Wyniki najnowszego badania na temat postaw Polaków wobec sztucznej inteligencji, zaprezentowane na kongresie Huawei Rozmowy o Przyszłości
Sztuczna inteligencja – świadomość
Badanie przeprowadzone przez InFuture Institute na zlecenie Huawei pokazuje, że znajomość pojęcia sztucznej inteligencji wśród konsumentów w ciągu ostatnich 2 lat wzrosła – z 31% w 2016 roku do 38% w roku 2018. Wzrost widać zwłaszcza w grupie osób, które określiły siebie jako zainteresowane nowymi technologiami. W ślad za tą deklaracją idzie jednak stosunkowo niewielka świadomość zastosowań AI w określonych produktach, usługach czy rozwiązaniach internetowych. Wykorzystanie AI najczęściej kojarzone jest z inteligentnymi samochodami (51%), głosową komunikacją ze smartfonem, podawaniem komend (41%), rozpoznawaniem fotografowanych obiektów przez smartfony (32%) oraz rozpoznawaniem obrazów (26%).
Co ciekawe, badanie pokazało, że choć rozwiązania oparte na AI są coraz bardziej znane, nie jest to równoznaczne ze wzrostem świadomość istnienia samej AI w tych rozwiązaniach. Nawet tak powszechne narzędzia jak wyszukiwarka Google czy algorytmy programów antyspamowych są kojarzone z AI w mniejszym stopniu niż przed dwoma laty – spadek przekracza 10 punktów procentowych.
Stosunek do AI – za czy przeciw?
W ankiecie zbadano stosunek Polaków do sztucznej inteligencji, wyróżniając konsumentów oraz firmy. Przedstawiciele obydwu grup częściej wskazywali na pozytywne skutki działania AI niż na ewentualne negatywne konsekwencje wynikające z jej zastosowania. 43% konsumentów zadeklarowało, że ich zdaniem sztuczna inteligencja ułatwi ludziom życie, pełniąc rolę swego rodzaju osobistego asystenta (wyręczając nas np. w opowiadaniu na e-maile, wyszukiwaniu informacji czy dokonywaniu rezerwacji). Prawie 1/3 wskazała, że AI zaoszczędzi nam czas oraz uwolni od wielu codziennych obowiązków. Co ciekawe, badanie pokazało, że na ten moment jako konsumenci praktycznie nie dostrzegamy możliwości, jakie sztuczna inteligencja może dać nam w kontekście zawodowym, na rynku pracy. Inaczej sytuacja kształtuje się wśród przedstawicieli firm – według nich AI przyczyni się przede wszystkim do powstania zupełnie nowych zawodów (37%). W drugiej kolejności zdejmie z nas obowiązek wykonywania wielu zadań.
Ewentualne negatywne konsekwencje wynikające z wdrożenia rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji wskazywane były przez zdecydowanie mniejsza grupę badanych. Jedynie co dziesiąty konsument oraz co piąty przedstawiciel firmy zadeklarowali, że AI wymknie się ludziom spod kontroli lub zabierze im pracę. Co warto podkreślić, na przestrzeni ostatnich dwóch lat wśród konsumentów widać zmniejszenie obaw związanych ze sztuczną inteligencją – mniej z nas boi się odebrania pracy (22% w 2016 wobec 9% w 2018) oraz tego, że sztuczna inteligencja wymknie się nam spod kontroli (18% w 2016 wobec 7% w 2018).
AI w biznesie – korzyści, zagrożenia, wyzwania
Sztuczna inteligencja może przynieść wiele korzyści również dla biznesu. Nie dziwi więc widoczne w wynikach ankiety duże zainteresowanie możliwościami AI wśród firm. Spośród badanych przedsiębiorstw 1/3 ma za sobą wdrożenia rozwiązań z tego zakresu, a aż 85% z nich przekonanych jest o pozytywnym wpływie na prowadzone działania. Najczęściej stosowane rozwiązania to roboty i automatyzacja produkcji, boty i chatboty obsługujące klientów, algorytmy danych pozwalające na uczenie się zachowań klientów oraz rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo firmy. Wyniki badania jasno pokazują, że przedstawiciele firm zdecydowanie częściej dostrzegają korzyści niż zagrożenia, jakie może przynieść im sztuczna inteligencja (67% wobec 23%). Co więcej, w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 250 osób, o pozytywnym wpływie AI na prowadzone aktywności przekonanych jest aż 3 na 4 pytanych. W małych i średnich firmach wyniki kształtują się na poziomie 60%.
Czego przedstawiciele biznesu oczekują od wdrożenia rozwiązań bazujących na AI? Przede wszystkim oszczędności (53%), usprawnienia procesu zarządzania (43%), ułatwienia procesu produkcji (34%) oraz usprawnienia księgowości (24%). Wśród możliwych zagrożeń przedstawiciele biznesu wskazują brak gotowości technologicznej do wdrożenia rozwiązań opartych na AI (44%), słabszej jakości obsługi klienta (37%) oraz utraty przewagi konkurencyjnej (31%).
Według przedstawicieli firm najszybciej zdominowane przez sztuczną inteligencję zostaną takie branże jak IT (37%), bankowość, sektor finansowy i ubezpieczeniowy (33%) oraz telekomunikacja (25%). Jako najmniej popularne sektory ankietowani wskazali budownictwo (1%) oraz edukację (5%).
Konsekwencje dla rynku pracy
Według ankietowanych przedstawicieli firm, zastosowanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, będzie się nieuchronnie wiązało z automatyzacją pracy. W ciągu najbliższego roku co piąta badana firma planuje wprowadzenie takich rozwiązań, a co trzecie przedsiębiorstwo chce zainwestować do 10% swoich przychodów w rozwiązania bazujące na AI. Najczęściej wskazywanym scenariuszem zmian na rynku pracy, wywołanym przez wprowadzenie AI, jest wspomaganie człowieka w zadaniach trudnych, monotonnych czy niebezpiecznych (41%). Przedstawiciele firm przewidują także, że AI będzie pomagać ludziom w pracy i będzie dla nich równorzędnym partnerem (22%). Zgodnie z odpowiedziami ankietowanych, AI najszybciej wyprze z rynku pracy telemarketerów (48%), pracowników usług takich jak recepcjonistki czy sekretarki (40%) oraz pracowników biurowych i administracji (27%), a nie dotknie w najbliższym czasie zawodów wymagających kreatywności i wysokich kompetencji społecznych, takich jak psychologowie (1%), artyści (1%) oraz nauczyciele (2%). Powyższe zdaniem badanych mają nadal pozostać domeną człowieka.
--------------
Kongres Huawei Rozmowy o Przyszłości to pierwsza z corocznych konferencji, które będą zachęcać do merytorycznej debaty nad wyzwaniami świata nowych technologii. Tegoroczną edycję poświęcono przyszłości sztucznej inteligencji i zmianom, jakie niesie ona konsumentom i przedsiębiorcom. Podczas otwarcia zaprezentowano najnowsze wyniki badania na temat postaw Polaków wobec AI, przeprowadzonego przez InFuture Institute na zlecenie Huawei. Kolejne panele dedykowano szeroko pojętej digitalizacji, rosnącej konsumpcji mediów na urządzeniach mobilnych i tzw. Internecie rzeczy, któremu prognozowany jest gwałtowny rozwój w momencie wprowadzenia sieci 5G. Przygotowano również panel poświęcony znaczeniu AI i nowych technologii w komunikacji marketingowej – wykorzystaniu robotów, algorytmów i uczenia maszynowego w budowaniu marek oraz przywiązaniu ludzi do smartfonów, z komentarzem socjologów na temat pozytywnych i negatywnych skutków tego zjawiska, w oparciu o badanie Ipsos dla Huawei obejmujące ponad 20 krajów regionu.
Huawei HUAWEI oraz hiszpańskie instytucje rządowe promują cyberbezpieczeństwo dla środowiska Internetu rzeczy podczas targów MWC 2017
Podczas tegorocznych targów Mobile World Congress firma HUAWEI, Hiszpański Narodowy Instytut ds. Bezpieczeństwa Cybernetycznego oraz organizacja Red.es opublikowały wspólny raport pod tytułem „Budowy zaufanego i zorganizowanego świata IoT”. czytaj więcejHuawei Huawei wprowadza pierwsze na świecie rozwiązanie sieci rdzeniowej 5G SOC 2.0 do użytku komercyjnego
Podczas trwających już targów Mobile World Congress w Barcelonie, Huawei wprowadził na rynek pierwsze na świecie rozwiązanie sieci rdzeniowej 5G do użytku komercyjnego pod nazwą Service-Oriented Core 2.0 (SOC 2.0). Wersja SOC 2.0 pokaże, w jaki sposób wykorzystać właściwości 5G, bowiem rozwiązanie to nie tylko gwarantuje łączność z siecią dla różnych branż, ale umożliwia także korzystanie z usług na żądanie. czytaj więcejHuawei Nowy HUAWEI WATCH 2 zaprezentowany na Mobile World Congress
Huawei Consumer Business Group zaprezentował zegarekHUAWEI WATCH 2. Urządzenie łączy w sobie możliwości smartfona z inteligentnymi aplikacjami smartwacha. Huawei Watch 2 na zewnątrz wygląda jak elegancki zegarek, a w środku oferuje zaawansowane funkcje sportowe. Nowe rozwiązania zwiększają motywację do trenowana i umożliwiają rejestrowanie bieżących postępów, jakie dają profesjonalne urządzenia do śledzenia osiągniętych wyników. czytaj więcej
Huawei Poznaj HUAWEI P10
Na początku tegorocznej edycji Mobile World Congress Huawei zaprezentował długo wyczekiwanego smartfona P10. Nowe urządzenie z serii P zachwyca designem i nowoczesnym oprogramowaniem. Ale to nie wszystko: nowe smartfony, dostępne w oryginalnych kolorach wyposażono w podwójny aparat drugiej generacji firmy Leica z zaawansowaną funkcją zdjęć portretowych. Po raz pierwszy przedni aparat został opracowany wspólnie z Leica, aby wynieść selfie na zupełnie nowy poziom. Oprócz rewolucyjnego smartfona P10, Huawei zaprezentował także drugą edycję Huawei Watch. czytaj więcejHuawei HUAWEI i Avira ogłosiły partnerstwo na rzecz cyberbezpieczeństwa
HUAWEI, dostawca rozwiązań technologii informacyjno-komunikacyjnych, podczas RSA Conference w San Francisco zawarł porozumienie o współpracy z firmą Avira, niemieckim producentem programów antywirusowych. Umowa partnerska przewiduje dostarczanie klientom na całym świecie systemów bezpieczeństwa opartych na chmurze obliczeniowej oraz ochronie przed złośliwym oprogramowaniem. czytaj więcejHuawei Prestiżowa iF Design Award dla Huawei Mate 9 Pro
Podczas Międzynarodowego Forum Wzornictwa Przemysłowego 2017 w Hanowerze, Mate 9 Pro został wyróżniony iF Design Award. To prestiżowe odznaczenie zdobyło w sumie aż pięć urządzeń Huawei. Oprócz Mate 9 Pro, docenione zostały także smartfon HUAWEI Nova Plus, tablet HUAWEI MediaPad M3, etui HUAWEI Mate 9 Pro Smart Cover i opaska HUAWEI FIT. czytaj więcejHuawei Nakładka EMUI 5.0 – szybsza niż czysty Android
Wielu użytkowników systemu Android ceni sobie możliwość korzystania z czystego systemu, czyli takiego, w którym producent smartfona nie zainstalował swoich aplikacji. Nie można jednak zapominać, że aplikacje te w kilku przypadkach sprawiają, że urządzenie pracuje stabilniej, działa jak nowe przez wiele długich miesięcy, a dodatkowo wyróżnia się niebanalnym wzornictwem. Przykładem takiej nakładki jest EMUI 5.0, zastosowanej w smartfonach Huawei z serii Mate 9. czytaj więcejHuawei Produkty HUAWEI z linii Small Cell uhonorowane prestiżową nagrodą iF Design Award
Najnowsze produkty HUAWEI z linii Small Cell – LampSite 3.0 oraz AtomCell BTS3912E – zostały wyróżnione nagrodą iF Design Awards podczas tegorocznego iF International Design Forum. Jury konkursu doceniło oba urządzenia m.in. za ich piękno oraz prostotę wzornictwa przemysłowego. czytaj więcejHuawei Dlaczego Huawei Mate 9 Pro działa jak nowy nawet po kilkunastu miesiącach?
Przez wiele lat urządzenia z systemem Android na pokładzie zwalniały po zaledwie kilku miesiącach użytkowania. Wynikało to z ogromnej liczby plików, które tworzył system. Nagromadzenie zbędnych danych powodowało nie tylko spadek wydajności smartfona, ale także skracało czas jego pracy na jednym ładowaniu. Rozwiązaniem problemów jest inteligentny algorytm, zastosowany w HUAWEI Mate 9 Pro. czytaj więcejHuawei Ruszył Mobilny Serwis Huawei
Na ulice Warszawy wyjechał Service Truck. Mobilny serwis Huawei dojedzie do każdego miejsca w Warszawie i przeprowadzi proste naprawy urządzeń Huawei (smartfony, tablety, modemy itp.). W ten sposób Firma ponownie wychodzi naprzeciw potrzebom swoich Klientów. Service Truck to kolejne udogodnienie, obok usługi Hotline i serwisu door-to-door, z którego będą mogli korzystać wszyscy Klienci Huawei. czytaj więcejHuawei HUAWEI oraz hiszpańskie instytucje rządowe promują cyberbezpieczeństwo dla środowiska Internetu rzeczy podczas targów MWC 2017
Podczas tegorocznych targów Mobile World Congress firma HUAWEI, Hiszpański Narodowy Instytut ds. Bezpieczeństwa Cybernetycznego oraz organizacja Red.es opublikowały wspólny raport pod tytułem „Budowy zaufanego i zorganizowanego świata IoT”. czytaj więcejHuawei Huawei wprowadza pierwsze na świecie rozwiązanie sieci rdzeniowej 5G SOC 2.0 do użytku komercyjnego
Podczas trwających już targów Mobile World Congress w Barcelonie, Huawei wprowadził na rynek pierwsze na świecie rozwiązanie sieci rdzeniowej 5G do użytku komercyjnego pod nazwą Service-Oriented Core 2.0 (SOC 2.0). Wersja SOC 2.0 pokaże, w jaki sposób wykorzystać właściwości 5G, bowiem rozwiązanie to nie tylko gwarantuje łączność z siecią dla różnych branż, ale umożliwia także korzystanie z usług na żądanie. czytaj więcejHuawei Nowy HUAWEI WATCH 2 zaprezentowany na Mobile World Congress
Huawei Consumer Business Group zaprezentował zegarekHUAWEI WATCH 2. Urządzenie łączy w sobie możliwości smartfona z inteligentnymi aplikacjami smartwacha. Huawei Watch 2 na zewnątrz wygląda jak elegancki zegarek, a w środku oferuje zaawansowane funkcje sportowe. Nowe rozwiązania zwiększają motywację do trenowana i umożliwiają rejestrowanie bieżących postępów, jakie dają profesjonalne urządzenia do śledzenia osiągniętych wyników. czytaj więcej