Wyniki najnowszego badania na temat postaw Polaków wobec sztucznej inteligencji, zaprezentowane na kongresie Huawei Rozmowy o Przyszłości
Sztuczna inteligencja – świadomość
Badanie przeprowadzone przez InFuture Institute na zlecenie Huawei pokazuje, że znajomość pojęcia sztucznej inteligencji wśród konsumentów w ciągu ostatnich 2 lat wzrosła – z 31% w 2016 roku do 38% w roku 2018. Wzrost widać zwłaszcza w grupie osób, które określiły siebie jako zainteresowane nowymi technologiami. W ślad za tą deklaracją idzie jednak stosunkowo niewielka świadomość zastosowań AI w określonych produktach, usługach czy rozwiązaniach internetowych. Wykorzystanie AI najczęściej kojarzone jest z inteligentnymi samochodami (51%), głosową komunikacją ze smartfonem, podawaniem komend (41%), rozpoznawaniem fotografowanych obiektów przez smartfony (32%) oraz rozpoznawaniem obrazów (26%).
Co ciekawe, badanie pokazało, że choć rozwiązania oparte na AI są coraz bardziej znane, nie jest to równoznaczne ze wzrostem świadomość istnienia samej AI w tych rozwiązaniach. Nawet tak powszechne narzędzia jak wyszukiwarka Google czy algorytmy programów antyspamowych są kojarzone z AI w mniejszym stopniu niż przed dwoma laty – spadek przekracza 10 punktów procentowych.
Stosunek do AI – za czy przeciw?
W ankiecie zbadano stosunek Polaków do sztucznej inteligencji, wyróżniając konsumentów oraz firmy. Przedstawiciele obydwu grup częściej wskazywali na pozytywne skutki działania AI niż na ewentualne negatywne konsekwencje wynikające z jej zastosowania. 43% konsumentów zadeklarowało, że ich zdaniem sztuczna inteligencja ułatwi ludziom życie, pełniąc rolę swego rodzaju osobistego asystenta (wyręczając nas np. w opowiadaniu na e-maile, wyszukiwaniu informacji czy dokonywaniu rezerwacji). Prawie 1/3 wskazała, że AI zaoszczędzi nam czas oraz uwolni od wielu codziennych obowiązków. Co ciekawe, badanie pokazało, że na ten moment jako konsumenci praktycznie nie dostrzegamy możliwości, jakie sztuczna inteligencja może dać nam w kontekście zawodowym, na rynku pracy. Inaczej sytuacja kształtuje się wśród przedstawicieli firm – według nich AI przyczyni się przede wszystkim do powstania zupełnie nowych zawodów (37%). W drugiej kolejności zdejmie z nas obowiązek wykonywania wielu zadań.
Ewentualne negatywne konsekwencje wynikające z wdrożenia rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji wskazywane były przez zdecydowanie mniejsza grupę badanych. Jedynie co dziesiąty konsument oraz co piąty przedstawiciel firmy zadeklarowali, że AI wymknie się ludziom spod kontroli lub zabierze im pracę. Co warto podkreślić, na przestrzeni ostatnich dwóch lat wśród konsumentów widać zmniejszenie obaw związanych ze sztuczną inteligencją – mniej z nas boi się odebrania pracy (22% w 2016 wobec 9% w 2018) oraz tego, że sztuczna inteligencja wymknie się nam spod kontroli (18% w 2016 wobec 7% w 2018).
AI w biznesie – korzyści, zagrożenia, wyzwania
Sztuczna inteligencja może przynieść wiele korzyści również dla biznesu. Nie dziwi więc widoczne w wynikach ankiety duże zainteresowanie możliwościami AI wśród firm. Spośród badanych przedsiębiorstw 1/3 ma za sobą wdrożenia rozwiązań z tego zakresu, a aż 85% z nich przekonanych jest o pozytywnym wpływie na prowadzone działania. Najczęściej stosowane rozwiązania to roboty i automatyzacja produkcji, boty i chatboty obsługujące klientów, algorytmy danych pozwalające na uczenie się zachowań klientów oraz rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo firmy. Wyniki badania jasno pokazują, że przedstawiciele firm zdecydowanie częściej dostrzegają korzyści niż zagrożenia, jakie może przynieść im sztuczna inteligencja (67% wobec 23%). Co więcej, w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 250 osób, o pozytywnym wpływie AI na prowadzone aktywności przekonanych jest aż 3 na 4 pytanych. W małych i średnich firmach wyniki kształtują się na poziomie 60%.
Czego przedstawiciele biznesu oczekują od wdrożenia rozwiązań bazujących na AI? Przede wszystkim oszczędności (53%), usprawnienia procesu zarządzania (43%), ułatwienia procesu produkcji (34%) oraz usprawnienia księgowości (24%). Wśród możliwych zagrożeń przedstawiciele biznesu wskazują brak gotowości technologicznej do wdrożenia rozwiązań opartych na AI (44%), słabszej jakości obsługi klienta (37%) oraz utraty przewagi konkurencyjnej (31%).
Według przedstawicieli firm najszybciej zdominowane przez sztuczną inteligencję zostaną takie branże jak IT (37%), bankowość, sektor finansowy i ubezpieczeniowy (33%) oraz telekomunikacja (25%). Jako najmniej popularne sektory ankietowani wskazali budownictwo (1%) oraz edukację (5%).
Konsekwencje dla rynku pracy
Według ankietowanych przedstawicieli firm, zastosowanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, będzie się nieuchronnie wiązało z automatyzacją pracy. W ciągu najbliższego roku co piąta badana firma planuje wprowadzenie takich rozwiązań, a co trzecie przedsiębiorstwo chce zainwestować do 10% swoich przychodów w rozwiązania bazujące na AI. Najczęściej wskazywanym scenariuszem zmian na rynku pracy, wywołanym przez wprowadzenie AI, jest wspomaganie człowieka w zadaniach trudnych, monotonnych czy niebezpiecznych (41%). Przedstawiciele firm przewidują także, że AI będzie pomagać ludziom w pracy i będzie dla nich równorzędnym partnerem (22%). Zgodnie z odpowiedziami ankietowanych, AI najszybciej wyprze z rynku pracy telemarketerów (48%), pracowników usług takich jak recepcjonistki czy sekretarki (40%) oraz pracowników biurowych i administracji (27%), a nie dotknie w najbliższym czasie zawodów wymagających kreatywności i wysokich kompetencji społecznych, takich jak psychologowie (1%), artyści (1%) oraz nauczyciele (2%). Powyższe zdaniem badanych mają nadal pozostać domeną człowieka.
--------------
Kongres Huawei Rozmowy o Przyszłości to pierwsza z corocznych konferencji, które będą zachęcać do merytorycznej debaty nad wyzwaniami świata nowych technologii. Tegoroczną edycję poświęcono przyszłości sztucznej inteligencji i zmianom, jakie niesie ona konsumentom i przedsiębiorcom. Podczas otwarcia zaprezentowano najnowsze wyniki badania na temat postaw Polaków wobec AI, przeprowadzonego przez InFuture Institute na zlecenie Huawei. Kolejne panele dedykowano szeroko pojętej digitalizacji, rosnącej konsumpcji mediów na urządzeniach mobilnych i tzw. Internecie rzeczy, któremu prognozowany jest gwałtowny rozwój w momencie wprowadzenia sieci 5G. Przygotowano również panel poświęcony znaczeniu AI i nowych technologii w komunikacji marketingowej – wykorzystaniu robotów, algorytmów i uczenia maszynowego w budowaniu marek oraz przywiązaniu ludzi do smartfonów, z komentarzem socjologów na temat pozytywnych i negatywnych skutków tego zjawiska, w oparciu o badanie Ipsos dla Huawei obejmujące ponad 20 krajów regionu.
Huawei Rekordowa sprzedaż Huawei P20 Pro i P20
W ciągu zaledwie 30 dni od premiery, Huawei sprzedał ponad 100 000 sztuk smartfonów P20 Pro i P20 w krajach Europy Środkowo-Wschodniej i nordyckich. Są to najbardziej pożądane przez klientów smartfony z linii P – sprzedaż P20 Pro przebiła aż 17-krotnie wyniki ubiegłorocznego flagowca – P10 Plus. czytaj więcejHuawei Nowa wersja Huawei Cloud z możliwością zakupu dodatkowej przestrzeni
Huawei Consumer Business Group wprowadza nową wersję Huawei Cloud w 24 krajach europejskich, w tym w Polsce. Użytkownicy usługi mogą bezpłatnie korzystać z 5GB pamięci dostępnej w chmurze oraz zwiększyć przestrzeń o 50GB, 200GB i 2TB. czytaj więcejWiadomości firmowe HUAWEI Global Industry Vision 2025: roboty przewodnicy dla niewidomych i inne wizje inteligentnego świata
Huawei opublikował raport Global Industry Vision (GIV) 2025, zawierający ilościowe i jakościowe prognozy dotyczące przyszłości przemysłu i społeczeństwa. Według raportu, do 2025 r. wszystkie urządzenia będą wyposażonew czujniki zbierające bodźce z otoczenia oraz będą wzajemnie połączone, prowadząc nas do w pełni inteligentnego świata. czytaj więcej
Wiadomości firmowe DS 7 jako pierwszy samochód wyposażony w HUAWEI Connected Car
DS 7 to pierwszy samochód wyposażony w Huawei Connect Car. Zaprezentowano go na konferencji Huawei Eco-Partner 2018. Jest to pierwszy efekt współpracy Huawei i Grupy PSA przy największym na świecie projekcie samochodowym kooperującym z OEM (Original Equipment Manufacturer,), który został ogłoszony w listopadzie 2017 roku. DS 7 jest dowodem zaangażowania firmy Huawei w ciągłe innowacje i inwestycje w sektorze motoryzacyjnym.czytaj więcej
Wiadomości firmowe HUAWEI Demo Truck Road Show ponownie w Polsce
W dniach 16-20 kwietnia br. do Polski ponownie zawita HUAWEI Demo Truck. W ciągu 5 dni zaproszeni goście będą mogli zapoznawać się z najnowszymi trendami oraz innowacyjnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT), które mają wspomóc transformację cyfrową. Hasłem tegorocznego Road Show jest „Roads to a Better Future”.czytaj więcej
Huawei Huawei wybuduje podmorski światłowód w Chile
Huawei Marine, spółka typu joint venture założona przez Huawei Technologies, ogłosiła współpracę z CTR (Comunicación y Telefonía Rural S.A.) w celu budowy Fiber Optic Austral (FOA). Jest to najdalej wysunięty na południe podwodny kabel światłowodowy na świecie, który połączy trzy regiony w południowym Chile. czytaj więcejHuawei Wyniki finansowe Huawei – 92,5 mld USD przychodu za 2017 rok
Firma Huawei opublikowała wyniki finansowe za 2017 rok. Całkowite roczne przychody spółki wyniosły 603,6 mld juanów chińskich (CNY), czyli 92,5 mld USD*. Oznacza to wzrost o 15,7% w porównaniu do 2016. Zysk netto firmy wyniósł natomiast 47,5 mld CNY (7,3 mld USD), co stanowi 28,1% wzrost r/r. Ponadto, w minionym okresie inwestycje Huawei w badania i rozwój wyniosły 89,7 mld CNY (13,8 mld USD). Jest to o 17,4% więcej w porównaniu z poprzednim rokiem. Łączne nakłady firmy na ten obszar w ciągu ostatniej dekady przekroczyły 394 mld CNY (60,4 mld USD). czytaj więcejHuawei Gal Gadot i Robert Lewandowski razem w kampanii Huawei P20 Pro w Polsce
Gal Gadot, izraelska aktorka znana na świecie z roli Wonder Woman w hollywoodzkiej produkcji, i Robert Lewandowski, kapitan polskiej reprezentacji i ambasador Huawei w Polsce, wspólnie promują najnowszy smartfon Huawei P20 Pro. Najnowszy flagowy telefon Huawei został pokazany podczas globalnej premiery w Paryżu 27 marca, na której obecna była także Gadot. czytaj więcejHuawei Huawei przeprowadził w Chinach kolejne testy sieci 5G
Huawei jako pierwsza firma na świecie przeprowadziła test specyfikacji Non-Stand Alone 5G (NSA) przygotowanej w ramach 3GPP. Odbył się on w dystrykcie Huairou w Pekinie i stanowi element trzeciej fazy testów nad 5G. Celem eksperymentu jest komercyjne wdrożenia sieci nowej generacji do 2020 roku. Jest to termin, który Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny ITU przyjął jako docelowy dla tego przedsięwzięcia.czytaj więcej
Huawei „Seeds for the Future Polska” 2018 szansą dla najzdolniejszych studentów uczelni technicznych
Międzynarodowy konkurs firmy HUAWEI „Seeds for the Future” po raz piąty wystartował w Polsce. Jego celem jest wyłonienie najzdolniejszych studentów uczelni wyższych o profilu technicznym oraz zachęcanie ich do rozwijania wiedzy z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych. Uczestnicy konkursu mają szansę na zdobycie praktycznego doświadczenia podczas dwutygodniowych warsztatów w siedzibie HUAWEI w Shenzhen. czytaj więcejHuawei Rekordowa sprzedaż Huawei P20 Pro i P20
W ciągu zaledwie 30 dni od premiery, Huawei sprzedał ponad 100 000 sztuk smartfonów P20 Pro i P20 w krajach Europy Środkowo-Wschodniej i nordyckich. Są to najbardziej pożądane przez klientów smartfony z linii P – sprzedaż P20 Pro przebiła aż 17-krotnie wyniki ubiegłorocznego flagowca – P10 Plus. czytaj więcejHuawei Nowa wersja Huawei Cloud z możliwością zakupu dodatkowej przestrzeni
Huawei Consumer Business Group wprowadza nową wersję Huawei Cloud w 24 krajach europejskich, w tym w Polsce. Użytkownicy usługi mogą bezpłatnie korzystać z 5GB pamięci dostępnej w chmurze oraz zwiększyć przestrzeń o 50GB, 200GB i 2TB. czytaj więcejWiadomości firmowe HUAWEI Global Industry Vision 2025: roboty przewodnicy dla niewidomych i inne wizje inteligentnego świata
Huawei opublikował raport Global Industry Vision (GIV) 2025, zawierający ilościowe i jakościowe prognozy dotyczące przyszłości przemysłu i społeczeństwa. Według raportu, do 2025 r. wszystkie urządzenia będą wyposażonew czujniki zbierające bodźce z otoczenia oraz będą wzajemnie połączone, prowadząc nas do w pełni inteligentnego świata. czytaj więcej
Wiadomości firmowe DS 7 jako pierwszy samochód wyposażony w HUAWEI Connected Car
DS 7 to pierwszy samochód wyposażony w Huawei Connect Car. Zaprezentowano go na konferencji Huawei Eco-Partner 2018. Jest to pierwszy efekt współpracy Huawei i Grupy PSA przy największym na świecie projekcie samochodowym kooperującym z OEM (Original Equipment Manufacturer,), który został ogłoszony w listopadzie 2017 roku. DS 7 jest dowodem zaangażowania firmy Huawei w ciągłe innowacje i inwestycje w sektorze motoryzacyjnym.czytaj więcej
Wiadomości firmowe HUAWEI Demo Truck Road Show ponownie w Polsce
W dniach 16-20 kwietnia br. do Polski ponownie zawita HUAWEI Demo Truck. W ciągu 5 dni zaproszeni goście będą mogli zapoznawać się z najnowszymi trendami oraz innowacyjnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT), które mają wspomóc transformację cyfrową. Hasłem tegorocznego Road Show jest „Roads to a Better Future”.czytaj więcej
Huawei Huawei wybuduje podmorski światłowód w Chile
Huawei Marine, spółka typu joint venture założona przez Huawei Technologies, ogłosiła współpracę z CTR (Comunicación y Telefonía Rural S.A.) w celu budowy Fiber Optic Austral (FOA). Jest to najdalej wysunięty na południe podwodny kabel światłowodowy na świecie, który połączy trzy regiony w południowym Chile. czytaj więcejHuawei Wyniki finansowe Huawei – 92,5 mld USD przychodu za 2017 rok
Firma Huawei opublikowała wyniki finansowe za 2017 rok. Całkowite roczne przychody spółki wyniosły 603,6 mld juanów chińskich (CNY), czyli 92,5 mld USD*. Oznacza to wzrost o 15,7% w porównaniu do 2016. Zysk netto firmy wyniósł natomiast 47,5 mld CNY (7,3 mld USD), co stanowi 28,1% wzrost r/r. Ponadto, w minionym okresie inwestycje Huawei w badania i rozwój wyniosły 89,7 mld CNY (13,8 mld USD). Jest to o 17,4% więcej w porównaniu z poprzednim rokiem. Łączne nakłady firmy na ten obszar w ciągu ostatniej dekady przekroczyły 394 mld CNY (60,4 mld USD). czytaj więcejHuawei Gal Gadot i Robert Lewandowski razem w kampanii Huawei P20 Pro w Polsce
Gal Gadot, izraelska aktorka znana na świecie z roli Wonder Woman w hollywoodzkiej produkcji, i Robert Lewandowski, kapitan polskiej reprezentacji i ambasador Huawei w Polsce, wspólnie promują najnowszy smartfon Huawei P20 Pro. Najnowszy flagowy telefon Huawei został pokazany podczas globalnej premiery w Paryżu 27 marca, na której obecna była także Gadot. czytaj więcejHuawei Huawei przeprowadził w Chinach kolejne testy sieci 5G
Huawei jako pierwsza firma na świecie przeprowadziła test specyfikacji Non-Stand Alone 5G (NSA) przygotowanej w ramach 3GPP. Odbył się on w dystrykcie Huairou w Pekinie i stanowi element trzeciej fazy testów nad 5G. Celem eksperymentu jest komercyjne wdrożenia sieci nowej generacji do 2020 roku. Jest to termin, który Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny ITU przyjął jako docelowy dla tego przedsięwzięcia.czytaj więcej