Zobacz więcej na CyfrowyPolsat.pl.
Najważniejsze dane operacyjne za II kwartał 2018 roku
- Coraz więcej klientów korzysta z ofert wiązanych – skuteczna realizacja strategii multiplay:
- Systematyczny wzrost liczby klientów usług wiązanych − o 281 tys. (20%) r/r do 1,66 mln (co stanowi 28,9% bazy klientów kontraktowych).
- Do 4,94 mln wzrosła liczba usług posiadanych przez tę grupę klientów.
- Miało to wypływ na obniżenie wskaźnika churn do bardzo niskiego poziomu wynoszącego 8,3% w skali roku.
- Regularny przyrost liczby usług kontraktowych – o 510 tys. r/r – do 13,9 mln (stanowią one 83,4% wszystkich świadczonych usług):
- Kolejny kwartał wzrostu liczby usług telefonii komórkowej − o 287 tys. r/r do 7,1 mln, co wynika z korzystnego wpływu strategii multiplay, dobrego przyjęcia przez klientów nowych, prostych taryf Plusa wprowadzonych w lutym br. oraz wysokiej sprzedaży w segmencie B2B (rozwiązania m2m).
- Dzięki dobrej sprzedaży podstawowych pakietów, jak i usług dodatkowych (Multiroom i płatne usługi OTT), łączna liczba kontraktowych usług płatnej telewizji wzrosła r/r o 192 tys., przekraczając poziom 5 mln.
- Baza usług Internetu zwiększyła się o 31 tys. r/r i wynosi 1,8 mln. W pierwszym półroczu klienci detaliczni Cyfrowego Polsatu i sieci Plus przetransferowali 448 PB danych.
- Stabilna baza ponad 5,7 mln klientów kontraktowych:
- Wzrost wskaźnika nasycenia usługami przypadającymi na klienta – o 5,2% r/r, a każdy z nich posiadał średnio 2,43 usługi z portfolio Grupy.
- Średni przychód od klienta kontraktowego (ARPU), liczony zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem raportowania MSSF 15, wzrósł o 2,1% do poziomu 82,9 zł pomimo negatywnego wpływu regulacji Roam like at home. Przy czym spółka oczekuje, iż jest to ostatni kwartał, w którym nowa regulacja miała negatywny wpływ na wskaźnik ARPU.
- Stabilna baza prepaid na poziomie 2,8 mln usług odzwierciedla rzeczywistą liczbę użytkowników tej usługi.
- Wysoki, stabilny poziom ARPU usług prepaid wynoszący 20,4 zł.
- Kanały Grupy Telewizji Polsat pozostawały w czołówce rynku oglądalności w grupie komercyjnej zarówno w II kwartale, jak i I półroczu, osiągając w II kwartale wynik 24,2% (11,2% kanału głównego oraz 13% kanałów tematycznych) pomimo przejściowego wpływu transmisji z Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej Rosja 2018 na otwartych antenach publicznego nadawcy, oraz 24% w całym półroczu (11,5% dla anteny głównej i 12,5% dla kanałów tematycznych), co jest zgodne z długoterminową strategią Grupy.
- Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu wzrosły w II kwartale o 4,5% rok do roku i wyniosły 321 mln zł, dzięki czemu udział Grupy w rynku reklamy TV osiągnął 26,7 %, a w I półroczu zanotowały wzrost o 9,1% do 591 mln zł, zapewniając udział w rynku na poziomie 26,8%.
– Nasza Grupa konsekwentnie kontynuuje strategię rozwoju w obszarze ofert łączonych, o czym najlepiej świadczy blisko 1,7 mln klientów multiplay, którzy połączyli już ok. 5 mln naszych usług. Jednocześnie nasz biznes skutecznie wspierają strategiczne akwizycje − mówi Tobias Solorz, Prezes Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o. - Przejęcie kontroli nad Netią umożliwiło naszym spółkom szybkie rozpoczęcie współpracy operacyjnej w kluczowych obszarach. Przede wszystkim szybki Internet stacjonarny Netii wzbogacił ofertę cieszącego się niesłabnącym zainteresowaniem klientów programu smartDOM, a produkty Netii wchodzą wkrótce do kolejnych punktów sprzedaży naszej Grupy. Z kolei oferta telewizyjna Netii została poszerzona o nowe programy Telewizji Polsat i pakiet z rozgrywkami Ligi Mistrzów i Ligi Europy UEFA, a obydwie firmy dzięki tym zmianom zyskały dodatkowe atrybuty komunikacyjne. Nie bez znaczenie pozostaje także zakup większościowego pakietu akcji w spółce Eleven Sports Network, która posiada szeroki dostęp do wielu atrakcyjnych praw sportowych i prowadzi cztery bardzo szybko rozwijające się na rynku polskim kanały telewizyjne, a także wprowadzenie ofert z Ligą Mistrzów i Ligą Europy UEFA w Cyfrowym Polsacie, sieci Plus i IPLI oraz uruchomienie transmisji z tych rozgrywek w ostatni wtorek.
Dane operacyjne segmentu usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych
II kwartał | |||
2018 | 2017 | Zmiana % | |
Łączna liczba RGU | 16 698 622 | 16 273 840 | 2,6 % |
USŁUGI KONTRAKTOWE |
|
|
|
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: | 13 929 804 | 13 419 539 | 3,8% |
Płatna telewizja, w tym: | 5 027 520 | 4 835 534 | 4,0% |
Multiroom | 1 127.285 | 1 058 982 | 6,4% |
Telefonia komórkowa | 7 098 239 | 6 810 999 | 4,2% |
1 804 045 | 1 773 006 | 1,8% | |
Liczba klientów kontraktowych w tym: | 5 724 492 | 5 819 386 | -1,6% |
klienci ofert multiplay | 1 655 112 | 1 384 282 | 20,4 % |
ARPU na klienta1) [PLN] | 82,9 | 81,2 | 2,1% |
Churn na klienta | 8,3% | 8,6% | -0,3 p.p. |
Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta | 2,43 | 2,31 | 5,2% |
USŁUGI PRZEDPŁACONE |
|
|
|
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: | 2 768 818 | 2 854 301 | -3,0% |
Płatna telewizja | 59 722 | 57 183 | 4,4% |
Telefonia komórkowa | 2 545 749 | 2 616 592 | -2,7% |
163 347 | 180 526 | -9,5% | |
ARPU na RGU prepaid1) [PLN] | 20,4 | 20,5 | -0,5% |
1) ARPU skalkulowane zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem raportowania MSSF 15.
– W telewizji to kolejny bardzo udany dla nas okres. W drugim kwartale wyniki oglądalności kanałów Grupy Polsat były zgodne z naszą długoterminową strategią mimo transmisji przez nadawcę publicznego wydarzenia sportowego o silnym wpływie rynkowym – Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej Rosja 2018. Podobne, stabilne wyniki oglądalności osiągnęliśmy w całym pierwszym półroczu, w którym nasze przychody z reklamy i sponsoringu, wsparte szybką realizacją synergii z nowo nabytymi kanałami, rosły nawet nieco szybciej niż dynamicznie rozwijający się w tym roku rynek – mówi Maciej Stec, Członek Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A., Telewizja Polsat Sp. z o.o.
Dane operacyjne segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej
| II kwartał | I półrocze |
| |||
| 2018 | 2017 | Zmiana p.p./% | 2018 | 2017 | Zmiana p.p./% |
Udział w oglądalności1), | 24,16% | 24,25% | -0,09 p.p. | 24,03% | 23,90% | 0,13 p.p. |
POLSAT (kanał główny) | 11,14% | 12,61% | -1,47 p.p. | 11,54% | 12,66% | -1,12 p.p. |
Kanały tematyczne | 13,01% | 11,64% | -1,37 p.p. | 12,49% | 12,24% | 0,25 p.p. |
Przychody z reklamy (mln PLN) | 321 | 307 | 4,5% | 591 | 541 | 9,1% |
Udział w rynku reklamy3) | 26,7% | 27,6% | -0,9 p.p. | 26,8% | 26,7% | 0,1 p.p. |
|
|
|
|
|
|
|
Wydatki na reklamę telewizyjną na rynku4) (mln PLN) | 1 204 | 1 115 | 7,9% | 2 203 | 2 027 | 8,7% |
1) NAM, udział w oglądalności w grupie wszyscy 16-49 lat, cała doba, uwzględniając oglądalność Live+2 (oglądalność z dnia emisji i z 2 kolejnych dni w ramach tzw. Time Shift Viewing), z uwzględnieniem kanałów Eleven (od czerwca 2018), z wyłączeniem kanałów partnerskich: Polsat Viasat Explore, Polsat Viasat Nature, Polsat Viasat History, JimJam, CI Polsat;
2) Przychody z reklamy i sponsoringu Grupy Telewizji Polsat wg definicji Starcom;
3) Szacunki własne na podstawie wstępnych danych Starcom;
4) Starcom, dane wstępne, reklama sportowa i sponsoring;
Najważniejsze dane finansowe za II kwartał 2018 r.
- Silne wyniki finansowe Grupy (zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem raportowania MSSF 15 oraz z uwzględnieniem konsolidacji Netii od 22 maja 2018 roku; dane historyczne za 2017 r. także według MSSF 15):
- przychody: 2,603 mld zł (wzrost o 7,5% r/r),
- EBITDA: 946 mln zł (wzrost o 3,5% r/r),
- marża EBITDA: 36,4%,
- zysk netto: 231,4 mln zł,
- wolne przepływy pieniężne za okres 12 miesięcy: 1,411 mld zł,
- wskaźnik całkowitego zadłużenia netto/EBITDA LTM: 2,91x.
Wyniki finansowe Grupy Cyfrowy Polsat1)
mln PLN | II kwartał 2018 | II kwartał 2017 | zmiana r/r |
Przychody | 2 603 | 2 421 | 7,5% |
EBITDA | 946 | 915 | 3,5% |
Marża EBITDA | 36,4% | 37,8% | -1,4 p.p. |
1) Zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem raportowania MSSF 15. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe za okres 6 miesięcy zakończony 30 czerwca 2018 r. oraz szacunki własne w odniesieniu do II kwartału 2017. Konsolidacja wyników spółki Netia od 22.05.2018 r.
- Rosnące wyniki finansowe segmentu usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym (zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem raportowania MSSF 15 oraz z uwzględnieniem konsolidacji Netii):
- przychody: 2,248 mld zł,
- EBITDA: 795,2 mln zł,
- marża EBITDA: 35,4%.
- Bardzo dobre wyniki segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej (zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem raportowania MSSF 15):
- przychody: 412 mln zł,
- EBITDA: 151 mln zł,
- marża EBITDA: 36,6%.
Wyniki finansowe segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej1)
mln PLN | II kwartał 2018 | zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży | 412 | 6% |
Koszty operacyjne2) | 262 | 12% |
EBITDA | 151 | -3% |
Marża EBITDA | 36,6% | -3,4 p.p. |
1) Zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem raportowania MSSF 15
2) Koszty nie uwzględniają amortyzacji, utraty wartości i likwidacji
– To kolejny kwartał zmian, ponieważ nie tylko publikujemy wyniki zgodnie z nowym standardem raportowania MSSF 15, ale także od 22 maja konsolidujemy wyniki spółki Netia. Wyniki całej Grupy są silne, zdrowe i przewyższają średnią prognoz analityków. Na bardzo wysokim poziomie pozostają nasze wolne przepływy pieniężne, co daje nam komfort w realizowaniu założonej strategii biznesowej i planów inwestycyjnych, a jednocześnie utrzymania pod kontrolą naszego zadłużenia – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych, Cyfrowy Polsat S.A., Polkomtel Sp. z o.o., Telewizja Polsat Sp. z o.o. - W segmencie usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym, zgodnie z naszymi wcześniejszymi zapowiedziami, był to czwarty kwartał, na wyniki którego wyraźny negatywny wpływ miała regulacja Roam like at home. Czynnik ten powinien tracić na znaczeniu w przyszłości. Z kolei wynik EBITDA segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej jest stabilny pomimo przejściowej presji wynikającej z emisji na otwartych kanałach nadawcy publicznego Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej Rosja 2018.