakie kroki należy podjąć, aby założyć własną działalność oraz dlaczego warto już na starcie zainwestować w takie profesjonalne rozwiązania, jak e-mail dla firmy w usłudze NQ.pl. czytaj więcej

News Wiosenny przegląd anteny - na co zwrócić uwagę po sezonie zimowym

Anteny telewizyjne mają to do siebie, że po okresie zimowym warto dokonać ich przeglądu. Dotyczy to zwłaszcza urządzeń wykorzystywanych w warunkach zewnętrznych. Jest to związane z tym, że anteny mogą ulegać uszkodzeniom lub zmianą ustawienia na skutek oddziaływania śniegu, deszczu i silnego wiatru. Z tego artykułu dowiesz się, jak powinien wyglądać podstawowy przegląd anteny po sezonie zimowym. czytaj więcej