Wyniki najnowszego badania na temat postaw Polaków wobec sztucznej inteligencji, zaprezentowane na kongresie Huawei Rozmowy o Przyszłości
Sztuczna inteligencja – świadomość
Badanie przeprowadzone przez InFuture Institute na zlecenie Huawei pokazuje, że znajomość pojęcia sztucznej inteligencji wśród konsumentów w ciągu ostatnich 2 lat wzrosła – z 31% w 2016 roku do 38% w roku 2018. Wzrost widać zwłaszcza w grupie osób, które określiły siebie jako zainteresowane nowymi technologiami. W ślad za tą deklaracją idzie jednak stosunkowo niewielka świadomość zastosowań AI w określonych produktach, usługach czy rozwiązaniach internetowych. Wykorzystanie AI najczęściej kojarzone jest z inteligentnymi samochodami (51%), głosową komunikacją ze smartfonem, podawaniem komend (41%), rozpoznawaniem fotografowanych obiektów przez smartfony (32%) oraz rozpoznawaniem obrazów (26%).
Co ciekawe, badanie pokazało, że choć rozwiązania oparte na AI są coraz bardziej znane, nie jest to równoznaczne ze wzrostem świadomość istnienia samej AI w tych rozwiązaniach. Nawet tak powszechne narzędzia jak wyszukiwarka Google czy algorytmy programów antyspamowych są kojarzone z AI w mniejszym stopniu niż przed dwoma laty – spadek przekracza 10 punktów procentowych.
Stosunek do AI – za czy przeciw?
W ankiecie zbadano stosunek Polaków do sztucznej inteligencji, wyróżniając konsumentów oraz firmy. Przedstawiciele obydwu grup częściej wskazywali na pozytywne skutki działania AI niż na ewentualne negatywne konsekwencje wynikające z jej zastosowania. 43% konsumentów zadeklarowało, że ich zdaniem sztuczna inteligencja ułatwi ludziom życie, pełniąc rolę swego rodzaju osobistego asystenta (wyręczając nas np. w opowiadaniu na e-maile, wyszukiwaniu informacji czy dokonywaniu rezerwacji). Prawie 1/3 wskazała, że AI zaoszczędzi nam czas oraz uwolni od wielu codziennych obowiązków. Co ciekawe, badanie pokazało, że na ten moment jako konsumenci praktycznie nie dostrzegamy możliwości, jakie sztuczna inteligencja może dać nam w kontekście zawodowym, na rynku pracy. Inaczej sytuacja kształtuje się wśród przedstawicieli firm – według nich AI przyczyni się przede wszystkim do powstania zupełnie nowych zawodów (37%). W drugiej kolejności zdejmie z nas obowiązek wykonywania wielu zadań.
Ewentualne negatywne konsekwencje wynikające z wdrożenia rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji wskazywane były przez zdecydowanie mniejsza grupę badanych. Jedynie co dziesiąty konsument oraz co piąty przedstawiciel firmy zadeklarowali, że AI wymknie się ludziom spod kontroli lub zabierze im pracę. Co warto podkreślić, na przestrzeni ostatnich dwóch lat wśród konsumentów widać zmniejszenie obaw związanych ze sztuczną inteligencją – mniej z nas boi się odebrania pracy (22% w 2016 wobec 9% w 2018) oraz tego, że sztuczna inteligencja wymknie się nam spod kontroli (18% w 2016 wobec 7% w 2018).
AI w biznesie – korzyści, zagrożenia, wyzwania
Sztuczna inteligencja może przynieść wiele korzyści również dla biznesu. Nie dziwi więc widoczne w wynikach ankiety duże zainteresowanie możliwościami AI wśród firm. Spośród badanych przedsiębiorstw 1/3 ma za sobą wdrożenia rozwiązań z tego zakresu, a aż 85% z nich przekonanych jest o pozytywnym wpływie na prowadzone działania. Najczęściej stosowane rozwiązania to roboty i automatyzacja produkcji, boty i chatboty obsługujące klientów, algorytmy danych pozwalające na uczenie się zachowań klientów oraz rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo firmy. Wyniki badania jasno pokazują, że przedstawiciele firm zdecydowanie częściej dostrzegają korzyści niż zagrożenia, jakie może przynieść im sztuczna inteligencja (67% wobec 23%). Co więcej, w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 250 osób, o pozytywnym wpływie AI na prowadzone aktywności przekonanych jest aż 3 na 4 pytanych. W małych i średnich firmach wyniki kształtują się na poziomie 60%.
Czego przedstawiciele biznesu oczekują od wdrożenia rozwiązań bazujących na AI? Przede wszystkim oszczędności (53%), usprawnienia procesu zarządzania (43%), ułatwienia procesu produkcji (34%) oraz usprawnienia księgowości (24%). Wśród możliwych zagrożeń przedstawiciele biznesu wskazują brak gotowości technologicznej do wdrożenia rozwiązań opartych na AI (44%), słabszej jakości obsługi klienta (37%) oraz utraty przewagi konkurencyjnej (31%).
Według przedstawicieli firm najszybciej zdominowane przez sztuczną inteligencję zostaną takie branże jak IT (37%), bankowość, sektor finansowy i ubezpieczeniowy (33%) oraz telekomunikacja (25%). Jako najmniej popularne sektory ankietowani wskazali budownictwo (1%) oraz edukację (5%).
Konsekwencje dla rynku pracy
Według ankietowanych przedstawicieli firm, zastosowanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, będzie się nieuchronnie wiązało z automatyzacją pracy. W ciągu najbliższego roku co piąta badana firma planuje wprowadzenie takich rozwiązań, a co trzecie przedsiębiorstwo chce zainwestować do 10% swoich przychodów w rozwiązania bazujące na AI. Najczęściej wskazywanym scenariuszem zmian na rynku pracy, wywołanym przez wprowadzenie AI, jest wspomaganie człowieka w zadaniach trudnych, monotonnych czy niebezpiecznych (41%). Przedstawiciele firm przewidują także, że AI będzie pomagać ludziom w pracy i będzie dla nich równorzędnym partnerem (22%). Zgodnie z odpowiedziami ankietowanych, AI najszybciej wyprze z rynku pracy telemarketerów (48%), pracowników usług takich jak recepcjonistki czy sekretarki (40%) oraz pracowników biurowych i administracji (27%), a nie dotknie w najbliższym czasie zawodów wymagających kreatywności i wysokich kompetencji społecznych, takich jak psychologowie (1%), artyści (1%) oraz nauczyciele (2%). Powyższe zdaniem badanych mają nadal pozostać domeną człowieka.
--------------
Kongres Huawei Rozmowy o Przyszłości to pierwsza z corocznych konferencji, które będą zachęcać do merytorycznej debaty nad wyzwaniami świata nowych technologii. Tegoroczną edycję poświęcono przyszłości sztucznej inteligencji i zmianom, jakie niesie ona konsumentom i przedsiębiorcom. Podczas otwarcia zaprezentowano najnowsze wyniki badania na temat postaw Polaków wobec AI, przeprowadzonego przez InFuture Institute na zlecenie Huawei. Kolejne panele dedykowano szeroko pojętej digitalizacji, rosnącej konsumpcji mediów na urządzeniach mobilnych i tzw. Internecie rzeczy, któremu prognozowany jest gwałtowny rozwój w momencie wprowadzenia sieci 5G. Przygotowano również panel poświęcony znaczeniu AI i nowych technologii w komunikacji marketingowej – wykorzystaniu robotów, algorytmów i uczenia maszynowego w budowaniu marek oraz przywiązaniu ludzi do smartfonów, z komentarzem socjologów na temat pozytywnych i negatywnych skutków tego zjawiska, w oparciu o badanie Ipsos dla Huawei obejmujące ponad 20 krajów regionu.
Huawei Europejski Urząd Patentowy: Huawei z rekordową liczbą patentów zgłoszonych w 2017
Europejski Urząd Patentowy (EPO) opublikował sprawozdanie za 2017 rok. Wynika z niego, że w ciągu minionych dwunastu miesięcy zgłoszono w Europie prawie 166 000 patentów. Stanowi to wzrost o prawie 4%, który jest najwyższy w całej historii tego Urzędu. Huawei w minionym roku zgłosił 2398 patentów, stając się tym samym pierwszą chińską firmą, która znalazła się na szczycie zestawienia EPO.czytaj więcej
Huawei Huawei przewiduje, że do końca 2018 roku powstanie 100 komercyjnych sieci ze 150 mln połączeń
Zdaniem Huawei, technologie sieciowe Narrowband-IoT (NB-IoT) są już na tyle dojrzałe, że mają własny szybko rosnący ekosystem i oczywistą wartość biznesową. Tylko w 2017 roku powstało 39 komercyjnych sieci z 500 tys. stacji bazowych i 100 mln połączeń dla NB-IoT. Firma przewiduje, że do końca bieżącego roku powstanie kolejne 100 takich sieci z 1,2 mln stacji bazowych oraz 150 mln połączeń. czytaj więcejHuawei Premiera Huawei P20 Pro i Huawei P20 - fotografia mobilna wspomagana sztuczną inteligencją
Podczas wyjątkowej premiery, która odbyła się dziś w Grand Palais, Huawei zaprezentował najbardziej wyczekiwane smartfony: Huawei P20 i Huawei P20 Pro. Huawei P20 Pro wyposażony jest w pierwszy na świecie aparat z trzema obiektywami, stworzony we współpracy z Leica. W obu urządzeniach zastosowano niespotykane dotąd rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, dzięki którym uzyskano zupełnie nowe, zapierające dech w piersiach możliwości fotograficzne. czytaj więcejHuawei Huawei liderem sprzedaży tabletów w Polsce
Marka Huawei, która odnosi sukcesy na rynku smartfonów, cieszy się coraz większą popularnością także w segmencie tabletów. Jak wynika z najnowszych danych GfK Polonia, w ostatnim roku Huawei podwoił swoją sprzedaż i został nowym liderem całego segmentu. Firma powinna umocnić swoją pozycję w kolejnych miesiącach za sprawą nowego tabletu Huawei MediaPad M5 10. czytaj więcejHuawei Bajkowy motyl zagościł w centrum Warszawy
Pierwszy dzień wiosny zaskoczył warszawiaków niespotykanym zjawiskiem. W samym centrum stolicy, na budynku Cepelii przy Rondzie Dmowskiego zagościł zjawiskowy motyl o niespotykanych rozmiarach. Trzymetrowy i niezwykle kolorowy – jest zapowiedzią kampanii promującej nową serię smartfonów Huawei P20. Ich globalna premiera odbędzie się 27 marca w Paryżu. P20 to smartfony, które wyniosą mobilną fotografię na nieosiągalny dla innych telefonów poziom i będą inspirować do odkrywania magicznego świata fotografii w myśl hasła #seemooore. czytaj więcejHuawei Huawei wprowadza na rynek komercyjne rozwiązania 5G
Yang Chaobin, dyrektor Huawei 5G Product Line, zaprezentował pełną gamę rozwiązań sieciowych sieci E2E (end-to-end) 5G opartych na standardzie 3GPP. Obejmują one stację bazową, sieć rdzeniową i urządzenia brzegowe oraz terminale umożliwiające dostęp do bezprzewodowego szerokopasmowego Internetu. Produkty Huawei są na ten moment jedynymi dostępnymi rozwiązaniami w branży ICT zapewniającymi możliwość obsługi 5G E2E. czytaj więcejHuawei Huawei przewiduje, że do końca 2018 roku powstanie 100 komercyjnych sieci ze 150 mln połączeń
Zdaniem Huawei, technologie sieciowe Narrowband-IoT (NB-IoT) są już na tyle dojrzałe, że mają własny szybko rosnący ekosystem i oczywistą wartość biznesową. Tylko w 2017 roku powstało 39 komercyjnych sieci z 500 tys. stacji bazowych i 100 mln połączeń dla NB-IoT. Firma przewiduje, że do końca bieżącego roku powstanie kolejne 100 takich sieci z 1,2 mln stacji bazowych oraz 150 mln połączeń. czytaj więcejHuawei Huawei P20 lite w sprzedaży w najbliższych dniach
Pierwszy smartfon z nowej serii Huawei P20 – P20 lite – będzie w sprzedaży w Polsce w najbliższych dniach. P20 lite wyglądem i specyfikacją nawiązuje do telefonów z najwyższej półki, kusi przy tym atrakcyjną ceną. P20 lite ma nową wersję ekranu FullView 2.0 o proporcjach 19:9, podwójny obiektyw 16 i 2 Mpx oraz aparat do selfie o rozdzielczości aż 16 Mpx. Całość zamknięta jest w szklanej obudowie o efektownych kolorach. czytaj więcejWiadomości firmowe HUAWEI eco-Connect Poland 2018 okazją do poznania najnowszych trendów branży ICT
7 marca w hotelu DoubleTree by Hilton w Warszawie odbyła się konferencja Huawei eco-Connect Poland 2018. Spotkanie pod hasłem ”Leading New ICT, the Road to Digital Transformation” było okazją do wymiany doświadczeń oraz poznania trendów i ciekawych case study z polskiego rynku. Prelegentami konferencji byli przedstawiciele czołowych firm na rynku ICT takich jak IDC, Intel czy SAP, a także eksperci Państwowego Instytutu Badawczego NASK. czytaj więcejHuawei Huawei i Bouygues Telecom przeprowadzą we Francji testy sieci 5G
Huawei i Bouygues Telecom ogłosiły podczas tegorocznych targów Mobile World Congress w Barcelonie współpracę na rzecz rozwoju sieci 5G. W ramach porozumienia, w Bordeaux we Francji, przeprowadzone zostaną pierwsze testy 5G w terenie, w których sygnał zostanie wysłany z jednego nadajnika do wielu odbiorników. czytaj więcejHuawei Europejski Urząd Patentowy: Huawei z rekordową liczbą patentów zgłoszonych w 2017
Europejski Urząd Patentowy (EPO) opublikował sprawozdanie za 2017 rok. Wynika z niego, że w ciągu minionych dwunastu miesięcy zgłoszono w Europie prawie 166 000 patentów. Stanowi to wzrost o prawie 4%, który jest najwyższy w całej historii tego Urzędu. Huawei w minionym roku zgłosił 2398 patentów, stając się tym samym pierwszą chińską firmą, która znalazła się na szczycie zestawienia EPO.czytaj więcej