Archiwalne

Wyniki Grupy TP za I półrocze 2008

30.07.2008

W pierwszym półroczu 2008 r. przychody Grupy TP wzrosły o 1,1%. Poprawiają się  wskaźniki finansowe i operacyjne. W oparciu o te wyniki Grupa TP podwyższa prognozy przychodów na 2008 rok i przewiduje, że będą one na poziomie ubiegłorocznych przychodów, a nie o 1% niższe, jak zakładano wcześniej.

Pomimo silnej konkurencji, Grupa TP utrzymała wiodącą pozycję we wszystkich segmentach: telefonii stacjonarnej, telefonii komórkowej i usług szerokopasmowego dostępu do internetu.

- Wyniki pierwszego półrocza pokazują, że Grupa TP jest w stanie osiągnąć cele strategiczne, które przedstawiła dokładnie rok temu. W szczególności, realizacja planów obniżania kosztów i programów optymalizacji majątku przebiega zgodnie z założeniami. Jest to jeden z czynników umożliwiających podwyższenie celu rocznego w zakresie przychodów oraz potwierdzenie celu rocznego w zakresie rentowności. Wobec poważniejszych niż kiedykolwiek wyzwań musimy się w dalszym ciągu koncentrować na jakości usług, trosce o klientów i pełnej integracji systemów informatycznych. Jesteśmy zdecydowani wykorzystać sprawdzoną i silną markę Orange, nasz kluczowy wyróżnik względem konkurencji, dla utrzymania wiodącej pozycji na rynku -  powiedział Maciej Witucki, Prezes Zarządu TP odnosząc się do wyników Grupy TP w pierwszym półroczu 2008 roku.  

Kluczowe dane makroekonomiczne

Według szacunków Grupy TP, na rynku usług telekomunikacyjnych nastąpiło istotne ożywienie. W warunkach stopniowej stabilizacji otoczenia operacyjnego i regulacyjnego [1], w pierwszym półroczu 2008 roku wzrost rynku (wg wartości sprzedaży) osiągnął 6,0%, podczas gdy w pierwszym półroczu 2007 roku wyniósł jedynie 0,2%. W porównaniu z pierwszym kwartałem, tempo wzrostu w drugim kwartale spadło, ale było nadal znacznie wyższe niż w pierwszym półroczu ubiegłego roku.

Kluczowe dane finansowe 

  • Potwierdził się pozytywny kierunek zmian. Przychody Grupy TP w pierwszym półroczu 2008 roku wyniosły 9,05 mld zł, co oznacza wzrost o 1,1% w porównaniu z pierwszym półroczem 2007 (w którym przychody spadły o 2,8%). Do odwrócenia tendencji po stronie przychodów przyczynił się dwucyfrowy wzrost w segmentach telefonii komórkowej i stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do internetu.
  • Marża Operacyjna Brutto (GOM) wyniosła 43,6% przychodów, co stanowi wynik bliski górnej granicy celu rocznego (42-44% przychodów). Wzrost GOM odzwierciedla pozytywną tendencję po stronie przychodów oraz wpływ stałej kontroli kosztów. 
  • Zysk netto wzrósł aż o 36,1% (w porównaniu ze spadkiem rok do roku o 3% w pierwszym półroczu 2007 roku). Do wzrostu zysku netto przyczynił się w szczególności zysk ze zbycia akcji wydającej książki telefoniczne spółki Ditel (transakcję sfinalizowano w czerwcu). W wyniku zrealizowanego w 2007 roku programu skupu akcji, zysk na jedną akcję zwiększył się o 40,3% (rok do roku). 
  • W pierwszym półroczu 2008 roku, nakłady inwestycyjne osiągnęły poziom 13,5% przychodów i były o 14,3% niższe niż w analogicznym okresie 2007 roku. Zgodnie z założeniami średniookresowej strategii Grupy TP, inwestycje dotyczyły w dalszym ciągu przede wszystkim następujących obszarów: 
  • dalsza rozbudowa sieci komórkowej 3G i sieci przesyłu danych HSDPA/HSUPA, 
  • zwiększenie przepustowości sieci szkieletowej i poprawa jakości usług głosowych telefonii komórkowej, 
  • zwiększenie potencjału usług szerokopasmowego dostępu do internetu do ponad 3 milionów portów ADSL, 
  • rozbudowa platformy wykorzystywanej do świadczenia usługi wideo na życzenie w celu obsługi poszerzonego katalogu filmów,
  • spełnienie wymogów regulacyjnych dotyczących usług hurtowej odsprzedaży abonamentu (WLR) i hurtowej sprzedaży szerokopasmowej transmisji danych (BSA),
  • integracja systemów komputerowych i infrastruktury w ramach Grupy.
  • Przywrócenie w drugim kwartale wysokich wolnych przepływów pieniężnych netto. Wolne przepływy środków pieniężnych netto po opodatkowaniu wyniosły w drugim kwartale 1.202 mln zł, co stanowiło 26,7% przychodów (tj. były wyższe od celu określonego w strategii średniookresowej, który wynosi 18-20% przychodów). 

Kluczowe dane biznesowe

W pierwszym półroczu 2008 roku, Grupa TP osiągnęła dobre wyniki: wzrost przychodów z usług telefonii komórkowej o 10,5%[2] oraz usług szerokopasmowego dostępu do internetu o 16,4%[3] (oba te segmenty generalnie nie podlegają regulacji) po raz kolejny w pełni zrównoważył spadek przychodów z usług głosowych telefonii stacjonarnej (o 11,1%). 

W drugim kwartale 2008 roku, dokładnie w rok po ogłoszeniu nowej strategii średniookresowej, TP uczyniła znaczny postęp w kierunku jej realizacji, zarówno w aspekcie „Enhance Core" jak i „Go for More": 

  • W aspekcie „Enhance Core" (usprawnienie działalności podstawowej):
    • wprowadzenie kilku nowych usług dodanych dla abonentów usług głosowych w celu ograniczenia spadku liczby łączy,
    • obniżenie cen połączeń z sieci stacjonarnej do sieci komórkowych o około 10% po wprowadzeniu obniżki stawek MTR,
    • wprowadzenie nowych pakietów promocyjnych stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do internetu, obejmujących oprogramowanie i różne akcesoria,
    • konsolidacja licznych taryf komórkowych w segmencie post-paid w ramach dwóch podstawowych ofert, które łączą przejrzystość dla klienta z warunkami lepszymi od wszystkich innych ofert w danej kategorii,
    • osiągnięcie przez Orange Freedom udziału w rynku BSA na poziomie 17% (i jednej trzeciej aktywacji netto w drugim kwartale).
  • W aspekcie „Go for More" (rozszerzanie działalności):
    • zwiększanie zasięgu usługi CDMA, która do końca bieżącego roku ma być dostępna dla 50% ludności kraju,
    • zakończenie procesu sprzedaży spółki DITEL (wydającej książki telefoniczne), co przyniosło Grupie TP wpływy w wysokości 65 mln zł,
    • rozpoczęcie negocjacji na zasadach wyłączności i podpisanie umowy przedwstępnej w sprawie sprzedaży nieruchomości w Warszawie.

Telefonia stacjonarna

  • Wpływ procesu wypierania telefonii stacjonarnej przez telefonię komórkową i decyzji regulacyjnych na wyniki 
  • Utrzymanie wiodącej pozycji w segmencie usług szerokopasmowego dostępu do internetu (blisko 50% udziału w rynku pod względem wartości sprzedaży) 
  • Dwucyfrowy wzrost przychodów: o 15,3% rok do roku 
  • Utrzymanie ARPU dzięki innowacyjnym usługom dodanym 
  • Marża GOM na poziomie 43,8% przy oszczędnościach po stronie kosztów wynagrodzeń pracowniczych i wydatków pozakomercyjnych

Telefonia komórkowa

  • Dwucyfrowy wzrost przychodów (o 10,7%) pomimo wolniejszego wzrostu przychodów z usług hurtowych (wskutek obniżki stawek MTR) 
  • Utrzymanie wiodącej pozycji przez Orange przy stabilnym udziale w rynku (pod względem wartości) na poziomie 34%
  • Wzrost przychodów z usług detalicznych ponownie na poziomie dwucyfrowym (o 11,6%)
  • Oferta Orange w zakresie stacjonarnych usług szerokopasmowego dostępu do internetu podbija rynek BSA: 17% udziału w rynku po 8 miesiącach
  • Wzrost GOM o 11,8% pomimo wyższych kosztów połączeń międzyoperatorskich
  • Wolniejszy wzrost wydatków komercyjnych - spadek średniego kosztu pozyskania abonenta w drugim kwartale o 14% (rok do roku)

Nowe strategiczne inicjatywy

  • rozszerzenie marki Orange na produkty i usługi telewizyjne, a także przeniesienie wartości i kultury Orange do zespołów TP, 
  • rychłe uruchomienie własnego kanału telewizyjnego Grupy TP: Orange Sport TV - stanowiącego kluczowy element w procesie rozwoju oferty kontentowej Grupy - który będzie transmitować mecze ekstraklasy piłkarskiej;
  • umożliwienie odbioru oferty telewizyjnej Grupy TP poprzez transmisję satelitarną (w oparciu o umowę z Cyfrą+ z 2007 roku);
  • wzbogacenie oferty szerokopasmowej o:
    • Babybox - uproszczony modem typu „dual-play" z rodziny Livebox,
    • bezprzewodowy dostęp szerokopasmowy, dzięki któremu do końca przyszłego roku wszystkie gospodarstwa domowe w Polsce uzyskają dostęp do usług Grupy TP;
  • poszerzenie oferty produktów Orange o stacjonarne usługi głosowe oferowane na podstawie umowy WLR (w związku z sukcesem usługi Orange Freedom),
  • stały rozwój innowacyjnych ofert - wdrożenie usług z dziedziny e-zdrowia na poziomie operacyjnym,
  • finalizacja sprzedaży wybranych nieruchomości w Warszawie i rozpoczęcie następnego etapu programu optymalizacji nieruchomości - budowy miasteczka TP.

Podwyższenie celu na 2008 rok w zakresie przychodów oraz potwierdzenie celu w zakresie rentowności 

 

Pierwotny
cel całoroczny 

Skorygowany
cel całoroczny

Przychody (zmiana rok do roku)

ok. -1.0%

ok. 0%

Marża GOM jako % przychodów

42-44%

bez zmian

Nakłady inwestycyjne jako % sprzedaży 

14-16%

bez zmian

Na podstawie wyników pierwszego półrocza, Grupa TP podwyższyła cel w zakresie przychodów na 2008 rok: z zakładanego spadku o około 1% na utrzymanie przychodów na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Zmiana ta wynika z następujących założeń roboczych: 

  • dobre wyniki pierwszego półrocza wynikały głównie z bardzo dobrych wyników pierwszego kwartału (rok do roku) ze stabilizacją przychodów w drugim kwartale,
  • w drugim półroczu, Grupa TP zacznie w pełni odczuwać skutki ostatniej obniżki stawek MTR i wynikającego z nich spadku cen połączeń z sieci stacjonarnej do sieci komórkowych,
  • ponadto, Grupa podtrzymuje prognozę wzrostu rynku jako całości o 2-4% w 2008 roku, co oznacza spadek dynamiki w drugim półroczu (po wzroście na poziomie 6% w pierwszym półroczu).

Roland Dubois, Członek Zarządu TP ds. Finansów, stwierdził: „Warunki, w jakich przychodzi nam działać, skłaniają do zachowania ostrożności. W takich okolicznościach stabilna struktura finansowa może się okazać najistotniejszym elementem wyróżniającym spółkę spośród innych graczy na rynku. Tak jest w przypadku Grupy TP, która wypracowuje wysokie wolne przepływy pieniężne oraz zysk z kapitału sięgający już 16%. Zamierzamy udowodnić, że potrafimy udźwignąć wzrost kosztów operacyjnych w krótkim okresie, wynikający między innymi z kosztów wynajmu pomieszczeń centrali spółki po ich sprzedaży czy kosztów wprowadzenia usługi Orange TV, kontynuując jednocześnie inwestycje stymulujące wzrost w perspektywie średniookresowej. 


[1] Hurtowa odsprzedaż abonamentu (WLR) i hurtowa odsprzedaż dostępów szerokopasmowych (BSA) zostały wprowadzone na początku 2007 roku, zmiana stawek w ofercie ramowej - od września 2006 roku, a obniżki stawek MTR - w październiku 2006 roku, maju 2007 roku i maju 2008 roku.

[2] Bez przychodów PTK Centertel z usługi Orange Freedom (stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do internetu), oferowanej na podstawie umowy BSA.

[3] Łącznie z przychodami PTK Centertel z usługi Orange Freedom (stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do internetu), oferowanej na podstawie umowy BSA.

źródło: TPSA

News Polacy będą masowo podsłuchiwani na Messengerze i Whatsupie? Przyglądamy się kontrowersyjnym planom rządu ws. prywatności

Nowe plany rządu dotyczące inwigilacji komunikatorów internetowych wywołują gorącą debatę. Zyskanie dostępu do metadanych użytkowników zapewni służbom lepsze narzędzia do walki z przestępczością, ale czy warto narażać prywatność milionów obywateli? Zapoznaj się z argumentami obu stron i dowiedz, jak chronić anonimowość online. czytaj więcej

News Gdzie kupić używanego iPhone'a w dobrym stanie?

Zakup używanego iPhone'a może być dla wielu osób doskonałą opcją. Dzięki temu możemy zaoszczędzić sporo pieniędzy, jednocześnie ciesząc się zaawansowanym urządzeniem. Jednak istotne jest, aby kupić go w odpowiednim miejscu, by uniknąć problemów. W poniższym artykule omówimy, gdzie w Polsce można nabyć używanego iPhone'a w dobrym stanie. czytaj więcej

Wiadomości firmowe Przenieś numer komórkowy do telefonii VoIP TeleCube

Telefonia TeleCube wdrożyła możliwość przenoszenie do niej polskich, firmowych numerów komórkowych. Po przeniesieniu, używając danego numeru można realizować rozmowy telefoniczne oraz wysyłać i odbierać wiadomości SMS już w ramach telefonii internetowej. czytaj więcej

TP-Link 5-portowe ładowarki USB od TP-Link - UP540 oraz UP525

Rozwój technologii sprawia, że posiadamy coraz więcej urządzeń elektronicznych: smartfony, tablety, czytniki ebooków, odtwarzacze muzyki, rejestratory jazdy, nawigacje, zegarki sportowe i wiele innych. czytaj więcej