W pierwszym półroczu 2008 r. przychody Grupy TP wzrosły o 1,1%. Poprawiają się wskaźniki finansowe i operacyjne. W oparciu o te wyniki Grupa TP podwyższa prognozy przychodów na 2008 rok i przewiduje, że będą one na poziomie ubiegłorocznych przychodów, a nie o 1% niższe, jak zakładano wcześniej.
Pomimo silnej konkurencji, Grupa TP utrzymała wiodącą pozycję we wszystkich segmentach: telefonii stacjonarnej, telefonii komórkowej i usług szerokopasmowego dostępu do internetu.
- Wyniki pierwszego półrocza pokazują, że Grupa TP jest w stanie osiągnąć cele strategiczne, które przedstawiła dokładnie rok temu. W szczególności, realizacja planów obniżania kosztów i programów optymalizacji majątku przebiega zgodnie z założeniami. Jest to jeden z czynników umożliwiających podwyższenie celu rocznego w zakresie przychodów oraz potwierdzenie celu rocznego w zakresie rentowności. Wobec poważniejszych niż kiedykolwiek wyzwań musimy się w dalszym ciągu koncentrować na jakości usług, trosce o klientów i pełnej integracji systemów informatycznych. Jesteśmy zdecydowani wykorzystać sprawdzoną i silną markę Orange, nasz kluczowy wyróżnik względem konkurencji, dla utrzymania wiodącej pozycji na rynku - powiedział Maciej Witucki, Prezes Zarządu TP odnosząc się do wyników Grupy TP w pierwszym półroczu 2008 roku.
Kluczowe dane makroekonomiczne
Według szacunków Grupy TP, na rynku usług telekomunikacyjnych nastąpiło istotne ożywienie. W warunkach stopniowej stabilizacji otoczenia operacyjnego i regulacyjnego [1], w pierwszym półroczu 2008 roku wzrost rynku (wg wartości sprzedaży) osiągnął 6,0%, podczas gdy w pierwszym półroczu 2007 roku wyniósł jedynie 0,2%. W porównaniu z pierwszym kwartałem, tempo wzrostu w drugim kwartale spadło, ale było nadal znacznie wyższe niż w pierwszym półroczu ubiegłego roku.
Kluczowe dane finansowe
- Potwierdził się pozytywny kierunek zmian. Przychody Grupy TP w pierwszym półroczu 2008 roku wyniosły 9,05 mld zł, co oznacza wzrost o 1,1% w porównaniu z pierwszym półroczem 2007 (w którym przychody spadły o 2,8%). Do odwrócenia tendencji po stronie przychodów przyczynił się dwucyfrowy wzrost w segmentach telefonii komórkowej i stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do internetu.
- Marża Operacyjna Brutto (GOM) wyniosła 43,6% przychodów, co stanowi wynik bliski górnej granicy celu rocznego (42-44% przychodów). Wzrost GOM odzwierciedla pozytywną tendencję po stronie przychodów oraz wpływ stałej kontroli kosztów.
- Zysk netto wzrósł aż o 36,1% (w porównaniu ze spadkiem rok do roku o 3% w pierwszym półroczu 2007 roku). Do wzrostu zysku netto przyczynił się w szczególności zysk ze zbycia akcji wydającej książki telefoniczne spółki Ditel (transakcję sfinalizowano w czerwcu). W wyniku zrealizowanego w 2007 roku programu skupu akcji, zysk na jedną akcję zwiększył się o 40,3% (rok do roku).
- W pierwszym półroczu 2008 roku, nakłady inwestycyjne osiągnęły poziom 13,5% przychodów i były o 14,3% niższe niż w analogicznym okresie 2007 roku. Zgodnie z założeniami średniookresowej strategii Grupy TP, inwestycje dotyczyły w dalszym ciągu przede wszystkim następujących obszarów:
- dalsza rozbudowa sieci komórkowej 3G i sieci przesyłu danych HSDPA/HSUPA,
- zwiększenie przepustowości sieci szkieletowej i poprawa jakości usług głosowych telefonii komórkowej,
- zwiększenie potencjału usług szerokopasmowego dostępu do internetu do ponad 3 milionów portów ADSL,
- rozbudowa platformy wykorzystywanej do świadczenia usługi wideo na życzenie w celu obsługi poszerzonego katalogu filmów,
- spełnienie wymogów regulacyjnych dotyczących usług hurtowej odsprzedaży abonamentu (WLR) i hurtowej sprzedaży szerokopasmowej transmisji danych (BSA),
- integracja systemów komputerowych i infrastruktury w ramach Grupy.
- Przywrócenie w drugim kwartale wysokich wolnych przepływów pieniężnych netto. Wolne przepływy środków pieniężnych netto po opodatkowaniu wyniosły w drugim kwartale 1.202 mln zł, co stanowiło 26,7% przychodów (tj. były wyższe od celu określonego w strategii średniookresowej, który wynosi 18-20% przychodów).
Kluczowe dane biznesowe
W pierwszym półroczu 2008 roku, Grupa TP osiągnęła dobre wyniki: wzrost przychodów z usług telefonii komórkowej o 10,5%[2] oraz usług szerokopasmowego dostępu do internetu o 16,4%[3] (oba te segmenty generalnie nie podlegają regulacji) po raz kolejny w pełni zrównoważył spadek przychodów z usług głosowych telefonii stacjonarnej (o 11,1%).
W drugim kwartale 2008 roku, dokładnie w rok po ogłoszeniu nowej strategii średniookresowej, TP uczyniła znaczny postęp w kierunku jej realizacji, zarówno w aspekcie „Enhance Core" jak i „Go for More":
- W aspekcie „Enhance Core" (usprawnienie działalności podstawowej):
- wprowadzenie kilku nowych usług dodanych dla abonentów usług głosowych w celu ograniczenia spadku liczby łączy,
- obniżenie cen połączeń z sieci stacjonarnej do sieci komórkowych o około 10% po wprowadzeniu obniżki stawek MTR,
- wprowadzenie nowych pakietów promocyjnych stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do internetu, obejmujących oprogramowanie i różne akcesoria,
- konsolidacja licznych taryf komórkowych w segmencie post-paid w ramach dwóch podstawowych ofert, które łączą przejrzystość dla klienta z warunkami lepszymi od wszystkich innych ofert w danej kategorii,
- osiągnięcie przez Orange Freedom udziału w rynku BSA na poziomie 17% (i jednej trzeciej aktywacji netto w drugim kwartale).
- W aspekcie „Go for More" (rozszerzanie działalności):
- zwiększanie zasięgu usługi CDMA, która do końca bieżącego roku ma być dostępna dla 50% ludności kraju,
- zakończenie procesu sprzedaży spółki DITEL (wydającej książki telefoniczne), co przyniosło Grupie TP wpływy w wysokości 65 mln zł,
- rozpoczęcie negocjacji na zasadach wyłączności i podpisanie umowy przedwstępnej w sprawie sprzedaży nieruchomości w Warszawie.
Telefonia stacjonarna
- Wpływ procesu wypierania telefonii stacjonarnej przez telefonię komórkową i decyzji regulacyjnych na wyniki
- Utrzymanie wiodącej pozycji w segmencie usług szerokopasmowego dostępu do internetu (blisko 50% udziału w rynku pod względem wartości sprzedaży)
- Dwucyfrowy wzrost przychodów: o 15,3% rok do roku
- Utrzymanie ARPU dzięki innowacyjnym usługom dodanym
- Marża GOM na poziomie 43,8% przy oszczędnościach po stronie kosztów wynagrodzeń pracowniczych i wydatków pozakomercyjnych
Telefonia komórkowa
- Dwucyfrowy wzrost przychodów (o 10,7%) pomimo wolniejszego wzrostu przychodów z usług hurtowych (wskutek obniżki stawek MTR)
- Utrzymanie wiodącej pozycji przez Orange przy stabilnym udziale w rynku (pod względem wartości) na poziomie 34%
- Wzrost przychodów z usług detalicznych ponownie na poziomie dwucyfrowym (o 11,6%)
- Oferta Orange w zakresie stacjonarnych usług szerokopasmowego dostępu do internetu podbija rynek BSA: 17% udziału w rynku po 8 miesiącach
- Wzrost GOM o 11,8% pomimo wyższych kosztów połączeń międzyoperatorskich
- Wolniejszy wzrost wydatków komercyjnych - spadek średniego kosztu pozyskania abonenta w drugim kwartale o 14% (rok do roku)
Nowe strategiczne inicjatywy
- rozszerzenie marki Orange na produkty i usługi telewizyjne, a także przeniesienie wartości i kultury Orange do zespołów TP,
- rychłe uruchomienie własnego kanału telewizyjnego Grupy TP: Orange Sport TV - stanowiącego kluczowy element w procesie rozwoju oferty kontentowej Grupy - który będzie transmitować mecze ekstraklasy piłkarskiej;
- umożliwienie odbioru oferty telewizyjnej Grupy TP poprzez transmisję satelitarną (w oparciu o umowę z Cyfrą+ z 2007 roku);
- wzbogacenie oferty szerokopasmowej o:
- Babybox - uproszczony modem typu „dual-play" z rodziny Livebox,
- bezprzewodowy dostęp szerokopasmowy, dzięki któremu do końca przyszłego roku wszystkie gospodarstwa domowe w Polsce uzyskają dostęp do usług Grupy TP;
- poszerzenie oferty produktów Orange o stacjonarne usługi głosowe oferowane na podstawie umowy WLR (w związku z sukcesem usługi Orange Freedom),
- stały rozwój innowacyjnych ofert - wdrożenie usług z dziedziny e-zdrowia na poziomie operacyjnym,
- finalizacja sprzedaży wybranych nieruchomości w Warszawie i rozpoczęcie następnego etapu programu optymalizacji nieruchomości - budowy miasteczka TP.
Podwyższenie celu na 2008 rok w zakresie przychodów oraz potwierdzenie celu w zakresie rentowności
| Pierwotny | Skorygowany |
Przychody (zmiana rok do roku) | ok. -1.0% | ok. 0% |
Marża GOM jako % przychodów | 42-44% | bez zmian |
Nakłady inwestycyjne jako % sprzedaży | 14-16% | bez zmian |
Na podstawie wyników pierwszego półrocza, Grupa TP podwyższyła cel w zakresie przychodów na 2008 rok: z zakładanego spadku o około 1% na utrzymanie przychodów na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Zmiana ta wynika z następujących założeń roboczych:
- dobre wyniki pierwszego półrocza wynikały głównie z bardzo dobrych wyników pierwszego kwartału (rok do roku) ze stabilizacją przychodów w drugim kwartale,
- w drugim półroczu, Grupa TP zacznie w pełni odczuwać skutki ostatniej obniżki stawek MTR i wynikającego z nich spadku cen połączeń z sieci stacjonarnej do sieci komórkowych,
- ponadto, Grupa podtrzymuje prognozę wzrostu rynku jako całości o 2-4% w 2008 roku, co oznacza spadek dynamiki w drugim półroczu (po wzroście na poziomie 6% w pierwszym półroczu).
Roland Dubois, Członek Zarządu TP ds. Finansów, stwierdził: „Warunki, w jakich przychodzi nam działać, skłaniają do zachowania ostrożności. W takich okolicznościach stabilna struktura finansowa może się okazać najistotniejszym elementem wyróżniającym spółkę spośród innych graczy na rynku. Tak jest w przypadku Grupy TP, która wypracowuje wysokie wolne przepływy pieniężne oraz zysk z kapitału sięgający już 16%. Zamierzamy udowodnić, że potrafimy udźwignąć wzrost kosztów operacyjnych w krótkim okresie, wynikający między innymi z kosztów wynajmu pomieszczeń centrali spółki po ich sprzedaży czy kosztów wprowadzenia usługi Orange TV, kontynuując jednocześnie inwestycje stymulujące wzrost w perspektywie średniookresowej.
[1] Hurtowa odsprzedaż abonamentu (WLR) i hurtowa odsprzedaż dostępów szerokopasmowych (BSA) zostały wprowadzone na początku 2007 roku, zmiana stawek w ofercie ramowej - od września 2006 roku, a obniżki stawek MTR - w październiku 2006 roku, maju 2007 roku i maju 2008 roku.
[2] Bez przychodów PTK Centertel z usługi Orange Freedom (stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do internetu), oferowanej na podstawie umowy BSA.
[3] Łącznie z przychodami PTK Centertel z usługi Orange Freedom (stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do internetu), oferowanej na podstawie umowy BSA.
źródło: TPSA