Kongres Huawei Rozmowy o Przyszłości
Huawei

Wyniki najnowszego badania na temat postaw Polaków wobec sztucznej inteligencji, zaprezentowane na kongresie Huawei Rozmowy o Przyszłości

15.03.2018
Wśród Polaków rośnie świadomość istnienia sztucznej inteligencji, ale mała jest ich wiedza na temat jej praktycznych zastosowań – wynika z badania przeprowadzonego przez InFuture Institute na zlecenie Huawei. 43% konsumentów uważa, że sztuczna inteligencja ułatwi ludziom życie, pełniąc rolę swego rodzaju osobistego asystenta. Przedstawiciele firm stwierdzili z kolei, że AI doprowadzi przede wszystkim do powstania zupełnie nowych zawodów. Spośród zbadanych przedsiębiorstw, 1/3 ma za sobą wdrożenia rozwiązań z tego zakresu, a aż 85% z nich przekonanych jest o pozytywnym wpływie AI na prowadzone działania.

Sztuczna inteligencja – świadomość

Badanie przeprowadzone przez InFuture Institute na zlecenie Huawei pokazuje, że znajomość pojęcia sztucznej inteligencji wśród konsumentów w ciągu ostatnich 2 lat wzrosła – z 31% w 2016 roku do 38% w roku 2018. Wzrost widać zwłaszcza w grupie osób, które określiły siebie jako zainteresowane nowymi technologiami. W ślad za tą deklaracją idzie jednak stosunkowo niewielka świadomość zastosowań AI w określonych produktach, usługach czy rozwiązaniach internetowych. Wykorzystanie AI najczęściej kojarzone jest z inteligentnymi samochodami (51%), głosową komunikacją ze smartfonem, podawaniem komend (41%), rozpoznawaniem fotografowanych obiektów przez smartfony (32%) oraz rozpoznawaniem obrazów (26%).

Co ciekawe, badanie pokazało, że choć rozwiązania oparte na AI są coraz bardziej znane, nie jest to równoznaczne ze wzrostem świadomość istnienia samej AI w tych rozwiązaniach. Nawet tak powszechne narzędzia jak wyszukiwarka Google czy algorytmy programów antyspamowych są kojarzone z AI w mniejszym stopniu niż przed dwoma laty – spadek przekracza 10 punktów procentowych.

Stosunek do AI – za czy przeciw?

W ankiecie zbadano stosunek Polaków do sztucznej inteligencji, wyróżniając konsumentów oraz firmy. Przedstawiciele obydwu grup częściej wskazywali na pozytywne skutki działania AI niż na ewentualne negatywne konsekwencje wynikające z jej zastosowania. 43% konsumentów zadeklarowało, że ich zdaniem sztuczna inteligencja ułatwi ludziom życie, pełniąc rolę swego rodzaju osobistego asystenta (wyręczając nas np. w opowiadaniu na e-maile, wyszukiwaniu informacji czy dokonywaniu rezerwacji). Prawie 1/3 wskazała, że AI zaoszczędzi nam czas oraz uwolni od wielu codziennych obowiązków. Co ciekawe, badanie pokazało, że na ten moment jako konsumenci praktycznie nie dostrzegamy możliwości, jakie sztuczna inteligencja może dać nam w kontekście zawodowym, na rynku pracy. Inaczej sytuacja kształtuje się wśród przedstawicieli firm – według nich AI przyczyni się przede wszystkim do powstania zupełnie nowych zawodów (37%). W drugiej kolejności zdejmie z nas obowiązek wykonywania wielu zadań.

Ewentualne negatywne konsekwencje wynikające z wdrożenia rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji wskazywane były przez zdecydowanie mniejsza grupę badanych. Jedynie co dziesiąty konsument oraz co piąty przedstawiciel firmy zadeklarowali, że AI wymknie się ludziom spod kontroli lub zabierze im pracę. Co warto podkreślić, na przestrzeni ostatnich dwóch lat wśród konsumentów widać zmniejszenie obaw związanych ze sztuczną inteligencją – mniej z nas boi się odebrania pracy (22% w 2016 wobec 9% w 2018) oraz tego, że sztuczna inteligencja wymknie się nam spod kontroli (18% w 2016 wobec 7% w 2018).

AI w biznesie – korzyści, zagrożenia, wyzwania

Sztuczna inteligencja może przynieść wiele korzyści również dla biznesu. Nie dziwi więc widoczne w wynikach ankiety duże zainteresowanie możliwościami AI wśród firm. Spośród badanych przedsiębiorstw 1/3 ma za sobą wdrożenia rozwiązań z tego zakresu, a aż 85% z nich przekonanych jest o pozytywnym wpływie na prowadzone działania. Najczęściej stosowane rozwiązania to roboty i automatyzacja produkcji, boty i chatboty obsługujące klientów, algorytmy danych pozwalające na uczenie się zachowań klientów oraz rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo firmy. Wyniki badania jasno pokazują, że przedstawiciele firm zdecydowanie częściej dostrzegają korzyści niż zagrożenia, jakie może przynieść im sztuczna inteligencja (67% wobec 23%). Co więcej, w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 250 osób, o pozytywnym wpływie AI na prowadzone aktywności przekonanych jest aż 3 na 4 pytanych. W małych i średnich firmach wyniki kształtują się na poziomie 60%.

Czego przedstawiciele biznesu oczekują od wdrożenia rozwiązań bazujących na AI? Przede wszystkim oszczędności (53%), usprawnienia procesu zarządzania (43%), ułatwienia procesu produkcji (34%) oraz usprawnienia księgowości (24%). Wśród możliwych zagrożeń przedstawiciele biznesu wskazują brak gotowości technologicznej do wdrożenia rozwiązań opartych na AI (44%), słabszej jakości obsługi klienta (37%) oraz utraty przewagi konkurencyjnej (31%).

Według przedstawicieli firm najszybciej zdominowane przez sztuczną inteligencję zostaną takie branże jak IT (37%), bankowość, sektor finansowy i ubezpieczeniowy (33%) oraz telekomunikacja (25%). Jako najmniej popularne sektory ankietowani wskazali budownictwo (1%) oraz edukację (5%).

Konsekwencje dla rynku pracy

Według ankietowanych przedstawicieli firm, zastosowanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, będzie się nieuchronnie wiązało z automatyzacją pracy. W ciągu najbliższego roku co piąta badana firma planuje wprowadzenie takich rozwiązań, a co trzecie przedsiębiorstwo chce zainwestować do 10% swoich przychodów w rozwiązania bazujące na AI. Najczęściej wskazywanym scenariuszem zmian na rynku pracy, wywołanym przez wprowadzenie AI, jest wspomaganie człowieka w zadaniach trudnych, monotonnych czy niebezpiecznych (41%). Przedstawiciele firm przewidują także, że AI będzie pomagać ludziom w pracy i będzie dla nich równorzędnym partnerem (22%). Zgodnie z odpowiedziami ankietowanych, AI najszybciej wyprze z rynku pracy telemarketerów (48%), pracowników usług takich jak recepcjonistki czy sekretarki (40%) oraz pracowników biurowych i administracji (27%), a nie dotknie w najbliższym czasie zawodów wymagających kreatywności i wysokich kompetencji społecznych, takich jak psychologowie (1%), artyści (1%) oraz nauczyciele (2%). Powyższe zdaniem badanych mają nadal pozostać domeną człowieka.

--------------

Kongres Huawei Rozmowy o Przyszłości to pierwsza z corocznych konferencji, które będą zachęcać do merytorycznej debaty nad wyzwaniami świata nowych technologii. Tegoroczną edycję poświęcono przyszłości sztucznej inteligencji i zmianom, jakie niesie ona konsumentom i przedsiębiorcom. Podczas otwarcia zaprezentowano najnowsze wyniki badania na temat postaw Polaków wobec AI, przeprowadzonego przez InFuture Institute na zlecenie Huawei. Kolejne panele dedykowano szeroko pojętej digitalizacji, rosnącej konsumpcji mediów na urządzeniach mobilnych i tzw. Internecie rzeczy, któremu prognozowany jest gwałtowny rozwój w momencie wprowadzenia sieci 5G. Przygotowano również panel poświęcony znaczeniu AI i nowych technologii w komunikacji marketingowej – wykorzystaniu robotów, algorytmów i uczenia maszynowego w budowaniu marek oraz przywiązaniu ludzi do smartfonów, z komentarzem socjologów na temat pozytywnych i negatywnych skutków tego zjawiska, w oparciu o badanie Ipsos dla Huawei obejmujące ponad 20 krajów regionu.

Huawei Huawei prezentuje HUAWEI Mate 9

Huawei CBG zaprezentował właśnie najbardziej wyczekiwane urządzenie roku - HUAWEI Mate 9 oraz jego ekskluzywną wersję – PORSCHE DESIGN HUAWEI Mate 9. Nowe, pięknie zaprojektowane modele z serii Mate mają najszybszą moc obliczeniową wśród dostępnych na rynku smartfonów, dzięki procesorowi Kirin 960. Urządzenia wyposażono w przełomową technologię SuperCharge i nową nakładkę systemu Android. czytaj więcej

Huawei Infolinia serwisowa Huawei czynna całą dobę przez siedem dni w tygodniu

Od 2 listopada klienci Huawei, jako jedyni w Polsce, będą mieli całodobowy dostęp do infolinii serwisowej. Firma uruchamia Hotline 24/7. Numer telefonu pozostaje bez zmian: 801 811 111. czytaj więcej

News MateBook wprowadza wzornictwo biznesowe na wyższy poziom

W dobie nowoczesnych technologii, wzornictwo w biznesie skupia się już nie tylko na przestrzeni biurowej, ale przede wszystkim na urządzeniach, których używamy w pracy. Dzisiaj często to już nie pięknie zaprojektowane biuro buduje wizerunek firmy, ale przede wszystkim sprzęt, jakiego używa jej reprezentant. Huawei MateBook odpowiada nowe trendy w biznesie. czytaj więcej

Huawei Huawei na 72. miejscu rankingu Interbrand 2016 Best Global Brands

Huawei, drugi rok z rzędu, odnotowuje wzrost swojej pozycji na liście najlepszych marek świata. W tegorocznej edycji raportu Interbrand 2016 Best Global Brands firma awansowała aż o 16 pozycji i tym samym uplasowała się na 72. miejscu listy. czytaj więcej

Archiwalne Aktywne lato z Huawei i Plus

Tegoroczna edycja „Active Summer” została zorganizowana we współpracy firmy Huawei i operatora Plus. Miasteczka ze strefą sportu pojawią się w najbardziej popularnych kurortach: Łebie, Ustce, Kołobrzegu i Pobierowie. Akcja trwa od 8 lipca do 9 sierpnia. czytaj więcej

Archiwalne Huawei uruchomił blog którego współautorami zostali artyści

Huawei uruchomił blog dedykowany klientom szukającym inspiracji do wykorzystania nowych technologii w życiu codziennym. Współautorami wpisów będą artyści z branży muzycznej, modowej, filmowej i fotograficznej czytaj więcej

Archiwalne Huawei otwiera w Warszawie Centrum Innowacji

W warszawskiej siedzibie Huawei otwarto pierwsze w regionie Europy Środkowo – Wschodniej i Skandynawii Centrum Innowacji: Customer Solution Innovation & Integration Experience Center. Na miejscu będzie można zobaczyć i wypróbować najnowsze technologie i urządzenia Huawei. czytaj więcej

Huawei Huawei prezentuje HUAWEI Mate 9

Huawei CBG zaprezentował właśnie najbardziej wyczekiwane urządzenie roku - HUAWEI Mate 9 oraz jego ekskluzywną wersję – PORSCHE DESIGN HUAWEI Mate 9. Nowe, pięknie zaprojektowane modele z serii Mate mają najszybszą moc obliczeniową wśród dostępnych na rynku smartfonów, dzięki procesorowi Kirin 960. Urządzenia wyposażono w przełomową technologię SuperCharge i nową nakładkę systemu Android. czytaj więcej

Huawei Infolinia serwisowa Huawei czynna całą dobę przez siedem dni w tygodniu

Od 2 listopada klienci Huawei, jako jedyni w Polsce, będą mieli całodobowy dostęp do infolinii serwisowej. Firma uruchamia Hotline 24/7. Numer telefonu pozostaje bez zmian: 801 811 111. czytaj więcej

News MateBook wprowadza wzornictwo biznesowe na wyższy poziom

W dobie nowoczesnych technologii, wzornictwo w biznesie skupia się już nie tylko na przestrzeni biurowej, ale przede wszystkim na urządzeniach, których używamy w pracy. Dzisiaj często to już nie pięknie zaprojektowane biuro buduje wizerunek firmy, ale przede wszystkim sprzęt, jakiego używa jej reprezentant. Huawei MateBook odpowiada nowe trendy w biznesie. czytaj więcej

Huawei Huawei na 72. miejscu rankingu Interbrand 2016 Best Global Brands

Huawei, drugi rok z rzędu, odnotowuje wzrost swojej pozycji na liście najlepszych marek świata. W tegorocznej edycji raportu Interbrand 2016 Best Global Brands firma awansowała aż o 16 pozycji i tym samym uplasowała się na 72. miejscu listy. czytaj więcej

Archiwalne Aktywne lato z Huawei i Plus

Tegoroczna edycja „Active Summer” została zorganizowana we współpracy firmy Huawei i operatora Plus. Miasteczka ze strefą sportu pojawią się w najbardziej popularnych kurortach: Łebie, Ustce, Kołobrzegu i Pobierowie. Akcja trwa od 8 lipca do 9 sierpnia. czytaj więcej

Archiwalne Huawei uruchomił blog którego współautorami zostali artyści

Huawei uruchomił blog dedykowany klientom szukającym inspiracji do wykorzystania nowych technologii w życiu codziennym. Współautorami wpisów będą artyści z branży muzycznej, modowej, filmowej i fotograficznej czytaj więcej

Archiwalne Huawei otwiera w Warszawie Centrum Innowacji

W warszawskiej siedzibie Huawei otwarto pierwsze w regionie Europy Środkowo – Wschodniej i Skandynawii Centrum Innowacji: Customer Solution Innovation & Integration Experience Center. Na miejscu będzie można zobaczyć i wypróbować najnowsze technologie i urządzenia Huawei. czytaj więcej

News Wypożyczenie iPhone - alternatywny sposób na posiadanie najnowszych technologii

Stale rosnąca popularność marki Apple sprawia, że smartfony z symbolem nadgryzionego jabłuszka uchodzą za coś wręcz doskonałego. Fakt ten wcale nie powinien dziwić, ponieważ płynność tych urządzeń w połączeniu z doskonałym działaniem ekosystemy Apple sprawia, że iPhone jest obecnie jednym z najlepszych smartfonów dostępnych na rynku. Wiele osób chce przejść na ekosystem Apple, jednakże najczęstszą przeszkodą jest wysoka cena. Dotyczy to nie tylko najnowszych modeli iPhone’a, ale także i tych starszych, które mają już nawet kilka lat. System ratalny jest dość dobrym rozwiązaniem, jednakże trzeba wówczas związać się na kilka lat z jednym smartfonem. czytaj więcej

Wiadomości firmowe 8 groszy za połączenie na numer komórkowy w TeleCube

Operator telefonii VoIP TeleCube obniżył stawki na połączenia z polskimi numerami komórkowymi oraz stacjonarnymi dla nowych Klientów. czytaj więcej

Huawei Huawei uruchomia hotspoty Wi-Fi na terenie całych Włoch

Włoska firma Fastweb wraz z Huawei zbuduje miejskie punkty dostępu do sieci Wi-Fi. Rozwiązanie CloudCampus ma zostać użyte do wdrożenia sieci Wi-Fi na terenie całych Włoch i w efekcie do poprawy komfortu korzystania z Internetu. czytaj więcej

Huawei HUAWEI i Baidu podpisały porozumienie o współpracy na rzecz rozwoju nowej ery sztucznej inteligencji

HUAWEI i Baidu ogłosiły porozumienie o zawarciu strategicznej współpracy obejmujące swoim zasięgiem badania i rozwój nad sztuczną inteligencję (AI), platformą i technologiami oraz usługami internetowymi. Celem obu firm jest propagowanie otwartego mobilnego ekosystemu opartego na wspólnych wartościach, pobudzanie rozwoju nowych zastosowań sztucznej inteligencji oraz dostarczania użytkownikom lepszych doświadczeń z użytkowania rozwiązań i usług AI. czytaj więcej