Kongres Huawei Rozmowy o Przyszłości
Huawei

Wyniki najnowszego badania na temat postaw Polaków wobec sztucznej inteligencji, zaprezentowane na kongresie Huawei Rozmowy o Przyszłości

15.03.2018
Wśród Polaków rośnie świadomość istnienia sztucznej inteligencji, ale mała jest ich wiedza na temat jej praktycznych zastosowań – wynika z badania przeprowadzonego przez InFuture Institute na zlecenie Huawei. 43% konsumentów uważa, że sztuczna inteligencja ułatwi ludziom życie, pełniąc rolę swego rodzaju osobistego asystenta. Przedstawiciele firm stwierdzili z kolei, że AI doprowadzi przede wszystkim do powstania zupełnie nowych zawodów. Spośród zbadanych przedsiębiorstw, 1/3 ma za sobą wdrożenia rozwiązań z tego zakresu, a aż 85% z nich przekonanych jest o pozytywnym wpływie AI na prowadzone działania.

Sztuczna inteligencja – świadomość

Badanie przeprowadzone przez InFuture Institute na zlecenie Huawei pokazuje, że znajomość pojęcia sztucznej inteligencji wśród konsumentów w ciągu ostatnich 2 lat wzrosła – z 31% w 2016 roku do 38% w roku 2018. Wzrost widać zwłaszcza w grupie osób, które określiły siebie jako zainteresowane nowymi technologiami. W ślad za tą deklaracją idzie jednak stosunkowo niewielka świadomość zastosowań AI w określonych produktach, usługach czy rozwiązaniach internetowych. Wykorzystanie AI najczęściej kojarzone jest z inteligentnymi samochodami (51%), głosową komunikacją ze smartfonem, podawaniem komend (41%), rozpoznawaniem fotografowanych obiektów przez smartfony (32%) oraz rozpoznawaniem obrazów (26%).

Co ciekawe, badanie pokazało, że choć rozwiązania oparte na AI są coraz bardziej znane, nie jest to równoznaczne ze wzrostem świadomość istnienia samej AI w tych rozwiązaniach. Nawet tak powszechne narzędzia jak wyszukiwarka Google czy algorytmy programów antyspamowych są kojarzone z AI w mniejszym stopniu niż przed dwoma laty – spadek przekracza 10 punktów procentowych.

Stosunek do AI – za czy przeciw?

W ankiecie zbadano stosunek Polaków do sztucznej inteligencji, wyróżniając konsumentów oraz firmy. Przedstawiciele obydwu grup częściej wskazywali na pozytywne skutki działania AI niż na ewentualne negatywne konsekwencje wynikające z jej zastosowania. 43% konsumentów zadeklarowało, że ich zdaniem sztuczna inteligencja ułatwi ludziom życie, pełniąc rolę swego rodzaju osobistego asystenta (wyręczając nas np. w opowiadaniu na e-maile, wyszukiwaniu informacji czy dokonywaniu rezerwacji). Prawie 1/3 wskazała, że AI zaoszczędzi nam czas oraz uwolni od wielu codziennych obowiązków. Co ciekawe, badanie pokazało, że na ten moment jako konsumenci praktycznie nie dostrzegamy możliwości, jakie sztuczna inteligencja może dać nam w kontekście zawodowym, na rynku pracy. Inaczej sytuacja kształtuje się wśród przedstawicieli firm – według nich AI przyczyni się przede wszystkim do powstania zupełnie nowych zawodów (37%). W drugiej kolejności zdejmie z nas obowiązek wykonywania wielu zadań.

Ewentualne negatywne konsekwencje wynikające z wdrożenia rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji wskazywane były przez zdecydowanie mniejsza grupę badanych. Jedynie co dziesiąty konsument oraz co piąty przedstawiciel firmy zadeklarowali, że AI wymknie się ludziom spod kontroli lub zabierze im pracę. Co warto podkreślić, na przestrzeni ostatnich dwóch lat wśród konsumentów widać zmniejszenie obaw związanych ze sztuczną inteligencją – mniej z nas boi się odebrania pracy (22% w 2016 wobec 9% w 2018) oraz tego, że sztuczna inteligencja wymknie się nam spod kontroli (18% w 2016 wobec 7% w 2018).

AI w biznesie – korzyści, zagrożenia, wyzwania

Sztuczna inteligencja może przynieść wiele korzyści również dla biznesu. Nie dziwi więc widoczne w wynikach ankiety duże zainteresowanie możliwościami AI wśród firm. Spośród badanych przedsiębiorstw 1/3 ma za sobą wdrożenia rozwiązań z tego zakresu, a aż 85% z nich przekonanych jest o pozytywnym wpływie na prowadzone działania. Najczęściej stosowane rozwiązania to roboty i automatyzacja produkcji, boty i chatboty obsługujące klientów, algorytmy danych pozwalające na uczenie się zachowań klientów oraz rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo firmy. Wyniki badania jasno pokazują, że przedstawiciele firm zdecydowanie częściej dostrzegają korzyści niż zagrożenia, jakie może przynieść im sztuczna inteligencja (67% wobec 23%). Co więcej, w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 250 osób, o pozytywnym wpływie AI na prowadzone aktywności przekonanych jest aż 3 na 4 pytanych. W małych i średnich firmach wyniki kształtują się na poziomie 60%.

Czego przedstawiciele biznesu oczekują od wdrożenia rozwiązań bazujących na AI? Przede wszystkim oszczędności (53%), usprawnienia procesu zarządzania (43%), ułatwienia procesu produkcji (34%) oraz usprawnienia księgowości (24%). Wśród możliwych zagrożeń przedstawiciele biznesu wskazują brak gotowości technologicznej do wdrożenia rozwiązań opartych na AI (44%), słabszej jakości obsługi klienta (37%) oraz utraty przewagi konkurencyjnej (31%).

Według przedstawicieli firm najszybciej zdominowane przez sztuczną inteligencję zostaną takie branże jak IT (37%), bankowość, sektor finansowy i ubezpieczeniowy (33%) oraz telekomunikacja (25%). Jako najmniej popularne sektory ankietowani wskazali budownictwo (1%) oraz edukację (5%).

Konsekwencje dla rynku pracy

Według ankietowanych przedstawicieli firm, zastosowanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, będzie się nieuchronnie wiązało z automatyzacją pracy. W ciągu najbliższego roku co piąta badana firma planuje wprowadzenie takich rozwiązań, a co trzecie przedsiębiorstwo chce zainwestować do 10% swoich przychodów w rozwiązania bazujące na AI. Najczęściej wskazywanym scenariuszem zmian na rynku pracy, wywołanym przez wprowadzenie AI, jest wspomaganie człowieka w zadaniach trudnych, monotonnych czy niebezpiecznych (41%). Przedstawiciele firm przewidują także, że AI będzie pomagać ludziom w pracy i będzie dla nich równorzędnym partnerem (22%). Zgodnie z odpowiedziami ankietowanych, AI najszybciej wyprze z rynku pracy telemarketerów (48%), pracowników usług takich jak recepcjonistki czy sekretarki (40%) oraz pracowników biurowych i administracji (27%), a nie dotknie w najbliższym czasie zawodów wymagających kreatywności i wysokich kompetencji społecznych, takich jak psychologowie (1%), artyści (1%) oraz nauczyciele (2%). Powyższe zdaniem badanych mają nadal pozostać domeną człowieka.

--------------

Kongres Huawei Rozmowy o Przyszłości to pierwsza z corocznych konferencji, które będą zachęcać do merytorycznej debaty nad wyzwaniami świata nowych technologii. Tegoroczną edycję poświęcono przyszłości sztucznej inteligencji i zmianom, jakie niesie ona konsumentom i przedsiębiorcom. Podczas otwarcia zaprezentowano najnowsze wyniki badania na temat postaw Polaków wobec AI, przeprowadzonego przez InFuture Institute na zlecenie Huawei. Kolejne panele dedykowano szeroko pojętej digitalizacji, rosnącej konsumpcji mediów na urządzeniach mobilnych i tzw. Internecie rzeczy, któremu prognozowany jest gwałtowny rozwój w momencie wprowadzenia sieci 5G. Przygotowano również panel poświęcony znaczeniu AI i nowych technologii w komunikacji marketingowej – wykorzystaniu robotów, algorytmów i uczenia maszynowego w budowaniu marek oraz przywiązaniu ludzi do smartfonów, z komentarzem socjologów na temat pozytywnych i negatywnych skutków tego zjawiska, w oparciu o badanie Ipsos dla Huawei obejmujące ponad 20 krajów regionu.

Huawei HUAWEI podczas World Internet Conference zademonstrował pierwszy na świecie system 3GPP 5G

Przedkomercyjna wersja systemu HUAWEI – 3GPP 5G – otrzymała wyróżnienie World Leading Internet Scientific and Technological Achievements podczas otwarcia czwartej konferencji World Internet Conference. Działanie nowego rozwiązania zademonstrował w trakcie wydarzenia Eric Xu, prezes rotacyjny firmy Huawei. czytaj więcej

Huawei HUAWEI wskazał 10 najbardziej obiecujących zastosowań 5G

Podczas 8. edycji Global Mobile Broadband Forum w Londynie, HUAWEI zaprezentował 10 najbardziej obiecujących zastosowań 5G, wskazując kierunek rozwoju branży ICT w przyszłości. Przedstawione wnioski zostały opracowane przy pomocy platformy do badań Huawei X Labs, która dokonała analizy rozmaitych aspektów, takich jak zależność przemysłu od technologii 5G, wartość biznesową czy dojrzałość usług. czytaj więcej

Huawei Polscy studenci na warsztatach w centrali HUAWEI w Chinach

10 z 12 laureatów międzynarodowego konkursu „Seeds for the Future” organizowanego przez firmę HUAWEI, w dniach 3-19 listopada wzięło udział w warsztatach technologiczno-kulturalnych w Chinach. Projekt prowadzony jest od 2008 roku (w Polsce od roku 2014) i obejmuje swoim zasięgiem 96 krajów, angażując 20 tys. studentów z ponad 280 uczelni świata. czytaj więcej

Huawei Udana akcja rekrutacyjna Huawei Polska, wciąż można aplikować

Kilkaset osób zgłosiło swoje kandydatury w akcji rekrutacyjnej dla Huawei Polska, która odbyła się 1 grudnia w 11 miastach w całej Polsce. Kilkadziesiąt z nich pomyślnie przeszło proces kwalifikacji i jeszcze w tym miesiącu dostanie propozycję dołączenia do zespołu Huawei. Firma zamierza zatrudnić w sumie 100 specjalistów sprzedaży, również na stanowiskach menadżerskich. Rekrutacja trwa – osoby zainteresowane ofertą mogą wysyłać swoje zgłoszenia na adres huawei@adecco.pl. czytaj więcej

Huawei HUAWEI tworzy „układ nerwowy” dla Smart City

We współpracy z globalnymi partnerami, firma HUAWEI pod hasłem „Leading New ICT, Creating a Smart City Nervous System” zaprezentowała podczas Smart City Expo World Congress 2017 (SCEWC) w Barcelonie oraz Global Smart City Summit odbywającego się w trakcie szczytu 16+1 CEE-China w Budapeszcie rozwiązania ICT mające na celu tworzenie inteligentnych miast. Wykorzystanie tych technologii w Smart Cities ma się przyczynić do bezproblemowej współpracy oraz samodzielnego udoskonalania usług dostępnych w takich miastach. czytaj więcej

Huawei Jak usłyszeć przelatujący pocisk… we własnym domu? - MateBook X z systemem Dolby Atmos

Wielu użytkownikom dźwięk z głośników komputera kojarzy się ze słabą jakością i brakiem głębi, wysokich tonów lub basu. Możliwe jest jednak przeżywanie filmowych i muzycznych efektów na poziomie zbliżonym do kinowego i to niezależnie od miejsca, w którym się znajdujemy – w domu, w podróży czy na wakacyjnym wyjeździe w odległym zakątku świata. Pierwszym ultrabookiem, który oferuje doskonałe wrażenia dźwiękowe jest Huawei MateBook X, wyposażony w system Dolby Atmos. czytaj więcej

Huawei Huawei zatrudni 100 specjalistów sprzedaży w całej Polsce

Huawei, globalny producent najwyższej klasy smartfonów, tabletów, wearables i notebooków, zatrudni w Polsce 100 specjalistów sprzedaży. Rekrutacja rozpocznie się 1 grudnia i będzie prowadzona w 11 miastach. Potrzeby kadrowe firmy rosną wraz z szybkim rozwojem biznesu i coraz mocniejszą pozycją na polskim rynku – po trzech kwartałach tego roku udział Huawei w rynku smartfonów sięgnął już 23%. czytaj więcej

Huawei HUAWEI i Global mobile Suppliers Association dzielą się wiedzą nt. 5G do zastosowań wewnątrz budynku

Firma HUAWEI oraz stowarzyszenie Global mobile Suppliers Association (GSA), założone przez dostawców infrastruktury służącej do budowy sieci telefonii komórkowej, określiły wymagania dla sieci 5G do zastosowań wewnątrz budynku w oficjalnym dokumencie „5G-Oriented Indoor Digitalization Solution White Paper”. Został on przedstawionym podczas ostatniego Global Mobile Broadband Forum (MBBF) 2017. czytaj więcej

Huawei HUAWEI i NTT DOCOMO zaprezentowali holograficzne połączenie video w technologii 5G mmWave CPE

Firma HUAWEI i NTT DOCOMO, największy japoński operator telefonii komórkowej, zaprezentowali pierwszy punkt dostępowy CPE (Customer-premises equipment) w technologii 5G mmWave. Podczas demonstracji nawiązano przy użyciu tej technologii holograficzne połączenie video. czytaj więcej

Huawei Sukces sprzedażowy Huawei MateBook X

Sprzedaż MateBook X, pierwszego ultrabooka w ofercie Huawei, dynamicznie rośnie od chwili sierpniowego debiutu na polskim rynku. We wrześniu br. sprzedaż wzrosła o 55% w stosunku do sierpnia, a w październiku – aż o 65% w stosunku do sierpnia. czytaj więcej

Huawei HUAWEI podczas World Internet Conference zademonstrował pierwszy na świecie system 3GPP 5G

Przedkomercyjna wersja systemu HUAWEI – 3GPP 5G – otrzymała wyróżnienie World Leading Internet Scientific and Technological Achievements podczas otwarcia czwartej konferencji World Internet Conference. Działanie nowego rozwiązania zademonstrował w trakcie wydarzenia Eric Xu, prezes rotacyjny firmy Huawei. czytaj więcej

Huawei HUAWEI wskazał 10 najbardziej obiecujących zastosowań 5G

Podczas 8. edycji Global Mobile Broadband Forum w Londynie, HUAWEI zaprezentował 10 najbardziej obiecujących zastosowań 5G, wskazując kierunek rozwoju branży ICT w przyszłości. Przedstawione wnioski zostały opracowane przy pomocy platformy do badań Huawei X Labs, która dokonała analizy rozmaitych aspektów, takich jak zależność przemysłu od technologii 5G, wartość biznesową czy dojrzałość usług. czytaj więcej

Huawei Polscy studenci na warsztatach w centrali HUAWEI w Chinach

10 z 12 laureatów międzynarodowego konkursu „Seeds for the Future” organizowanego przez firmę HUAWEI, w dniach 3-19 listopada wzięło udział w warsztatach technologiczno-kulturalnych w Chinach. Projekt prowadzony jest od 2008 roku (w Polsce od roku 2014) i obejmuje swoim zasięgiem 96 krajów, angażując 20 tys. studentów z ponad 280 uczelni świata. czytaj więcej

Huawei Udana akcja rekrutacyjna Huawei Polska, wciąż można aplikować

Kilkaset osób zgłosiło swoje kandydatury w akcji rekrutacyjnej dla Huawei Polska, która odbyła się 1 grudnia w 11 miastach w całej Polsce. Kilkadziesiąt z nich pomyślnie przeszło proces kwalifikacji i jeszcze w tym miesiącu dostanie propozycję dołączenia do zespołu Huawei. Firma zamierza zatrudnić w sumie 100 specjalistów sprzedaży, również na stanowiskach menadżerskich. Rekrutacja trwa – osoby zainteresowane ofertą mogą wysyłać swoje zgłoszenia na adres huawei@adecco.pl. czytaj więcej

Huawei HUAWEI tworzy „układ nerwowy” dla Smart City

We współpracy z globalnymi partnerami, firma HUAWEI pod hasłem „Leading New ICT, Creating a Smart City Nervous System” zaprezentowała podczas Smart City Expo World Congress 2017 (SCEWC) w Barcelonie oraz Global Smart City Summit odbywającego się w trakcie szczytu 16+1 CEE-China w Budapeszcie rozwiązania ICT mające na celu tworzenie inteligentnych miast. Wykorzystanie tych technologii w Smart Cities ma się przyczynić do bezproblemowej współpracy oraz samodzielnego udoskonalania usług dostępnych w takich miastach. czytaj więcej

Huawei Jak usłyszeć przelatujący pocisk… we własnym domu? - MateBook X z systemem Dolby Atmos

Wielu użytkownikom dźwięk z głośników komputera kojarzy się ze słabą jakością i brakiem głębi, wysokich tonów lub basu. Możliwe jest jednak przeżywanie filmowych i muzycznych efektów na poziomie zbliżonym do kinowego i to niezależnie od miejsca, w którym się znajdujemy – w domu, w podróży czy na wakacyjnym wyjeździe w odległym zakątku świata. Pierwszym ultrabookiem, który oferuje doskonałe wrażenia dźwiękowe jest Huawei MateBook X, wyposażony w system Dolby Atmos. czytaj więcej

Huawei Huawei zatrudni 100 specjalistów sprzedaży w całej Polsce

Huawei, globalny producent najwyższej klasy smartfonów, tabletów, wearables i notebooków, zatrudni w Polsce 100 specjalistów sprzedaży. Rekrutacja rozpocznie się 1 grudnia i będzie prowadzona w 11 miastach. Potrzeby kadrowe firmy rosną wraz z szybkim rozwojem biznesu i coraz mocniejszą pozycją na polskim rynku – po trzech kwartałach tego roku udział Huawei w rynku smartfonów sięgnął już 23%. czytaj więcej

Huawei HUAWEI i Global mobile Suppliers Association dzielą się wiedzą nt. 5G do zastosowań wewnątrz budynku

Firma HUAWEI oraz stowarzyszenie Global mobile Suppliers Association (GSA), założone przez dostawców infrastruktury służącej do budowy sieci telefonii komórkowej, określiły wymagania dla sieci 5G do zastosowań wewnątrz budynku w oficjalnym dokumencie „5G-Oriented Indoor Digitalization Solution White Paper”. Został on przedstawionym podczas ostatniego Global Mobile Broadband Forum (MBBF) 2017. czytaj więcej

Huawei HUAWEI i NTT DOCOMO zaprezentowali holograficzne połączenie video w technologii 5G mmWave CPE

Firma HUAWEI i NTT DOCOMO, największy japoński operator telefonii komórkowej, zaprezentowali pierwszy punkt dostępowy CPE (Customer-premises equipment) w technologii 5G mmWave. Podczas demonstracji nawiązano przy użyciu tej technologii holograficzne połączenie video. czytaj więcej

Huawei Sukces sprzedażowy Huawei MateBook X

Sprzedaż MateBook X, pierwszego ultrabooka w ofercie Huawei, dynamicznie rośnie od chwili sierpniowego debiutu na polskim rynku. We wrześniu br. sprzedaż wzrosła o 55% w stosunku do sierpnia, a w październiku – aż o 65% w stosunku do sierpnia. czytaj więcej

News Wypożyczenie iPhone - alternatywny sposób na posiadanie najnowszych technologii

Stale rosnąca popularność marki Apple sprawia, że smartfony z symbolem nadgryzionego jabłuszka uchodzą za coś wręcz doskonałego. Fakt ten wcale nie powinien dziwić, ponieważ płynność tych urządzeń w połączeniu z doskonałym działaniem ekosystemy Apple sprawia, że iPhone jest obecnie jednym z najlepszych smartfonów dostępnych na rynku. Wiele osób chce przejść na ekosystem Apple, jednakże najczęstszą przeszkodą jest wysoka cena. Dotyczy to nie tylko najnowszych modeli iPhone’a, ale także i tych starszych, które mają już nawet kilka lat. System ratalny jest dość dobrym rozwiązaniem, jednakże trzeba wówczas związać się na kilka lat z jednym smartfonem. czytaj więcej

Wiadomości firmowe 8 groszy za połączenie na numer komórkowy w TeleCube

Operator telefonii VoIP TeleCube obniżył stawki na połączenia z polskimi numerami komórkowymi oraz stacjonarnymi dla nowych Klientów. czytaj więcej

Huawei Huawei uruchomia hotspoty Wi-Fi na terenie całych Włoch

Włoska firma Fastweb wraz z Huawei zbuduje miejskie punkty dostępu do sieci Wi-Fi. Rozwiązanie CloudCampus ma zostać użyte do wdrożenia sieci Wi-Fi na terenie całych Włoch i w efekcie do poprawy komfortu korzystania z Internetu. czytaj więcej

Huawei HUAWEI i Baidu podpisały porozumienie o współpracy na rzecz rozwoju nowej ery sztucznej inteligencji

HUAWEI i Baidu ogłosiły porozumienie o zawarciu strategicznej współpracy obejmujące swoim zasięgiem badania i rozwój nad sztuczną inteligencję (AI), platformą i technologiami oraz usługami internetowymi. Celem obu firm jest propagowanie otwartego mobilnego ekosystemu opartego na wspólnych wartościach, pobudzanie rozwoju nowych zastosowań sztucznej inteligencji oraz dostarczania użytkownikom lepszych doświadczeń z użytkowania rozwiązań i usług AI. czytaj więcej