Kongres Huawei Rozmowy o Przyszłości
Huawei

Wyniki najnowszego badania na temat postaw Polaków wobec sztucznej inteligencji, zaprezentowane na kongresie Huawei Rozmowy o Przyszłości

15.03.2018
Wśród Polaków rośnie świadomość istnienia sztucznej inteligencji, ale mała jest ich wiedza na temat jej praktycznych zastosowań – wynika z badania przeprowadzonego przez InFuture Institute na zlecenie Huawei. 43% konsumentów uważa, że sztuczna inteligencja ułatwi ludziom życie, pełniąc rolę swego rodzaju osobistego asystenta. Przedstawiciele firm stwierdzili z kolei, że AI doprowadzi przede wszystkim do powstania zupełnie nowych zawodów. Spośród zbadanych przedsiębiorstw, 1/3 ma za sobą wdrożenia rozwiązań z tego zakresu, a aż 85% z nich przekonanych jest o pozytywnym wpływie AI na prowadzone działania.

Sztuczna inteligencja – świadomość

Badanie przeprowadzone przez InFuture Institute na zlecenie Huawei pokazuje, że znajomość pojęcia sztucznej inteligencji wśród konsumentów w ciągu ostatnich 2 lat wzrosła – z 31% w 2016 roku do 38% w roku 2018. Wzrost widać zwłaszcza w grupie osób, które określiły siebie jako zainteresowane nowymi technologiami. W ślad za tą deklaracją idzie jednak stosunkowo niewielka świadomość zastosowań AI w określonych produktach, usługach czy rozwiązaniach internetowych. Wykorzystanie AI najczęściej kojarzone jest z inteligentnymi samochodami (51%), głosową komunikacją ze smartfonem, podawaniem komend (41%), rozpoznawaniem fotografowanych obiektów przez smartfony (32%) oraz rozpoznawaniem obrazów (26%).

Co ciekawe, badanie pokazało, że choć rozwiązania oparte na AI są coraz bardziej znane, nie jest to równoznaczne ze wzrostem świadomość istnienia samej AI w tych rozwiązaniach. Nawet tak powszechne narzędzia jak wyszukiwarka Google czy algorytmy programów antyspamowych są kojarzone z AI w mniejszym stopniu niż przed dwoma laty – spadek przekracza 10 punktów procentowych.

Stosunek do AI – za czy przeciw?

W ankiecie zbadano stosunek Polaków do sztucznej inteligencji, wyróżniając konsumentów oraz firmy. Przedstawiciele obydwu grup częściej wskazywali na pozytywne skutki działania AI niż na ewentualne negatywne konsekwencje wynikające z jej zastosowania. 43% konsumentów zadeklarowało, że ich zdaniem sztuczna inteligencja ułatwi ludziom życie, pełniąc rolę swego rodzaju osobistego asystenta (wyręczając nas np. w opowiadaniu na e-maile, wyszukiwaniu informacji czy dokonywaniu rezerwacji). Prawie 1/3 wskazała, że AI zaoszczędzi nam czas oraz uwolni od wielu codziennych obowiązków. Co ciekawe, badanie pokazało, że na ten moment jako konsumenci praktycznie nie dostrzegamy możliwości, jakie sztuczna inteligencja może dać nam w kontekście zawodowym, na rynku pracy. Inaczej sytuacja kształtuje się wśród przedstawicieli firm – według nich AI przyczyni się przede wszystkim do powstania zupełnie nowych zawodów (37%). W drugiej kolejności zdejmie z nas obowiązek wykonywania wielu zadań.

Ewentualne negatywne konsekwencje wynikające z wdrożenia rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji wskazywane były przez zdecydowanie mniejsza grupę badanych. Jedynie co dziesiąty konsument oraz co piąty przedstawiciel firmy zadeklarowali, że AI wymknie się ludziom spod kontroli lub zabierze im pracę. Co warto podkreślić, na przestrzeni ostatnich dwóch lat wśród konsumentów widać zmniejszenie obaw związanych ze sztuczną inteligencją – mniej z nas boi się odebrania pracy (22% w 2016 wobec 9% w 2018) oraz tego, że sztuczna inteligencja wymknie się nam spod kontroli (18% w 2016 wobec 7% w 2018).

AI w biznesie – korzyści, zagrożenia, wyzwania

Sztuczna inteligencja może przynieść wiele korzyści również dla biznesu. Nie dziwi więc widoczne w wynikach ankiety duże zainteresowanie możliwościami AI wśród firm. Spośród badanych przedsiębiorstw 1/3 ma za sobą wdrożenia rozwiązań z tego zakresu, a aż 85% z nich przekonanych jest o pozytywnym wpływie na prowadzone działania. Najczęściej stosowane rozwiązania to roboty i automatyzacja produkcji, boty i chatboty obsługujące klientów, algorytmy danych pozwalające na uczenie się zachowań klientów oraz rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo firmy. Wyniki badania jasno pokazują, że przedstawiciele firm zdecydowanie częściej dostrzegają korzyści niż zagrożenia, jakie może przynieść im sztuczna inteligencja (67% wobec 23%). Co więcej, w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 250 osób, o pozytywnym wpływie AI na prowadzone aktywności przekonanych jest aż 3 na 4 pytanych. W małych i średnich firmach wyniki kształtują się na poziomie 60%.

Czego przedstawiciele biznesu oczekują od wdrożenia rozwiązań bazujących na AI? Przede wszystkim oszczędności (53%), usprawnienia procesu zarządzania (43%), ułatwienia procesu produkcji (34%) oraz usprawnienia księgowości (24%). Wśród możliwych zagrożeń przedstawiciele biznesu wskazują brak gotowości technologicznej do wdrożenia rozwiązań opartych na AI (44%), słabszej jakości obsługi klienta (37%) oraz utraty przewagi konkurencyjnej (31%).

Według przedstawicieli firm najszybciej zdominowane przez sztuczną inteligencję zostaną takie branże jak IT (37%), bankowość, sektor finansowy i ubezpieczeniowy (33%) oraz telekomunikacja (25%). Jako najmniej popularne sektory ankietowani wskazali budownictwo (1%) oraz edukację (5%).

Konsekwencje dla rynku pracy

Według ankietowanych przedstawicieli firm, zastosowanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, będzie się nieuchronnie wiązało z automatyzacją pracy. W ciągu najbliższego roku co piąta badana firma planuje wprowadzenie takich rozwiązań, a co trzecie przedsiębiorstwo chce zainwestować do 10% swoich przychodów w rozwiązania bazujące na AI. Najczęściej wskazywanym scenariuszem zmian na rynku pracy, wywołanym przez wprowadzenie AI, jest wspomaganie człowieka w zadaniach trudnych, monotonnych czy niebezpiecznych (41%). Przedstawiciele firm przewidują także, że AI będzie pomagać ludziom w pracy i będzie dla nich równorzędnym partnerem (22%). Zgodnie z odpowiedziami ankietowanych, AI najszybciej wyprze z rynku pracy telemarketerów (48%), pracowników usług takich jak recepcjonistki czy sekretarki (40%) oraz pracowników biurowych i administracji (27%), a nie dotknie w najbliższym czasie zawodów wymagających kreatywności i wysokich kompetencji społecznych, takich jak psychologowie (1%), artyści (1%) oraz nauczyciele (2%). Powyższe zdaniem badanych mają nadal pozostać domeną człowieka.

--------------

Kongres Huawei Rozmowy o Przyszłości to pierwsza z corocznych konferencji, które będą zachęcać do merytorycznej debaty nad wyzwaniami świata nowych technologii. Tegoroczną edycję poświęcono przyszłości sztucznej inteligencji i zmianom, jakie niesie ona konsumentom i przedsiębiorcom. Podczas otwarcia zaprezentowano najnowsze wyniki badania na temat postaw Polaków wobec AI, przeprowadzonego przez InFuture Institute na zlecenie Huawei. Kolejne panele dedykowano szeroko pojętej digitalizacji, rosnącej konsumpcji mediów na urządzeniach mobilnych i tzw. Internecie rzeczy, któremu prognozowany jest gwałtowny rozwój w momencie wprowadzenia sieci 5G. Przygotowano również panel poświęcony znaczeniu AI i nowych technologii w komunikacji marketingowej – wykorzystaniu robotów, algorytmów i uczenia maszynowego w budowaniu marek oraz przywiązaniu ludzi do smartfonów, z komentarzem socjologów na temat pozytywnych i negatywnych skutków tego zjawiska, w oparciu o badanie Ipsos dla Huawei obejmujące ponad 20 krajów regionu.

Huawei Huawei Mate 10 lite rozpozna twarz swojego właściciela

Identyfikacja twarzy właściciela i możliwość odblokowania smartfonu dzięki Face Unlock – to nowe funkcje telefonu Huawei Mate 10 lite, dostępne do tej pory jedynie w najdroższych modelach. Posiadacze Mate 10 lite otrzymają do nich dostęp dzięki trwającej aktualizacji oprogramowania. Oprócz identyfikacji twarzy, Mate 10 lite otrzyma też nowe funkcje fotograficzne bazujące na rzeczywistości wirtualnej (AR). czytaj więcej

Wiadomości firmowe HUAWEI eco-Connect Poland 2018 okazją do poznania najnowszych trendów branży ICT

W dniu 7 marca w hotelu DoubleTree by Hilton w Warszawie odbędzie się konferencja Huawei eco-Connect Poland 2018. Spotkanie pod hasłem ”Leading New ICT, the Road to Digital Transformation” to okazja do wymiany doświadczeń oraz poznania trendów i ciekawych case study z polskiego rynku. Prelegentami konferencji będą przedstawiciele czołowych firm na rynku ICT takich jak IDC, Intel czy SAP, a także eksperci Państwowego Instytutu Badawczego NASK. czytaj więcej

News Pierwszy na świecie samochód kierowany przez... smartfon

Huawei Mate 10 Pro, pierwszy na świecie smartfon napędzany sztuczną inteligencją, zadebiutował jako... kierowca autonomicznego samochodu! Bohaterem projektu jest Kirin 970, autorski procesor Huawei obecny w modelu Mate 10 Pro, który – podłączony do Porsche Panamera – nauczył się płynnie i bezpiecznie kierować autem. Huawei zaprezentował samochód sterowany przez smartfon szerszej publiczności podczas trwających targów MWC w Barcelonie. czytaj więcej

Huawei MWC 2018: dostęp do Internetu stanie się wkrótce prawem podstawowym

Firma Huawei była gospodarzem Global Digital Transformation Forum, poprzedzającego oficjalne rozpoczęcie Mobile World Congress 2018. Podjęte dyskusje z udziałem operatorów, instytucji branżowych skupiły się na pięciu obszarach: 5G, nowej wartości ekonomicznej, usługach B2B, big video i transformacji cyfrowej. Podczas Forum, Huawei przedstawił również swoje spostrzeżenia dotyczące przyspieszenia procesu cyfryzacji na rynkach wschodzących. czytaj więcej

Huawei Rusza przedsprzedaż tabletów z nowej serii Huawei MediaPad M5

Tablet Huawei MediaPad M5, jedna z nowości w portfolio Huawei, jest już dostępny w przedsprzedaży w polskich sklepach. Urządzenie wyposażone w cztery głośniki Harman Kardon i ekran 2k pokryty szkłem 2.5D można teraz zamówić w zestawie z prezentem – klawiaturą. Huawei zaprezentował MediaPad M5 wczoraj podczas globalnej premiery w Barcelonie, w przededniu targów MWC. czytaj więcej

Huawei Nowatorskie urządzenia od Huawei na targach MWC: MateBook X Pro, MediaPad M5

Pierwszy na świecie ultrabook z ekranem FullView, nowa seria tabletów i pierwszy na rynku komercyjny procesor dla urządzeń pracujących w sieci 5G – to nowości w portfolio Huawei zaprezentowane przez firmę w Barcelonie w przededniu targów Mobile World Congress. czytaj więcej

Huawei HUAWEI szacuje, że rynek cyfrowej transformacji warty będzie 23 biliony dolarów

W dniu 8 lutego br. odbył się w Londynie briefing dla mediów i ekspertów poprzedzający udział firmy HUAWEI w tegorocznej edycji targów Mobile World Congress w Barcelonie. Ryan Ding, dyrektor wykonawczy zarządu oraz prezes HUAWEI Carrier BG, w trakcie swojego wystąpienia zaprezentował m.in. szczegóły globalnej wizji firmy na temat rozwoju branży ICT. czytaj więcej

News Miłość w czasach smartfonów – miłe słowa, długie rozmowy i pikantne zdjęcia

Smartfony służą nam do zawierania znajomości, budowania związków i podtrzymywania ich temperatury na różne sposoby – wynika z badania Smart(fonowe) relacje wykonanego przez Ipsos na zlecenie Huawei. Trzy czwarte badanych stwierdziło, że używają smartfonu do budowania romantycznych relacji, rozmawiając i wysyłając wiadomości. Prawie połowa przyznała, że flirtuje za pomocą telefonu, a niemal jednej trzeciej zdarzyło się wysyłać do partnera pikantne wiadomości lub zdjęcia. czytaj więcej

News Huawei awansował na 25. miejsce w prestiżowym Brand Finance Global 500 2018

Huawei zajął 25. miejsce na 500 możliwych w tegorocznej edycji prestiżowego rankingu Brand Finance Global. To skok o 15 miejsc w porównaniu z rokiem ubiegłym i dwa razy szybsze tempo wzrostu niż w porówaniu roku 2017 z 2016, gdy Huawei awansował o 7 pozycji. Wartość marki została oszacowana na 38,046 mld dolarów, o ponad 50% wyżej niż w poprzednim zestawieniu. czytaj więcej

News Smartfon wygra z telewizorem, ale nie z przyjaciółmi

Dwie trzecie Polaków jest gotowych zrezygnować z oglądania telewizji dla smartfona, nieco więcej, prawie trzy czwarte, z jedzenia słodyczy. Badanie Smart(fonowe) relacje, wykonane przez Ipsos na zlecenie Huawei, pokazuje jednak, że dla znakomitej większości z nas smartfon schodzi na drugi plan, gdy stawką są bezpośrednie relacje z bliskimi. czytaj więcej

Huawei Huawei Mate 10 lite rozpozna twarz swojego właściciela

Identyfikacja twarzy właściciela i możliwość odblokowania smartfonu dzięki Face Unlock – to nowe funkcje telefonu Huawei Mate 10 lite, dostępne do tej pory jedynie w najdroższych modelach. Posiadacze Mate 10 lite otrzymają do nich dostęp dzięki trwającej aktualizacji oprogramowania. Oprócz identyfikacji twarzy, Mate 10 lite otrzyma też nowe funkcje fotograficzne bazujące na rzeczywistości wirtualnej (AR). czytaj więcej

Wiadomości firmowe HUAWEI eco-Connect Poland 2018 okazją do poznania najnowszych trendów branży ICT

W dniu 7 marca w hotelu DoubleTree by Hilton w Warszawie odbędzie się konferencja Huawei eco-Connect Poland 2018. Spotkanie pod hasłem ”Leading New ICT, the Road to Digital Transformation” to okazja do wymiany doświadczeń oraz poznania trendów i ciekawych case study z polskiego rynku. Prelegentami konferencji będą przedstawiciele czołowych firm na rynku ICT takich jak IDC, Intel czy SAP, a także eksperci Państwowego Instytutu Badawczego NASK. czytaj więcej

News Pierwszy na świecie samochód kierowany przez... smartfon

Huawei Mate 10 Pro, pierwszy na świecie smartfon napędzany sztuczną inteligencją, zadebiutował jako... kierowca autonomicznego samochodu! Bohaterem projektu jest Kirin 970, autorski procesor Huawei obecny w modelu Mate 10 Pro, który – podłączony do Porsche Panamera – nauczył się płynnie i bezpiecznie kierować autem. Huawei zaprezentował samochód sterowany przez smartfon szerszej publiczności podczas trwających targów MWC w Barcelonie. czytaj więcej

Huawei MWC 2018: dostęp do Internetu stanie się wkrótce prawem podstawowym

Firma Huawei była gospodarzem Global Digital Transformation Forum, poprzedzającego oficjalne rozpoczęcie Mobile World Congress 2018. Podjęte dyskusje z udziałem operatorów, instytucji branżowych skupiły się na pięciu obszarach: 5G, nowej wartości ekonomicznej, usługach B2B, big video i transformacji cyfrowej. Podczas Forum, Huawei przedstawił również swoje spostrzeżenia dotyczące przyspieszenia procesu cyfryzacji na rynkach wschodzących. czytaj więcej

Huawei Rusza przedsprzedaż tabletów z nowej serii Huawei MediaPad M5

Tablet Huawei MediaPad M5, jedna z nowości w portfolio Huawei, jest już dostępny w przedsprzedaży w polskich sklepach. Urządzenie wyposażone w cztery głośniki Harman Kardon i ekran 2k pokryty szkłem 2.5D można teraz zamówić w zestawie z prezentem – klawiaturą. Huawei zaprezentował MediaPad M5 wczoraj podczas globalnej premiery w Barcelonie, w przededniu targów MWC. czytaj więcej

Huawei Nowatorskie urządzenia od Huawei na targach MWC: MateBook X Pro, MediaPad M5

Pierwszy na świecie ultrabook z ekranem FullView, nowa seria tabletów i pierwszy na rynku komercyjny procesor dla urządzeń pracujących w sieci 5G – to nowości w portfolio Huawei zaprezentowane przez firmę w Barcelonie w przededniu targów Mobile World Congress. czytaj więcej

Huawei HUAWEI szacuje, że rynek cyfrowej transformacji warty będzie 23 biliony dolarów

W dniu 8 lutego br. odbył się w Londynie briefing dla mediów i ekspertów poprzedzający udział firmy HUAWEI w tegorocznej edycji targów Mobile World Congress w Barcelonie. Ryan Ding, dyrektor wykonawczy zarządu oraz prezes HUAWEI Carrier BG, w trakcie swojego wystąpienia zaprezentował m.in. szczegóły globalnej wizji firmy na temat rozwoju branży ICT. czytaj więcej

News Miłość w czasach smartfonów – miłe słowa, długie rozmowy i pikantne zdjęcia

Smartfony służą nam do zawierania znajomości, budowania związków i podtrzymywania ich temperatury na różne sposoby – wynika z badania Smart(fonowe) relacje wykonanego przez Ipsos na zlecenie Huawei. Trzy czwarte badanych stwierdziło, że używają smartfonu do budowania romantycznych relacji, rozmawiając i wysyłając wiadomości. Prawie połowa przyznała, że flirtuje za pomocą telefonu, a niemal jednej trzeciej zdarzyło się wysyłać do partnera pikantne wiadomości lub zdjęcia. czytaj więcej

News Huawei awansował na 25. miejsce w prestiżowym Brand Finance Global 500 2018

Huawei zajął 25. miejsce na 500 możliwych w tegorocznej edycji prestiżowego rankingu Brand Finance Global. To skok o 15 miejsc w porównaniu z rokiem ubiegłym i dwa razy szybsze tempo wzrostu niż w porówaniu roku 2017 z 2016, gdy Huawei awansował o 7 pozycji. Wartość marki została oszacowana na 38,046 mld dolarów, o ponad 50% wyżej niż w poprzednim zestawieniu. czytaj więcej

News Smartfon wygra z telewizorem, ale nie z przyjaciółmi

Dwie trzecie Polaków jest gotowych zrezygnować z oglądania telewizji dla smartfona, nieco więcej, prawie trzy czwarte, z jedzenia słodyczy. Badanie Smart(fonowe) relacje, wykonane przez Ipsos na zlecenie Huawei, pokazuje jednak, że dla znakomitej większości z nas smartfon schodzi na drugi plan, gdy stawką są bezpośrednie relacje z bliskimi. czytaj więcej

News Wypożyczenie iPhone - alternatywny sposób na posiadanie najnowszych technologii

Stale rosnąca popularność marki Apple sprawia, że smartfony z symbolem nadgryzionego jabłuszka uchodzą za coś wręcz doskonałego. Fakt ten wcale nie powinien dziwić, ponieważ płynność tych urządzeń w połączeniu z doskonałym działaniem ekosystemy Apple sprawia, że iPhone jest obecnie jednym z najlepszych smartfonów dostępnych na rynku. Wiele osób chce przejść na ekosystem Apple, jednakże najczęstszą przeszkodą jest wysoka cena. Dotyczy to nie tylko najnowszych modeli iPhone’a, ale także i tych starszych, które mają już nawet kilka lat. System ratalny jest dość dobrym rozwiązaniem, jednakże trzeba wówczas związać się na kilka lat z jednym smartfonem. czytaj więcej

Wiadomości firmowe 8 groszy za połączenie na numer komórkowy w TeleCube

Operator telefonii VoIP TeleCube obniżył stawki na połączenia z polskimi numerami komórkowymi oraz stacjonarnymi dla nowych Klientów. czytaj więcej

Huawei Huawei uruchomia hotspoty Wi-Fi na terenie całych Włoch

Włoska firma Fastweb wraz z Huawei zbuduje miejskie punkty dostępu do sieci Wi-Fi. Rozwiązanie CloudCampus ma zostać użyte do wdrożenia sieci Wi-Fi na terenie całych Włoch i w efekcie do poprawy komfortu korzystania z Internetu. czytaj więcej

Huawei HUAWEI i Baidu podpisały porozumienie o współpracy na rzecz rozwoju nowej ery sztucznej inteligencji

HUAWEI i Baidu ogłosiły porozumienie o zawarciu strategicznej współpracy obejmujące swoim zasięgiem badania i rozwój nad sztuczną inteligencję (AI), platformą i technologiami oraz usługami internetowymi. Celem obu firm jest propagowanie otwartego mobilnego ekosystemu opartego na wspólnych wartościach, pobudzanie rozwoju nowych zastosowań sztucznej inteligencji oraz dostarczania użytkownikom lepszych doświadczeń z użytkowania rozwiązań i usług AI. czytaj więcej