Wyniki najnowszego badania na temat postaw Polaków wobec sztucznej inteligencji, zaprezentowane na kongresie Huawei Rozmowy o Przyszłości
Sztuczna inteligencja – świadomość
Badanie przeprowadzone przez InFuture Institute na zlecenie Huawei pokazuje, że znajomość pojęcia sztucznej inteligencji wśród konsumentów w ciągu ostatnich 2 lat wzrosła – z 31% w 2016 roku do 38% w roku 2018. Wzrost widać zwłaszcza w grupie osób, które określiły siebie jako zainteresowane nowymi technologiami. W ślad za tą deklaracją idzie jednak stosunkowo niewielka świadomość zastosowań AI w określonych produktach, usługach czy rozwiązaniach internetowych. Wykorzystanie AI najczęściej kojarzone jest z inteligentnymi samochodami (51%), głosową komunikacją ze smartfonem, podawaniem komend (41%), rozpoznawaniem fotografowanych obiektów przez smartfony (32%) oraz rozpoznawaniem obrazów (26%).
Co ciekawe, badanie pokazało, że choć rozwiązania oparte na AI są coraz bardziej znane, nie jest to równoznaczne ze wzrostem świadomość istnienia samej AI w tych rozwiązaniach. Nawet tak powszechne narzędzia jak wyszukiwarka Google czy algorytmy programów antyspamowych są kojarzone z AI w mniejszym stopniu niż przed dwoma laty – spadek przekracza 10 punktów procentowych.
Stosunek do AI – za czy przeciw?
W ankiecie zbadano stosunek Polaków do sztucznej inteligencji, wyróżniając konsumentów oraz firmy. Przedstawiciele obydwu grup częściej wskazywali na pozytywne skutki działania AI niż na ewentualne negatywne konsekwencje wynikające z jej zastosowania. 43% konsumentów zadeklarowało, że ich zdaniem sztuczna inteligencja ułatwi ludziom życie, pełniąc rolę swego rodzaju osobistego asystenta (wyręczając nas np. w opowiadaniu na e-maile, wyszukiwaniu informacji czy dokonywaniu rezerwacji). Prawie 1/3 wskazała, że AI zaoszczędzi nam czas oraz uwolni od wielu codziennych obowiązków. Co ciekawe, badanie pokazało, że na ten moment jako konsumenci praktycznie nie dostrzegamy możliwości, jakie sztuczna inteligencja może dać nam w kontekście zawodowym, na rynku pracy. Inaczej sytuacja kształtuje się wśród przedstawicieli firm – według nich AI przyczyni się przede wszystkim do powstania zupełnie nowych zawodów (37%). W drugiej kolejności zdejmie z nas obowiązek wykonywania wielu zadań.
Ewentualne negatywne konsekwencje wynikające z wdrożenia rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji wskazywane były przez zdecydowanie mniejsza grupę badanych. Jedynie co dziesiąty konsument oraz co piąty przedstawiciel firmy zadeklarowali, że AI wymknie się ludziom spod kontroli lub zabierze im pracę. Co warto podkreślić, na przestrzeni ostatnich dwóch lat wśród konsumentów widać zmniejszenie obaw związanych ze sztuczną inteligencją – mniej z nas boi się odebrania pracy (22% w 2016 wobec 9% w 2018) oraz tego, że sztuczna inteligencja wymknie się nam spod kontroli (18% w 2016 wobec 7% w 2018).
AI w biznesie – korzyści, zagrożenia, wyzwania
Sztuczna inteligencja może przynieść wiele korzyści również dla biznesu. Nie dziwi więc widoczne w wynikach ankiety duże zainteresowanie możliwościami AI wśród firm. Spośród badanych przedsiębiorstw 1/3 ma za sobą wdrożenia rozwiązań z tego zakresu, a aż 85% z nich przekonanych jest o pozytywnym wpływie na prowadzone działania. Najczęściej stosowane rozwiązania to roboty i automatyzacja produkcji, boty i chatboty obsługujące klientów, algorytmy danych pozwalające na uczenie się zachowań klientów oraz rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo firmy. Wyniki badania jasno pokazują, że przedstawiciele firm zdecydowanie częściej dostrzegają korzyści niż zagrożenia, jakie może przynieść im sztuczna inteligencja (67% wobec 23%). Co więcej, w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 250 osób, o pozytywnym wpływie AI na prowadzone aktywności przekonanych jest aż 3 na 4 pytanych. W małych i średnich firmach wyniki kształtują się na poziomie 60%.
Czego przedstawiciele biznesu oczekują od wdrożenia rozwiązań bazujących na AI? Przede wszystkim oszczędności (53%), usprawnienia procesu zarządzania (43%), ułatwienia procesu produkcji (34%) oraz usprawnienia księgowości (24%). Wśród możliwych zagrożeń przedstawiciele biznesu wskazują brak gotowości technologicznej do wdrożenia rozwiązań opartych na AI (44%), słabszej jakości obsługi klienta (37%) oraz utraty przewagi konkurencyjnej (31%).
Według przedstawicieli firm najszybciej zdominowane przez sztuczną inteligencję zostaną takie branże jak IT (37%), bankowość, sektor finansowy i ubezpieczeniowy (33%) oraz telekomunikacja (25%). Jako najmniej popularne sektory ankietowani wskazali budownictwo (1%) oraz edukację (5%).
Konsekwencje dla rynku pracy
Według ankietowanych przedstawicieli firm, zastosowanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, będzie się nieuchronnie wiązało z automatyzacją pracy. W ciągu najbliższego roku co piąta badana firma planuje wprowadzenie takich rozwiązań, a co trzecie przedsiębiorstwo chce zainwestować do 10% swoich przychodów w rozwiązania bazujące na AI. Najczęściej wskazywanym scenariuszem zmian na rynku pracy, wywołanym przez wprowadzenie AI, jest wspomaganie człowieka w zadaniach trudnych, monotonnych czy niebezpiecznych (41%). Przedstawiciele firm przewidują także, że AI będzie pomagać ludziom w pracy i będzie dla nich równorzędnym partnerem (22%). Zgodnie z odpowiedziami ankietowanych, AI najszybciej wyprze z rynku pracy telemarketerów (48%), pracowników usług takich jak recepcjonistki czy sekretarki (40%) oraz pracowników biurowych i administracji (27%), a nie dotknie w najbliższym czasie zawodów wymagających kreatywności i wysokich kompetencji społecznych, takich jak psychologowie (1%), artyści (1%) oraz nauczyciele (2%). Powyższe zdaniem badanych mają nadal pozostać domeną człowieka.
--------------
Kongres Huawei Rozmowy o Przyszłości to pierwsza z corocznych konferencji, które będą zachęcać do merytorycznej debaty nad wyzwaniami świata nowych technologii. Tegoroczną edycję poświęcono przyszłości sztucznej inteligencji i zmianom, jakie niesie ona konsumentom i przedsiębiorcom. Podczas otwarcia zaprezentowano najnowsze wyniki badania na temat postaw Polaków wobec AI, przeprowadzonego przez InFuture Institute na zlecenie Huawei. Kolejne panele dedykowano szeroko pojętej digitalizacji, rosnącej konsumpcji mediów na urządzeniach mobilnych i tzw. Internecie rzeczy, któremu prognozowany jest gwałtowny rozwój w momencie wprowadzenia sieci 5G. Przygotowano również panel poświęcony znaczeniu AI i nowych technologii w komunikacji marketingowej – wykorzystaniu robotów, algorytmów i uczenia maszynowego w budowaniu marek oraz przywiązaniu ludzi do smartfonów, z komentarzem socjologów na temat pozytywnych i negatywnych skutków tego zjawiska, w oparciu o badanie Ipsos dla Huawei obejmujące ponad 20 krajów regionu.
Wiadomości firmowe Cyfrowa transformacja w logistyce
Jak cyfryzacja wpłynie na rozwój logistyki? Branża transportowa mocno inwestuje w digitalizację stawiając na nowe technologie, które prowadzą do zwiększenia efektywności. czytaj więcejHuawei Huawei P20 w nowym kolorze Twilight i niższej cenie
Smartfon Huawei P20 jest już dostępny w nowym kolorze obudowy – Twilight, zarezerwowanym do tej pory dla najwyższego modelu z serii – P20 Pro. Jeden z najlepszych fotograficznych smartfonów na rynku wyposażony jest w podwójny aparat, powstały we współpracy z Leica, procesor wspierany sztuczną inteligencją Kirin 970 oraz 64GB pamięci wewnętrznej. P20 Twilight oferowany jest w rekomendowanej cenie detalicznej - 2 299 zł. czytaj więcejHuawei Mate 20 lite dla fanów selfie od Huawei - przedsprzedaż
Huawei Mate 20 lite – następca Mate 10 lite, najchętniej kupowanego telefonu w Polsce – jest już dostępny w przedsprzedaży. Smartfon został wyposażony w nowy procesor Kirin 710 z modułem sztucznej inteligencji, która wspiera dwa podwójne aparaty, przedni i tylny. To właśnie przedni aparat jest szczególnie mocną stroną Mate 20 lite – ma potężne obiektywy stworzone z myślą o fanach selfie. czytaj więcejHuawei Huawei uruchomia hotspoty Wi-Fi na terenie całych Włoch
Włoska firma Fastweb wraz z Huawei zbuduje miejskie punkty dostępu do sieci Wi-Fi. Rozwiązanie CloudCampus ma zostać użyte do wdrożenia sieci Wi-Fi na terenie całych Włoch i w efekcie do poprawy komfortu korzystania z Internetu. czytaj więcejWiadomości firmowe Centra danych w chmurze w erze 5G
Centra danych w chmurze są głównym ośrodkiem ekosystemu nowej generacji i będą odgrywać kluczową rolę w ewolucji technologii 5G. Firma Huawei wskazuje kluczowe wymagania sieciowe i usługowe 5G związane z ich stworzeniem. czytaj więcejWiadomości firmowe Huawei współpracuje z Dubai Airports – powstanie inteligentne lotnisko
Na lotnisku w Dubaju wciąż przybywa pasażerów. Z tego powodu Dubai Airports uruchomiło program DXB Plus. Wiąże się on z budową pierwszego na świecie kompleksu modułowego centrum danych (MDCC), który oparto na rozwiązaniu FusionModule1000B firmy Huawei. czytaj więcejHuawei Huawei P20 Pro wygrywa tytuł Smartfon roku
Smartfon Huawei z serii P po raz szósty z rzędu został uznany przez EISA (Europejskie Stowarzyszenie Technik Audiowizualnych) za najlepszy smartfon dostępny na rynku. Huawei P20 Pro został nagrodzony za wyznaczanie trendów w mobilnej fotografii oraz znakomitą jakość wykonania. To kolejne wyróżnienie dla tego telefonu, po najwyższej w historii ocenie w rankingu DxOMark i nagrodzie EHA. czytaj więcejHuawei Huawei Mate 10 lite - najchętniej kupowany smartfon w Polsce w nowej cenie
Według badania rynku zleconego przez Huawei Polska, Mate 10 lite odnotował najwyższą sprzedaż w Polsce w okresie od stycznia do czerwca 2018 roku. Smartfon został doceniony przez klientów między innymi dzięki zastosowaniu wydajnych podzespołów, wytrzymałej baterii oraz dwóch podwójnych aparatów. Teraz telefon dostępny jest w nowej niższej cenie – 1099 złotych. czytaj więcejWiadomości firmowe Vodafone i Huawei zaprezentowały technologię 5G w Karlowych Warach
Vodafone jest pierwszym operatorem telefonii komórkowej w Czechach, który przeprowadził prezentację sieci 5G na żywo. W tym celu firma wykorzystała rozwiązania Huawei. Po 4G, 4,5G i NB-IoT, Vodafone zaprezentował skuteczniejszą i bezpieczniejszą technologię przyszłości z mniejszym niż dotychczas opóźnieniem transmisji danych.czytaj więcej
Wiadomości firmowe HUAWEI o znaczeniu pasma C dla sukcesu biznesowego 5G
Podczas dorocznej, 4. już konferencji poświęconej zarządzaniu częstotliwościami w regionie Azji i Pacyfiku, która odbyła się w Bankoku, Huawei zaprezentował stałą szerokość pasma C – 100 MHz – dedykowaną dla jednego operatora, która jest trendem napędzającym przyszły sukces biznesowy 5G. Producent rozwiązań ICT był jednym z partnerów wydarzenia, które odbyło się pod patronatem Forum Global, Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU) oraz Telekomunikacyjnej Grupy Azji i Pacyfiku (Asia-Pac czytaj więcejWiadomości firmowe Cyfrowa transformacja w logistyce
Jak cyfryzacja wpłynie na rozwój logistyki? Branża transportowa mocno inwestuje w digitalizację stawiając na nowe technologie, które prowadzą do zwiększenia efektywności. czytaj więcejHuawei Huawei P20 w nowym kolorze Twilight i niższej cenie
Smartfon Huawei P20 jest już dostępny w nowym kolorze obudowy – Twilight, zarezerwowanym do tej pory dla najwyższego modelu z serii – P20 Pro. Jeden z najlepszych fotograficznych smartfonów na rynku wyposażony jest w podwójny aparat, powstały we współpracy z Leica, procesor wspierany sztuczną inteligencją Kirin 970 oraz 64GB pamięci wewnętrznej. P20 Twilight oferowany jest w rekomendowanej cenie detalicznej - 2 299 zł. czytaj więcejHuawei Mate 20 lite dla fanów selfie od Huawei - przedsprzedaż
Huawei Mate 20 lite – następca Mate 10 lite, najchętniej kupowanego telefonu w Polsce – jest już dostępny w przedsprzedaży. Smartfon został wyposażony w nowy procesor Kirin 710 z modułem sztucznej inteligencji, która wspiera dwa podwójne aparaty, przedni i tylny. To właśnie przedni aparat jest szczególnie mocną stroną Mate 20 lite – ma potężne obiektywy stworzone z myślą o fanach selfie. czytaj więcejHuawei Huawei uruchomia hotspoty Wi-Fi na terenie całych Włoch
Włoska firma Fastweb wraz z Huawei zbuduje miejskie punkty dostępu do sieci Wi-Fi. Rozwiązanie CloudCampus ma zostać użyte do wdrożenia sieci Wi-Fi na terenie całych Włoch i w efekcie do poprawy komfortu korzystania z Internetu. czytaj więcejWiadomości firmowe Centra danych w chmurze w erze 5G
Centra danych w chmurze są głównym ośrodkiem ekosystemu nowej generacji i będą odgrywać kluczową rolę w ewolucji technologii 5G. Firma Huawei wskazuje kluczowe wymagania sieciowe i usługowe 5G związane z ich stworzeniem. czytaj więcejWiadomości firmowe Huawei współpracuje z Dubai Airports – powstanie inteligentne lotnisko
Na lotnisku w Dubaju wciąż przybywa pasażerów. Z tego powodu Dubai Airports uruchomiło program DXB Plus. Wiąże się on z budową pierwszego na świecie kompleksu modułowego centrum danych (MDCC), który oparto na rozwiązaniu FusionModule1000B firmy Huawei. czytaj więcejHuawei Huawei P20 Pro wygrywa tytuł Smartfon roku
Smartfon Huawei z serii P po raz szósty z rzędu został uznany przez EISA (Europejskie Stowarzyszenie Technik Audiowizualnych) za najlepszy smartfon dostępny na rynku. Huawei P20 Pro został nagrodzony za wyznaczanie trendów w mobilnej fotografii oraz znakomitą jakość wykonania. To kolejne wyróżnienie dla tego telefonu, po najwyższej w historii ocenie w rankingu DxOMark i nagrodzie EHA. czytaj więcejHuawei Huawei Mate 10 lite - najchętniej kupowany smartfon w Polsce w nowej cenie
Według badania rynku zleconego przez Huawei Polska, Mate 10 lite odnotował najwyższą sprzedaż w Polsce w okresie od stycznia do czerwca 2018 roku. Smartfon został doceniony przez klientów między innymi dzięki zastosowaniu wydajnych podzespołów, wytrzymałej baterii oraz dwóch podwójnych aparatów. Teraz telefon dostępny jest w nowej niższej cenie – 1099 złotych. czytaj więcejWiadomości firmowe Vodafone i Huawei zaprezentowały technologię 5G w Karlowych Warach
Vodafone jest pierwszym operatorem telefonii komórkowej w Czechach, który przeprowadził prezentację sieci 5G na żywo. W tym celu firma wykorzystała rozwiązania Huawei. Po 4G, 4,5G i NB-IoT, Vodafone zaprezentował skuteczniejszą i bezpieczniejszą technologię przyszłości z mniejszym niż dotychczas opóźnieniem transmisji danych.czytaj więcej